3 081 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Val av färg för fönster. Vilket märke, och kan man testa existerande?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Tjenixen!
Framåt sommaren kommer många fönster i huset behöva hjälp. Dessa har suttit där i cirka 30 år och blivit förbättrade av tidigare ägare någon gång, men inte tillräckligt på sistone. Där solen står på som mest är existerande färgen riktigt illa däran på sina ställen längst ned på bågar och karm. På mer skuggiga sidor är det helt OK färg fortfarande. Se dessa bilder på utsatta områden, finns ett par ännu värre ställen där båge kommer behöva mycket jobb.
Har läst på kring olika färger, och vad jag förstår så är inte detta målat med linoljefärg då det flagar av som bilderna visar. Är det en korrekt uppfattning? Här är en bild på en bit som fortfarande mår helt OK:
Stora delar av fönstren ser fina ut, så vill gärna fortsätta med samma färgtyp även denna gång. I och med att det är så pass täckande att man inte ser träfibrer på ställen som mår bra så antar jag att detta inte är en linoljefärg? Finns det något smidigt sätt att testa vilken färgtyp det är?
Har googlat runt på bästa förmåga och fastnade först vid Jotun Visir följt av Jotun Drygolin. Verkar ha funnits länge och ger bra resultat. Men efter ytterligare sökande så har jag även hittat Alcro Bestå Fönster och Demidekk Ultimate Fönster. Har någon erfarenhet av något av dessa alternativ? Eller finns det ännu bättre alternativ?
Många inom byggnadsvård verkar förespråka linoljefärg, men då existerande inte (vad jag förstår) är det skulle det bli ett stort jobb att ändra färgtyp.
Har lyckats ta reda på att fönstren kommer från Vinäs Fönsterindustri AB. De har en "Montering och underhåll"-PDF som säger som följer:
Supertacksam för all kunskap ni kan dela med er av!
Framåt sommaren kommer många fönster i huset behöva hjälp. Dessa har suttit där i cirka 30 år och blivit förbättrade av tidigare ägare någon gång, men inte tillräckligt på sistone. Där solen står på som mest är existerande färgen riktigt illa däran på sina ställen längst ned på bågar och karm. På mer skuggiga sidor är det helt OK färg fortfarande. Se dessa bilder på utsatta områden, finns ett par ännu värre ställen där båge kommer behöva mycket jobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har läst på kring olika färger, och vad jag förstår så är inte detta målat med linoljefärg då det flagar av som bilderna visar. Är det en korrekt uppfattning? Här är en bild på en bit som fortfarande mår helt OK:
Logga in
Skapa konto
Stora delar av fönstren ser fina ut, så vill gärna fortsätta med samma färgtyp även denna gång. I och med att det är så pass täckande att man inte ser träfibrer på ställen som mår bra så antar jag att detta inte är en linoljefärg? Finns det något smidigt sätt att testa vilken färgtyp det är?
Har googlat runt på bästa förmåga och fastnade först vid Jotun Visir följt av Jotun Drygolin. Verkar ha funnits länge och ger bra resultat. Men efter ytterligare sökande så har jag även hittat Alcro Bestå Fönster och Demidekk Ultimate Fönster. Har någon erfarenhet av något av dessa alternativ? Eller finns det ännu bättre alternativ?
Många inom byggnadsvård verkar förespråka linoljefärg, men då existerande inte (vad jag förstår) är det skulle det bli ett stort jobb att ändra färgtyp.
Har lyckats ta reda på att fönstren kommer från Vinäs Fönsterindustri AB. De har en "Montering och underhåll"-PDF som säger som följer:
Låter med andra ord som Jotun Drygolin eller Alcro Bestås fönstersystem kan vara passande? Lutar lite just nu åt Alcro då det är olja, grundfärg och täckfärg. Smidigt att kunna köpa fönsterkitt av samma tillverkare dessutom.Underhåll av ytbehandlade träfönster
...
• Tvätta fönstret med mild alkalisk vätska (handdiskmedel)
• Slipa bort sprucken och löst sittande färg och skrapa bort kåda som eventuellt har trängt ut
• Laga eventuella sprickor i t.ex. hörn- sammanfogningar på bågen/karmen och vid fönsterbleck med elastisk tätmassa
• Fläckbättra på renskrapat trä med alkydgrundfärg
• Stryk hela fönstret utvändigt med alkyd- eller akrylatfärg lämplig för utomhusmålning
• Invändiga ytor tvättas med vatten och handdiskmedel.
• Eftertorka
...
Supertacksam för all kunskap ni kan dela med er av!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Ingen som har lite erfarenhet av färger för fönsterrenovering? 
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Den där typen av fönster har ju oftast ganska mediokert trä så hur du än gör kommer de inte att överleva i 100 år. Köp den färg som känns mest praktisk och gör grundjobbet ordentligt så har du nog gjort vad du kan.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Tack för svar, Stefan. Ja, misstänker att det inte är världens bästa fönster, men tänkte att man ändå kan göra ett så bra jobb som möjligt som du säger.S Stefan1972 skrev:
Lutar starkt åt Drygolin eller Bestå som innan. Känns som bra system. Låter beslutet på vilken ligga till dagen jag faktiskt ska ta tag i dem.
Jag använder utan undantag naftaburen oljefärg till utomhusmålning, i ditt fall Drygolin. Tänk på att D innehåller en hel del linolja och alltså har väldigt lång torktid jämfört med en del andra alkydfärger. Å andra sidan blir den något mer följsam och spricker inte riktigt lika lätt.G GammaltSomNytt skrev:
Klicka här för att svara