personstarthumb-up

Val av duk, en eller två?

439 läst  18 svar

1. G
    Medlem · Nivå 4
    Vi bara märker lite ord, finns vissa som gillar det här tydligen.

Vad jag menar är att du bör välja ett system och sedan följa rekommendationerna för det.
    Det finns två huvudkategorier, diffusionsöppet eller tätt.
    Det handlar då om hela din isoleringskonstruktion. Väljer du tätt finns det beprövade system med bla mineralull och ångspärr på varma sidan (plasten).
    Väljer du diffusionsöppet finns beprövade system med hygroskopisk material (lin, trä etc) med ångbroms på varma sidan.

Du verkar vilja använda mineralull och sedan en ångbroms vilket vi båda ifrågasätter då det knappast tillför ngt. Visserligen brukar 145 isolering kunna släppa ut ev fukt under den varma delen av året beroende på ditt klimat och hus, men man vill generellt inte ha in fukt i mineralull.

Stirra dig inte blind på själva materialet i duken utan snarare konstruktionen. Även många ångbromsar idag är gjorda av plastmaterial.

Hade jag varit dig, och skulle kallställa huset under perioder, hade jag definitivt gått på ett diffusionsöppet system, dvs ej använt mineralull. Om du absolut vill ha mineralull hade jag försökt få det så tätt som möjligt.

2. D
    Medlem · Nivå 11
    En hygroskopisk isolering är en isolering som klarar att ta upp och buffra fukt. Generellt sett gäller det alla biologiska isoleringsmaterial. Fiktspärrar är normalt sett av plast.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Så om jag väljer mineralull är det bästa att skippa invändigduk/ångspärr/ångbroms och istället direkt gå på med en OSB?

4. D
    Medlem · Nivå 11
    Det var det ingen som sa, vad jag sett.

guggen gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: