Jag håller på att leta efter portar till mitt isolerade varmgarage som är under byggnad.
Då väggar och tak kommer att vara hyggligt bra isolerade vill jag även ha isolerade portar och de jag har tittat på har U-värden för komplett port 10m2 på mellan 1 och 1,5.
Jag har fått bra pris på Hörmann LPU-portar, men de är ändå dyra och inte med bästa U-värdet.
Andra som är intressanta är Teckentrup M, Raynor 45mm och Doorhan. Möjligen även Lindabs port.
Crawford har en billig port, Basematic, men motorn verkade vara långsam. Var dock hemma hos en kollega som köpt sådana och tyckte inte det gick så sakta trots allt. Kanske bättre i verkligheten än på pappret?

Är det någon som har erfarenhet av dessa och andra allmänna synpunkter. Jag har 247cm takhöjd och vill gärna få upp skenorna så nära taket som möjligt även om jag behåller höjden 2125-2140. Teckentrup har ett humant tillägg för att få skenor som sitter 125mm högre upp.

Vet inget om de olika portarna men crawfords motor till basematic är inte kul. Långsam och lite rapplig. Jag har själv den porten men med Magic 600-motorn som hör till deras dyrare port, funkar mkt bra.

• Gilla
jocar71
  • Laddar…
Jag har lite erfarenhet av Hörman, Crawford och Teckentrup(en av varje, så erfarenheten är väldigt begränsad).
Till Crawford finns en motor som går att sätta på sidan av porten, vilket kan vara smidigt om du behöver nytja utrymmet i taket ovanför porten.
Teckentrup hade klenast motor, men bäst port vid den korta anblick jag fick.
Hörman hade starkast motor, men omodernast materialval i porten, vilket kan vara både bra och dåligt.

Gissar att du kan låta skenorna gå snett uppåt på alla tre om det skulle vara tillräckligt för takhöjden, men förstår inte riktigt vitsen om portöppningen är lägre?

De flesta motorer går att ställa hastighet på även om det kan vara trixit och garantier förvanskas.

Alla dessa tre portar som jag kommit i kontakt med kan jag rekommendera.

Funderade på det alternativet, men det skulle gå till ca 2500 extra. Fast det kanske är värt det.

Tack för infon!
Till Teckentrup har jag fått offererat en Berner GA203 som verkar rätt OK. Det istället för T-trups egen. Den har då bl.a. 210mm/sek öppningshastighet.
Anledningen till högre skenor är att det känns som om skenarna vill ned och krocka med huvudet på dig. Det var känslan jag fick hos mina föräldrar när de skaffat takskjutportar. Fast det vore ju kanske bäst med högre port. Även där var T-trup bra prismässigt. Har sett sidomonterad motor även hos Garageportexperten på deras GPE400.

Även Novoferm har sidmonterad moror. Jag har haft min Novoferm i ett halvår så jag kan inte utvärdera än på några år. Men den ser fin ut.

Det vore intressant att veta priset på isolerad port. Såg 20mm kampanjpris på nätet bara. Vad kan man få ge för 2st 40mm storlek 2500x2125 ihop med bra motor?

fn76 skrev:
Även Novoferm har sidmonterad moror. Jag har haft min Novoferm i ett halvår så jag kan inte utvärdera än på några år. Men den ser fin ut.
När jag läser detta så inser jag att det är novoferm motor som sitter på crawfordportarna som jag har erfarenhet av och de fungerar bra även efter 10 år.

• Gilla
jocar71
  • Laddar…
Har fått ett bra pris på port från Lindab. Vet ju inte någon som har köpt en sådan så jag vore väldigt tacksam för synpunkter och erfarenheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.