Hej
Snart drar badrumsprojektet igång.
Vi tänker bygga enligt bifogad skiss.
Ena duschväggen (70 cm)i hörnet fästs 20 cm ut från väggen i linje med inbyggnadstoan. Den andra nära fönstret 90 cm från hörnet. Deta ger oss en 90x90 dusch.
Jag har hittat raka duschväggar från Hafa som jag gillar, och dessutonm finns till ett bra pris just nu. Men då blir placeringen av blandaren och duschslangen svår eftersom 90 dörren tar mycket plats när man fäller in den. 70-dörren däremot fästs ju en bit ut från väggen, så där rymms blandaren bakom.
Tycker ni att man ska välja böjda dörrar istället. Fyrkantiga gör det något rymligare, men som sagt så måste man ju tänka till vid placeringen av blandaren.
Hur tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande monteringar?
Snart drar badrumsprojektet igång.
Vi tänker bygga enligt bifogad skiss.
Ena duschväggen (70 cm)i hörnet fästs 20 cm ut från väggen i linje med inbyggnadstoan. Den andra nära fönstret 90 cm från hörnet. Deta ger oss en 90x90 dusch.
Jag har hittat raka duschväggar från Hafa som jag gillar, och dessutonm finns till ett bra pris just nu. Men då blir placeringen av blandaren och duschslangen svår eftersom 90 dörren tar mycket plats när man fäller in den. 70-dörren däremot fästs ju en bit ut från väggen, så där rymms blandaren bakom.
Tycker ni att man ska välja böjda dörrar istället. Fyrkantiga gör det något rymligare, men som sagt så måste man ju tänka till vid placeringen av blandaren.
Hur tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande monteringar?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Med den ganska trånga planlösningen skulle jag föreslå böjda dörrar.
Nu har jag inte ritat skalenligt.
Rummet är 1,5x2,5. Dörr mitt på ena långsidan och litet fönster mitt på andra långsidan.
Inbyggnadstoan blir 60cm bred.
Ganska litet, men duschdörrarna kommer ju vara infällda när man inte duschar. Och när man väl duschar så vill man ha rymligt.
Dessutom är de raka dörrarna billigare just nu.
Kluven!
Rummet är 1,5x2,5. Dörr mitt på ena långsidan och litet fönster mitt på andra långsidan.
Inbyggnadstoan blir 60cm bred.
Ganska litet, men duschdörrarna kommer ju vara infällda när man inte duschar. Och när man väl duschar så vill man ha rymligt.
Dessutom är de raka dörrarna billigare just nu.
Kluven!
Nu är inte jag med på vad du menar?Jonstorp skrev:
Om vatten ska skrapas så är det väl det som läckt ut utanför dörrarna, så jag ser inte det problemet.
Jag hade valt svängda dörrar och blandaren i mitten.
Jag skulle välja raka som ändå går att vika in när man inte duschar.. I klarglas för att ta vara på så mycket rymd i rummet som det går.. Att bladaren sitter snett är ju lite tokigt, men ändå inte så att det är ett störande objekt.. Ska du ha vanlig handdusch så spelar det ju ingen roll, ska du ha takdusch så välj isf en som du kan vinkla in snett i duschutrymmet !
raka väggar alla gånger så blir duschutrymme som storst. Man behöver ju inte vika dörrar max till kakel ... huvudsaken att dom går att vika in en bra bit. Tänk på toans placering så du inte ställer den för nära den fasta väggen! Minimum 20cm från fast vägg till sitsens sidokant om jag minns rätt..
gaia
gaia
Klicka här för att svara