Vi planerar nytt kök och jag har hakat upp mig på diskbänkskåpet. Idag sätter man nästan bara in en stor utdragslåda med sopsortering i under diskbänken. Är det verkligen lika praktiskt som luckor med korgar på insidan som man hade förr? Tycker den stora lådan känns otymplig och i vägen men det kanske är en vanesak?
Vad har ni och vad tycker ni?
Tack!
Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
I vanlig ordning handlar det om kompromisser. Det är praktiskt med utdrag för det blir mycket lättare att slänga då än när man ska in i skåpet. Sen får man då väga det mot att nackdelen att man inte bara kan öppna halva skåpet.
I vårat kök är det 80 cm breda diskbänksskåpet avdelat med en mittvägg, som inte går ända upp, så att det till vänster är en utdragslåda och till höger är ett öppet utrymme bakom en dörr. Under den utdragslådan finns det en låg låda. I och med att den större utdragslådan kommer högre upp så är det lättare att slänga kompost och restavfall utan att spilla på sidan av. Sen har vi då tre kärl för förpackningar bakom dörren. Det var förförra ägaren som byggde köket så jag vet inte hur de tänkte och det var nog inte någon standardlösning på den tiden heller men det fungerar bra.
I vårat kök är det 80 cm breda diskbänksskåpet avdelat med en mittvägg, som inte går ända upp, så att det till vänster är en utdragslåda och till höger är ett öppet utrymme bakom en dörr. Under den utdragslådan finns det en låg låda. I och med att den större utdragslådan kommer högre upp så är det lättare att slänga kompost och restavfall utan att spilla på sidan av. Sen har vi då tre kärl för förpackningar bakom dörren. Det var förförra ägaren som byggde köket så jag vet inte hur de tänkte och det var nog inte någon standardlösning på den tiden heller men det fungerar bra.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Att ha en 80-låda (tror jag vi har) med all källsortering i som man bara drar ut är bland det bästa i vårat kök jämfört med "äldre modeller" av lösning för detta.
I de fall vi inte bara skall kasta ner ett bananskal utan kanske stå och rensa en kyckling eller liknande lyfter vi bara ut just det kärlet och har åtkomligt på bänken istället.
Finns inte en chans att jag skulle gå tillbaks till att antingen ha skåp och individuella kärl man drar ut alternativt skåp med ett kärl skruvat på luckan eller liknande b-lösningar.
I de fall vi inte bara skall kasta ner ett bananskal utan kanske stå och rensa en kyckling eller liknande lyfter vi bara ut just det kärlet och har åtkomligt på bänken istället.
Finns inte en chans att jag skulle gå tillbaks till att antingen ha skåp och individuella kärl man drar ut alternativt skåp med ett kärl skruvat på luckan eller liknande b-lösningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
S Sagast skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt står det ett kärl till i framkanten.
Kameran har ändrat färgerna.
Fördelen jämfört med 80 cm bred stomme är att en person kan fortsätta skala potatis i hon medan någon annan slänger något.
Jag tycker definitivt lådor är överlägset de gamla luckorna.
En liten parentes, se till att du fixar "tryck för att öppna" på lådan med sopor, extremt praktiskt att kunna sparka till lådan för att öppna när du står med kladdiga händer och vill slänga något. Enda nackdelen är att man tenderar att stå o sparka på andra lådor som inte har funktionen
En liten parentes, se till att du fixar "tryck för att öppna" på lådan med sopor, extremt praktiskt att kunna sparka till lådan för att öppna när du står med kladdiga händer och vill slänga något. Enda nackdelen är att man tenderar att stå o sparka på andra lådor som inte har funktionen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Och när jag har stått och skalat potatis i andras kök med push-open har jag avskytt det eftersom lådan plötsligt slår mig på benen (jag har ändrat ställning så att jag har råkat komma åt lådan).P pjkw skrev:
Jo vet vad du menar, har hänt mig med men det är en vanesak, tycker fördelarna överväger nackdelarnaBirgitS skrev:
Jag tycker lådan är bra för att komma åt saker. Men helt värdelös när man skrapar av tallrikar etc och ska skölja av för då är lådan i vägen. Tycker luckor/skåp ärS Sagast skrev:Vi planerar nytt kök och jag har hakat upp mig på diskbänkskåpet. Idag sätter man nästan bara in en stor utdragslåda med sopsortering i under diskbänken. Är det verkligen lika praktiskt som luckor med korgar på insidan som man hade förr? Tycker den stora lådan känns otymplig och i vägen men det kanske är en vanesak?
Tack!
bättre i slutändan.
Porslinsho som står på skåp (80 cm) med två luckor under i skåpet. Den ena är en stor låda med sopsortering, den andra en vanlig lucka med plats för diskmedel osv. Fungerar väldigt bra tycker vi - det bästa av två världar.S Sagast skrev:Vi planerar nytt kök och jag har hakat upp mig på diskbänkskåpet. Idag sätter man nästan bara in en stor utdragslåda med sopsortering i under diskbänken. Är det verkligen lika praktiskt som luckor med korgar på insidan som man hade förr? Tycker den stora lådan känns otymplig och i vägen men det kanske är en vanesak?
Tack!
Var låda i mitt kök när jag flyttade in, den var det första som åkte ut, och ersattes med 2 dörrar.
Behöva backa ut och kröka ryggen för att tex rensa ur vasken, och dessutom ha långt ner till soptunnan var inte min grej. Sen är det enkelt att städa skåpet, och enkelt att komma åt vattenlåset för att rensa vilket jag gör regelbundet.
Men för mig går funktion före utseende.
Behöva backa ut och kröka ryggen för att tex rensa ur vasken, och dessutom ha långt ner till soptunnan var inte min grej. Sen är det enkelt att städa skåpet, och enkelt att komma åt vattenlåset för att rensa vilket jag gör regelbundet.
Men för mig går funktion före utseende.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden