Hej.
Bygger hobby/meck-garage-
Kommer att ha 4st "strömlådor" strategiskt utplacerade = varje låda har 3 st 230v + 2 st 400v uttag. 230 uttagen är avsäkrade med 10A automatsäkrningar och 400 uttagen med varsin 3x16A ( Färdigt i lådan liksom)
Är det bara att dra en 5x2,5 till dessa lådor och säkra av i elcentralen med 3x16 A där också ???
(Har gjort så en mitt hyrda garage, och det verkar funka utmärkt) i såfall behöver jag en en central med 4 st 3x16A + några 10A till ljus och annat smått ?
Bygger hobby/meck-garage-
Kommer att ha 4st "strömlådor" strategiskt utplacerade = varje låda har 3 st 230v + 2 st 400v uttag. 230 uttagen är avsäkrade med 10A automatsäkrningar och 400 uttagen med varsin 3x16A ( Färdigt i lådan liksom)
Är det bara att dra en 5x2,5 till dessa lådor och säkra av i elcentralen med 3x16 A där också ???
(Har gjort så en mitt hyrda garage, och det verkar funka utmärkt) i såfall behöver jag en en central med 4 st 3x16A + några 10A till ljus och annat smått ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Ja, men du får dålig selektivitet om det spelar roll.
Sådana uttagslådor kan ses som en elcentral, så om det underlättar kan du dra en 5G6 mm² och sy vidare från låda till låda. Dom är gjorda för det. Det blir då bara en kabel från huvudcentralen som du kan säkra av med 20-25 A.
Sådana uttagslådor kan ses som en elcentral, så om det underlättar kan du dra en 5G6 mm² och sy vidare från låda till låda. Dom är gjorda för det. Det blir då bara en kabel från huvudcentralen som du kan säkra av med 20-25 A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Fördela hellre lysrören på alla tre faser, och även på så sätt att varje grupp av tre lysrör bredvid/efter varandra får varsin fas. Det ger lägre flimmer. 3x10A blir bra. Du kan t.ex använda en trepolig "arbetsbrytare" för detta.
Gör ett litet inbryt i tråden om det är ok, det rör fasfördelning av lysrören. Om man tänker att man har en stor yta som ska täckas av t.ex. 9 st armaturer i rader om 3 st dvs 3 rader med 3 i varje. Så bör man fördela faserna ungefär så här då? Om varje siffra motsvarar en armatur och dess fasinkoppling.
1 2 3
2 3 1
3 1 2
Eller finns det bättre sätt?
1 2 3
2 3 1
3 1 2
Jamen då får det väl inte vara byggcentraler med 16A handske (som min t.ex.) utan 32A handske, väl ...?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Nej, vi pratar förhoppningsvis om uttagslådor för fast installation, inte byggcentraler.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Det är nog så bra som det kan bli.parkway skrev:Gör ett litet inbryt i tråden om det är ok, det rör fasfördelning av lysrören. Om man tänker att man har en stor yta som ska täckas av t.ex. 9 st armaturer i rader om 3 st dvs 3 rader med 3 i varje. Så bör man fördela faserna ungefär så här då? Om varje siffra motsvarar en armatur och dess fasinkoppling.
1 2 3
2 3 1
3 1 2
I uttagslådor sitter alltid uttag av div polantal o märkström, samt säkringar och oftast jfb, om ny låda.
Då har vi två alt som är lika rätt, mata som gruppledning eller som huvudledning.
Andra alt ä fel, t.ex byggcentral utan säkring, då måste vi mata som gruppledning, avsäkrat för minsta uttaget i byggväskan, oftast shucko 16A. Och jfb i centralen med förståss.
Då har vi två alt som är lika rätt, mata som gruppledning eller som huvudledning.
Andra alt ä fel, t.ex byggcentral utan säkring, då måste vi mata som gruppledning, avsäkrat för minsta uttaget i byggväskan, oftast shucko 16A. Och jfb i centralen med förståss.
Bara du får ihop ovandelen på korrekt sätt igen efter borttagandet av extralådan så ä de väl ok. Blir ju som villen gruppledning som helst då fram t lådorna. Med dumt kanske att då hamnar alla uttag på samma jfb om du inte har fler i centralen. Hade nog valt o ha jfb i varje låda o mata ut från centralen efter största uttaget i lådan, blir liksom mest selektivt då, löser jfb drabbar de bara den lådan o inte hela garaget om bara en jfb.
Nu lyfter jag denna lite. Ska köpa normcentral och funderar på avsäkrning av lysrörsarmaturerna.
Det blir ju 4 grupper med 3 armaturer i varje, jag vill kunna tända och släcka dessa var för sig = 4 brytare
Det verkar räcka precis med 6A för alla 72 x 12w, men är det nån fördel att sätta varje grupp på egen 6A ?(förutom lite mer plats för tåtarna i säkringen då...)
Det blir ju 4 grupper med 3 armaturer i varje, jag vill kunna tända och släcka dessa var för sig = 4 brytare
Det verkar räcka precis med 6A för alla 72 x 12w, men är det nån fördel att sätta varje grupp på egen 6A ?(förutom lite mer plats för tåtarna i säkringen då...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Kan du inte fördela dem på olika faser? Då blir det 3 st dvärgar, 6 eller 10 A spelar ingen större roll. Du kommer troligen att finna att 6 A är dyrare än 10 A pga att 6 A knappt används.
Ett bra förslag, men ett problem är att det inte får tändas och släckas med kronströmbrytare eller strömbrytare med 3 vippor. Det måste delas upp och sättas en helt separat strömbrytare / fas, eller en koppling med lastrelän.Bo.Siltberg skrev:
Men fördelar finns, lasten blir mer jämnt spridd över faserna och ljuset blir jämnare och mindre flimrigt då flimret är fasförskjutet mellan de olika armaturerna.
I annat fall tycker jag att du bara sätter alla armaturerna på enda 10A säkring, men delar upp det på minst 2 tändningar (kronbrytare) så det går att tända mindre ljus samt att en enda brytare inte behöver ta hela startströmmen från 12 armaturer.