N
Hej.
Bygger hobby/meck-garage-
Kommer att ha 4st "strömlådor" strategiskt utplacerade = varje låda har 3 st 230v + 2 st 400v uttag. 230 uttagen är avsäkrade med 10A automatsäkrningar och 400 uttagen med varsin 3x16A ( Färdigt i lådan liksom)

Är det bara att dra en 5x2,5 till dessa lådor och säkra av i elcentralen med 3x16 A där också ???
(Har gjort så en mitt hyrda garage, och det verkar funka utmärkt) i såfall behöver jag en en central med 4 st 3x16A + några 10A till ljus och annat smått ?

Ja, men du får dålig selektivitet om det spelar roll.

Sådana uttagslådor kan ses som en elcentral, så om det underlättar kan du dra en 5G6 mm² och sy vidare från låda till låda. Dom är gjorda för det. Det blir då bara en kabel från huvudcentralen som du kan säkra av med 20-25 A.

N
Tackar.

En enda kabel blir snyggt och bra.:thumbup:
Så alla 4 lådorna på en 3x20-25A alltså ?

Tänkte dela upp lysrören i 2 grupper också. Har 14st 2x36w armaturer. Säkra dessa separat på varsin 10A ?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Fördela hellre lysrören på alla tre faser, och även på så sätt att varje grupp av tre lysrör bredvid/efter varandra får varsin fas. Det ger lägre flimmer. 3x10A blir bra. Du kan t.ex använda en trepolig "arbetsbrytare" för detta.

Gör ett litet inbryt i tråden om det är ok, det rör fasfördelning av lysrören. Om man tänker att man har en stor yta som ska täckas av t.ex. 9 st armaturer i rader om 3 st dvs 3 rader med 3 i varje. Så bör man fördela faserna ungefär så här då? Om varje siffra motsvarar en armatur och dess fasinkoppling.

1 2 3
2 3 1
3 1 2

Eller finns det bättre sätt?

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Sådana uttagslådor kan ses som en elcentral, så om det underlättar kan du dra en 5G6 mm² och sy vidare från låda till låda. Dom är gjorda för det. Det blir då bara en kabel från huvudcentralen som du kan säkra av med 20-25 A.
Jamen då får det väl inte vara byggcentraler med 16A handske (som min t.ex.) utan 32A handske, väl ...?

Nej, vi pratar förhoppningsvis om uttagslådor för fast installation, inte byggcentraler.

parkway skrev:
Gör ett litet inbryt i tråden om det är ok, det rör fasfördelning av lysrören. Om man tänker att man har en stor yta som ska täckas av t.ex. 9 st armaturer i rader om 3 st dvs 3 rader med 3 i varje. Så bör man fördela faserna ungefär så här då? Om varje siffra motsvarar en armatur och dess fasinkoppling.

1 2 3
2 3 1
3 1 2

Eller finns det bättre sätt?
Det är nog så bra som det kan bli.

N
Jo det är ellådor för fast montage, liknar dock små byggcentraler till utseendet.

I uttagslådor sitter alltid uttag av div polantal o märkström, samt säkringar och oftast jfb, om ny låda.
Då har vi två alt som är lika rätt, mata som gruppledning eller som huvudledning.
Andra alt ä fel, t.ex byggcentral utan säkring, då måste vi mata som gruppledning, avsäkrat för minsta uttaget i byggväskan, oftast shucko 16A. Och jfb i centralen med förståss.

N
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser dom ut. Det sitter en låda till ovanför med en jfb. men den har jag skrivat loss och tänkte ha jfb i huvudcentralen i stället. Är det dumt ? Den extra lådan är liksom i vägen ...

Bara du får ihop ovandelen på korrekt sätt igen efter borttagandet av extralådan så ä de väl ok. Blir ju som villen gruppledning som helst då fram t lådorna. Med dumt kanske att då hamnar alla uttag på samma jfb om du inte har fler i centralen. Hade nog valt o ha jfb i varje låda o mata ut från centralen efter största uttaget i lådan, blir liksom mest selektivt då, löser jfb drabbar de bara den lådan o inte hela garaget om bara en jfb.

N
Nu lyfter jag denna lite. Ska köpa normcentral och funderar på avsäkrning av lysrörsarmaturerna.
Det blir ju 4 grupper med 3 armaturer i varje, jag vill kunna tända och släcka dessa var för sig = 4 brytare
Det verkar räcka precis med 6A för alla 72 x 12w, men är det nån fördel att sätta varje grupp på egen 6A ?(förutom lite mer plats för tåtarna i säkringen då...)

Kan du inte fördela dem på olika faser? Då blir det 3 st dvärgar, 6 eller 10 A spelar ingen större roll. Du kommer troligen att finna att 6 A är dyrare än 10 A pga att 6 A knappt används.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Kan du inte fördela dem på olika faser? Då blir det 3 st dvärgar, 6 eller 10 A spelar ingen större roll. Du kommer troligen att finna att 6 A är dyrare än 10 A pga att 6 A knappt används.
Ett bra förslag, men ett problem är att det inte får tändas och släckas med kronströmbrytare eller strömbrytare med 3 vippor. Det måste delas upp och sättas en helt separat strömbrytare / fas, eller en koppling med lastrelän.

Men fördelar finns, lasten blir mer jämnt spridd över faserna och ljuset blir jämnare och mindre flimrigt då flimret är fasförskjutet mellan de olika armaturerna.

I annat fall tycker jag att du bara sätter alla armaturerna på enda 10A säkring, men delar upp det på minst 2 tändningar (kronbrytare) så det går att tända mindre ljus samt att en enda brytare inte behöver ta hela startströmmen från 12 armaturer.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.