Tacksam för input/feedback på val av familjebil. Vi har idag en Honda CR-V SUV från 2005 som vi varit nöjda med, men den börjar närma sig 14´mil och vi funderar på att sälja den innan den tappar allt för mycket i värde – samt att vi ska ha bebis i höst (har redan 2 barn, fast de behöver inte barnstolar längre).

Har sökt på Blocket och Bytbil och hittat några intressanta bilar, men vill gärna ha råd och tips om vilka som är bra/dåliga. Har läst en del biltester, men fortfarande kluven...Bilar vi funderar på:

Toyota Avensis eller RAV4, Audi 4, V70 (vilken version/modell ska man ha?), VW Passat (mest bil för pengarna av dessa tycker vi).

Tacksam även på feedback på några av dessa bilar:
- Nissan Qashqai (man får mycket bil för pengarna eller är det bara skräp?)
- Ford Mondeo/S-Max (är skeptiskt till Ford kvalitet, av vad jag har hört för länge sedan)
- Skoda Superb (inte billiga längre, för samma pris kan man köpa ”finare” märke)
- Mazda 6 (eller 5?)

Märken vi känner att vi inte vill ha: sydeuropeiska, Kia/Hyundai/Dacia, Saab, Opel.
Tror inte vi är riktigt redo för en familjebuss ännu...:(

Krav:
- Budget max 140 tusen kronor
- årsmodell 2008 och framåt
- gått mindre än 10000 mil
- kunna koppla ur krockkudde fram
- automat växellåda
- driftsäkra, inte rosta, dra allt för mycket och inte rasa i andrahandsvärde

Önskemål:
- 4WD
- bra last utrymme för barnvagn

Vi bor i villa område ca 25 minuter från Stockholm och åker mest till/från skola/affärer och ett par vänder till Skåne varje år.

Tror ändå du ska överväga en buss

Vi har V70 och är jätte nöjda.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
andypandy72 skrev:
Tacksam för input/feedback på val av familjebil....Toyota Avensis
Vi har en Avensis. Vill du ha nya karossen så är det -09 som gäller. Vi har haft lite strul med den elektriska handbromsen och jag som är van vid att köra Saab är inte riktigt nöjd med:
* Kvalitén på "skinnet" i skinnklädseln.
* Sittkomforten (nej, det finns inte många som gör skönare stolar än Saab).
* Sätesvärmen (har de inte vinter i Japan?).
* Värme/kyla. Det tar en evighet att få varm respektive kallt i kupén.
* Jag upplever den som väldigt stor utvändigt men kanske inte lika stor invändigt.
* Designmässigt känns kanske inte inredningen matcha prislappen.
* Relativt bullrig.
* Takräcket är allt annat än smidigt att montera.

Trots ovanstående så är jag riktigt nöjd. Helt och hållet baserat på känslan av att den är driftsäker. Hittills har vi lämnat in den för 4 grejer tror jag. Den elektriska handbromsen slutade fungera vid minusgrader. Batteriet "tog slut". Det beryktade gaspedalsproblemet samt att bakluckan till och från inte går att öppna vid minusgrader (det har de inte fixat för det fungerar såklart varje gång jag ska visa dem på verkstaden). :|

Är du spekulant på en Avensis vill jag slå ett slag för Keyless-go och backkamera. Det är en sån där funktion som man inte visste att man behövde förrän man testat. Som scrollhjulet på musen ungefär.

Glastaket ser fint ut på bild, men man har ärligt talat innertaket oftast stängt. På vintern blir det för kallt och på sommaren blir det för varmt med taket öppet.

GPS finns i två varianter, TNS 510 och "den andra" (tror den kallas "fullmap"). Jag tror att TNS 510 är bättre, men fullmap är betydligt snyggare.
andypandy72 skrev:
Tacksam även på feedback på några av dessa bilar:
- Skoda Superb (inte billiga längre, för samma pris kan man köpa ”finare” märke)
Allt jag kan säga är: provsitt baksätet på en Skoda Superb. Den bilen saknar motstycke i invändig plats. Är det viktigt med bra med utrymme bak så behöver man inte titta på andra bilar.

Redigerat:
v70 och är nöjd!

ska byta nu i november och kan inte bestämma mig :(

har tittar på
-A4, men den är ju mindre än v70
-A6, lite för dyr
-VW mest för pengarna samt likvärdig i storlek som v70.
-V60, riktigt ful fram så den går bort
-V70, känns tråkigt att köpa lika
-Bmw 320, liten som A4 men drar lite vilket är ett stort plus

andypandy72 skrev:
- bra last utrymme för barnvagn
Jag har svårt för barnvagnshysterin. Jag tycker man ska köpa en barnvagn som går in i bilen, inte en bil som går runt barnvagnen (man har den ju ändå bara några månader).

• Gilla
namor
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag har svårt för barnvagnshysterin. Jag tycker man ska köpa en barnvagn som går in i bilen, inte en bil som går runt barnvagnen (man har den ju ändå bara några månader).
Har man bara barnvagnen några månader? Några år kanske du menar? Jag skulle säga åtminstone ibland upp till barnet når 5 års åldern.

vectrex skrev:
Har man bara barnvagnen några månader? Några år kanske du menar? Jag skulle säga åtminstone ibland upp till barnet når 5 års åldern.
Jag vet inte hur ni gör men vi hade bara liggvagnen i 9 månader ungefär, sen hade vi en betydligt mindre vagn. Våra barn har inte åkt vagn efter 3 års ålder tror jag.

• Gilla
Herr Hysteres och 1 till
  • Laddar…
Jag måste instämma totalt med vectrex! :)

Har en passat gasbil 2011 och en V70 bensin 2000.

Ska byta V70-n mot Volkswagens nya pyttegasbil för med två barn på 12 och 14 behövs inte den jättestora. Till en trebarnsfamilj med bebis kan jag däremot absolut rekommendera den, då man utan problem får in barnvagnar och sådant plus önskat bagage.

Passaten är lite tight till 3 barn, men det går ju. Just vår är ju dessutom ekonomisk, och det var därför vi köpte den: 2000 i månaden på bränsle istället för 5000 som Volvon hade kostat. Dock kräver det ju att man har tankställe i närheten.

Tycker audi A6 avant är bra familjebil, ungar och barnstolar får plats samt bagaget okej, quattro är helt suveränt på vintern när den slår till. Vi kör inte så mycket så vi valde stor bensinare som vill ha en del slurk kan tilläggas men det struntar jag i eftersom hastighetsmätaren rör sig fortare än varvräknaren när man trampar fullt;)

mvh

Har själv en Mondeo nu med 3 barn. Frun med 2 barn i baksätet varav en stol är ett babyskydd och en bältesstol. Utrymmet i bagaget räcker gott och väl men baksätet är lite trångt i sidled. Jag tror det är där man önskar mer utrymme med flera barn som ska ha stol.

Kikar just nu på S-MAX eftersom den har bredare baksäte men fortfarande upplevs som en vanlig personbil och inte en buss.

Med 3 barn. XC90 alla ggr.

Väljer man med förarens preferenser så är väl Audi A4, BMW 3xx eller MBC att föredra men om man väljer från barnens synvinkel och spec dom tre som ska sitta bak så finns ju inget annat alternativ till den givna budgeten som inte är en Buss.
Många som inte kört en sådan är skeptiska men dom flesta blir väldigt positivt inställda efteråt, speciellt när dom märker hur glada barnen blir och hur mycket det går att lasta jämfört med tex en fjuttig V70.

Vi var i samma sits för ett år sedan med skillnaden att de två äldre barnen sitter i bältesstol. Vi vill ha alla barnen i baksätet och då är det främst bredden som blir begränsande. Jag var helt emot buss och skjutdörrar!

Efter att ha gått igenom i stort sett alla bilmodeller så återstod Ford S-max, Citroën grand picasso och VW Sharan/SEAT Alhambra. Cittran föll på att vi redan haft en fransk bil och till sist valde vi VW, på grund av just skjutdörrarna!!:rolleyes:

Det är ett val vi inte ångrar en sekund! Guld att ha på trånga parkeringar (bilen är ju dessutom ganska bred)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.