ska lägga ca 70kvm ekparkett, tänkte 2-stavs eller 3-stavs.

Vilket märke och sort ska man egentligen välja?
Är några svårare än andra att lägga o få bra? Skiljer det mycket på hårdhet och tjocklek?

Gärna egna erfarnhetwr om vilket som är lättast att lägga samt bäst kvalitet önskas.

Lagt en del billigare laminatgolv innan och vissa har varit riktigt luriga och ömtåliga.

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Kährs tvåstav både snyggt och bra kvalité.

• Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Har faktiskt kollat på kährs verona 2-stav, ser snyggt ut!
Är det bra system dom har, woodlock?

Hur står sig det jämfört med tarkett?

Jag tycker nog Kährs är i en klass för sig. (y)

Golvläggare påstår att Kährs har bättre passform/låsning i längsled.
Verona är från en bra serie och är ca 14-15mm tjockt. Kontrollera dock vad det är för lack så den har UV-skydd.

Har lagt Kährs tre-stav, ett enklare golv i barnens rum, men det gulnade snabbt så på den varianten var det ingen bra lack. Jag trodde att man använde samma lack på alla varianter men så var det inte.

Idag hade jag bara lagt oljade golv. Det har fungerat bra och det skiljer på känslan att gå på jämfört mot ett lackat golv. Om man inte hade variationen i ådringen kunde det varit helt i plast istället när man ändå har en lackad yta.

Fairlane
Kährs var iallafall det golv man förut sa kunde läggas på störst yta utan avbrott, vilket väl är ett kvalitetsmått. Jag har lagt det och det fungerade bra. Jag har också lagt ett enklare parkettgolv från dåvarande Silvan. Det fungerade det med.

Bra svar! Hur vet man vilket uv skydd det har då? Hade tänkt mig mattlackat men vill såklart inte att det gulnar extra snabbt eller så.

Låter som Kährs har överlag bra betyg iallafall.

Ja, Kährs är riktigt bra. Vi lägger det i alla rum vartefter vi renoverar, just faktiskt Kährs Verona 2-stav mattlackat :).

Dock ska man veta att det lätt blir slagmärken i ett riktigt trägolv till skillnad från ett klickgolv som har en betydligt hårdare yta. Men det är en annan känsla i de golven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.