Hej!
Det blir precis lika som vi gjorde då, med den skillnaden att vi inte har någon kemisk fällning, så just på den punkten vet jag inte vad det ska vara för mojäng till det:-) att dom beslutat om upphöjd markbädd skulle jag tro beror på att du har nära till grundvatten eller jord som är svår att infiltrera i(lera) har du nära till grundvatten är det ju bra att du får upp bädden då det annars är risk för att grundvattnet fyller bädden och det blir stopp. Något som jag kan konstatera är att en upphöjd bädd är dyrare att göra än en nedgrävd då det går mer material till bädden. något som ni kan hålla utkik efter är om dom håller på med några markarbeten i närheten där dom kan tänkas få jordmassor över som sedan kan användas till toppskiktet för att få lite frostskydd. nu kanske det inte behövs så mycket i skåne för att frostsäkra men alternativet är markskivor och dom är dyra om det börjar bli stora ytor som ska isoleras. är det långt till diket eller sjön där det uppsamlade vattnet ska ut så blir det ju även en liten extra kostnad för grävning och rör från uppsamlingsbrunnen. Vi har väldigt stor hjödskillnad mellan brunnen och markbädden så någon pump var aldrig aktuellt för våran del, en klar fördel om det går att lösa så att vattnet vill åt rätt håll för egen maskin. skulle tro att våran bädd exploderar före det blir stopp så det märks inne! vi har säkert 6-7 meter ner till våran bädd:-)

Paola Righetti skrev:
...
Trekammarbrunn med kemisk fällning och markbädd. Markbädden får inte grävas ner då grundvattnen är för högt, utan skall göras "ovanpå" i en konstgjord kulle.

Input, någon?
Kemisk fällning har ljag inget begrepp om.
Någon mekanisk grej som skall pytsa ut någon slags kemikalie.
Borde inte vara så dyrt tycker jag, utan att veta ett skvatt :o

Och pump för avloppet är ganska vanligt, det har ganska många.
Sitter väl oftast efter trekammarbrunnen.
Jag tror att de är mycket driftsäkra.

Men en viktig sak är i mina ögon det estetiska.
Om man bara bygger upp en kulle över den upphöjda markbädden så ser det väldigt konstigt ut tycker jag.
Lite som en gammal vikingagrav. Eller som en limpa utslängd på tomten.
Man får se hur denna upphöjning kan smälta in i landskapet så det ser naturligt ut.
Och det kräver då att man gör slänter med låg lutning, så det ser naturligt ut från huset och från andra håll.

kulle
Paola Righetti skrev:
Hej, det är en befintlig liten "sjö" på grannens mark som vi får använda till dagvatten och filtrerat avlopp.

Vi har nu fått följande från kommunen;

Trekammarbrunn med kemisk fällning och markbädd. Markbädden får inte grävas ner då grundvattnen är för högt, utan skall göras "ovanpå" i en konstgjord kulle.

Input, någon?
Om det är en damm/våtmark som är gjord för att rena avloppsvatten så är det väldigt bra, men en markbädd innan som förbehandlar är nog nödvändigt ändå om grundvattnet står högt där du bor.

kan säga att efter att våran bädd varit i drift i två år så har jag fortfarande inte sett något vatten i uppsamlingsbrunnen, men jag antar att det kommer med tiden. Vikingagrav eller limpa var en bra liknelse:-) för det är just vad det ser ut som:) liten ubåt passar också rätt bra som liknelse! så åter igen håll er framme om dom gräver i närheten, i bland kan man ha tur och få fyllnadsmassor gratis. vi hade sådan tur att dom dikade om vägen där vi bor och dom blev bara glada över att få kort körsträcka för att bli av med materialet, och det var guld värt för att få lite frostskydd samt runda av kanterna.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Paola Righetti
kulle skrev:
Om det är en damm/våtmark som är gjord för att rena avloppsvatten så är det väldigt bra, men en markbädd innan som förbehandlar är nog nödvändigt ändå om grundvattnet står högt där du bor.
Jo det var aldrig tänkt att vi inte skulle ha en markbädd. :) Dammen är till för dagvatten och renat avloppsvatten. Förlåt förvirringen.

OT
Fick räkningen på slamsugningen av trekammarbrunnen idag.

775 kr inkl. moms.

kulle
Fick jag oxå 1225 :- :confused:
Stor skillnad på taxa tydligen

kulle skrev:
Fick jag oxå 1225 :- :confused:
Stor skillnad på taxa tydligen
Flytta norrut! Över åsen bara :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
dom kanske inte kör med samma teknik hos er två? för oss blev det billigare när dom började köra med avvattning dvs. dom tar bara slammet och lämnar vattnet. det gick från ca 1200 till 800 då dom började avvattna i stället för heltömma.

anjn skrev:
dom kanske inte kör med samma teknik hos er två? för oss blev det billigare när dom började köra med avvattning dvs. dom tar bara slammet och lämnar vattnet. det gick från ca 1200 till 800 då dom började avvattna i stället för heltömma.
Jag vill minnas att den där metoden att "avvattna" slammet och spola tillbaka det till trekammarbrunnen har kritiserats.
Fint slam, som följer med vattnet tillbaka, sedimenterar inte utan kan sätta igen själva infiltrationen.

Hos oss är det ingen avvattning och återspolning i alla fall, priset till trots :)

Helt off topic, men kanske har bäring på kostnader i olika kommuner.

Jag bor i en ganska liten kommun. Det verkar inte som att avgifterna är högre för det.
Hur är det med stordriftsfördelarna som ofta tas som skäl till sammanslagningar, personalminskningar osv.

Ett annat exempel än slamsugningskostnaden:
Vi har här ett litet fristående, lokalt elnätsbolag, Södra Hallands Kraft ek. för.
Mina elnätsavgifter för 5000 kWh/år är 3065 kr (naturligtvis förutom el-energin, som jag köper på annat håll).

E.ON är en stor nätägare, och äger elnäten i många kommuner runt omkring här.
Hade E.ON ägt vårt nät, hade det kostat 3795 kr, 24% mer.
Stordriftsfördelar? Samordningsvinster?

Paola Righetti
Ok så har vi nu fått höra att om man ska ha bädden ovan jord och "pumpa" upp avloppsvattnet kan det komma att stinka en del avföring och urin under sommaren. Stämmer detta?? :(

En markbädd luktar nog varken mer eller mindre än något annat alternativ. däremot så går det ett luftflöde genom alla bäddar som vanligen passerar brunnen och avluftas högst upp på taket på huset. Det han/hon tänker på när det gäller lukten måste vara om bädden eller infiltrationen ligger högre än huset så får du inte ett naturligt drag så luftningen mynnar högt uppe på taket utan du kanske får det i marknivå, troligtvis vid fördelnings brunnen. vet att det ska finnas luktfilter att sätta på avluftningen men har ingen erfarenhet av hur det fungerar. hur som.. så är det inget som beror på att det är en markbädd. även en helt nedgrävd infiltration luftas på samma sätt. Men är det så att ni måste pumpa vattnet till infiltrationen så borde er entreprenör eller i vart fall er handläggare på kommunen kunna svara på hur man löser lukten från luftningen om man inte kan få upp den över tak:|

anjn skrev:
En markbädd luktar nog varken mer eller mindre än något annat alternativ. däremot så går det ett luftflöde genom alla bäddar som vanligen passerar brunnen och avluftas högst upp på taket på huset. Det han/hon tänker på när det gäller lukten måste vara om bädden eller infiltrationen ligger högre än huset så får du inte ett naturligt drag så luftningen mynnar högt uppe på taket utan du kanske får det i marknivå, troligtvis vid fördelnings brunnen. vet att det ska finnas luktfilter att sätta på avluftningen men har ingen erfarenhet av hur det fungerar. hur som.. så är det inget som beror på att det är en markbädd. även en helt nedgrävd infiltration luftas på samma sätt. Men är det så att ni måste pumpa vattnet till infiltrationen så borde er entreprenör eller i vart fall er handläggare på kommunen kunna svara på hur man löser lukten från luftningen om man inte kan få upp den över tak:|
Förtydligande.
Pumpar du vattnet till infiltrationen kan inte luften gå via pumpledningen till trekammarbrunnen och vidare upp över tak på huset. utan det kan nog lukta en del runt fördelningsbrunnen eftersom luften inte tar sig längre än så.

Claes Sörmland skrev:
Låter som standard. Några saker att tänka på:

1. Den kemiska fällningen brukar bygga på att en fällningskemikalier som doseras till avloppsvattnet, t ex under diskbänken. Det kräver styrutrustning, kalibrering, pump och kemi. Vad kostar detta per år utöver anskaffningskostnaden?

Hej! Skulle vara intresserad av vad din årliga servicekostnad blir?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.