VI är i stort behov av att behöva byta ut vår BVP. Då den just nu endasf går på elpatron..

Har lyckats få 2st firmor att svara, varpå en var ute och kika på plats och den andra på teamsmöte. Och de skall lämna offert på följande
Thermia Atlas duo 12 (behåller troligen bef. Nibe 300 vvb)
IVT GEO 612 med integrerad vvb

Spontant så fick jag bättre känsla av killen från IVTcenter. Ställde mycket frågor och kom med lite lösningar och tips.
Thermia var mer och kollade okulärt sedan var han nöjd.

Nibe VVB är modell med solslinga, så vi har solpaneler på taket som skall hjälpa till att värma vattnet. Känns inte som att nån av modellerna kunde nyttja det på ett bra sätt. IVT firman kunde bygga styrning för solslingan om det önskades. Men vet inte hur de räknat i offerten ännu.

Har ni tips och råd om val av dessa två. Eller är de så snarlika att det spelar mindre roll?

Har nu fått två offerter som är likvärdiga i pris och utförande.

Offert 1, IVT Geo612 från det lokala IVT Centret som varit verksamma i 30år.
Pris 125.000kr

Offert 2, Nibe 1256-13, från en mindre firma som funnits nått år, men drivs av 3 duktiga gubbar som tidigare jobbat på IVT Centret.
Pris 126.000

Jag är extremt kluven, men lutar nog lite mer åt IVT, även om Nibe känns bra också.
Nibe känns mer öppen och något skulle skita sig med installatören. Medans IVT är låst mot partners om jag förstår rätt.

S Standy91 skrev:
Har nu fått två offerter som är likvärdiga i pris och utförande.

Offert 1, IVT Geo612 från det lokala IVT Centret som varit verksamma i 30år.
Pris 125.000kr

Offert 2, Nibe 1256-13, från en mindre firma som funnits nått år, men drivs av 3 duktiga gubbar som tidigare jobbat på IVT Centret.
Pris 126.000

Jag är extremt kluven, men lutar nog lite mer åt IVT, även om Nibe känns bra också.
Nibe känns mer öppen och något skulle skita sig med installatören. Medans IVT är låst mot partners om jag förstår rätt.
Fick en Geo612 installerad i oktober.

Nöjd, mycket nöjd, med maskinen. Bättre COP än jag räknat med.

Medioker app. Gör dock sedan några veckor det jag behöver (saknade brine-temp inledningsvis).

Missnöjd med avsaknad av öppna API.

Installatören var 6/5. Men det beror ju på installatör och inte direkt på maskinen.

Skulle prioritera kombon ”bra installatör” med ”öppen arkitektur” för just min situation blev IVT-återförsäljaren rätt val vid det tillfället även om jag är missnöjd med öppenheten.

Appen är av kvalitet så siffrorna finns med inkommande och utgående brine-temp är förväxlade så det ser ut som borrhålet värms av pumpen. På maskinen är det dock rätt. Osv.

Men svår installation gick att genomföra (installatören!), huset är varmt, elförbrukningen ner 25-30% jämfört med gamla LLVP i november jämfört med november 2024.

Hoppas det hjälper.

Notera, första BVP så inget ont om konkurrenterna. De kanske är ännu bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.