14 562 läst ·
41 svar
15k läst
41 svar
val av bergvärme pump???
Gammalt hus med grova ledningar i systemet behöver inte varvtalsreglerad pump.E Elutte skrev:
Jag har levt med två Thermia värmepumpar i 27 år nu. Mitt gamla hus har ett självcirkulationssystem med 4” och 2” rör i källaren som matar ut, och 1” ut från det och 14 stora radiatorer så jag har absolut inget behov av varken arbetstakt eller varvtalsstyrd värmepump.
Däremot om du har ett modernt hus med ettrörssystem med klena ledningar så kan det var en klar fördel
Ta den som har bra service och som rekommenderar en VP som inte krånglar i onödan. Självklart vill många sälja en VP som ger mycket serviceintäkter.
jag har inte grova rör har ca 12mm rör med mellan stora element, bocshen hade 6 års garanti som ingår, men då behövs en service på 3dje och 5 året, på ca 2 tusen per gång sa han sen kunna man köpa till upp till 18års garanti? behövs service oftare???
Det är enklare att dimensionera en varvtalsstyrd värmepump eftersom man inte behöver räkna lika noga på det exakta effektbehovet. Dessutom tjänar dom mer pengar på en dyrare produkt...E Elutte skrev:
Låter som du har ett system för oljeeldning med hög framledningstemperatur.E Elutte skrev:
Jag hade valt den som föreslår arbetstakt och utbyte av några element och kanske komplettering med en konvektor någon strategisk plats.
Det ger bäst besparing, finessen är att kunna ha låg framledningstemperatur och få komfortabel temperatur.
så mitt råd är att lägga mellanskillnaden på att en arbetstakt och byta eller komplettera elementen.
Varvtalsstyrd är en quickfix.
Aldrig, systemet blir aldrig riktigt bra.E Elutte skrev:
Min son installerade LVP, satte in två konvektorer i källaren, förövrigt en för mycket.
Men det blir väldigt varmt i källaren om han vill och det ger en behaglig golvvärme på hela första plan
Desto lägre värmekurva du kan ha, desto högre verkningsgrad i värmepumpen.
För att du aldrig tjänar in merkostnaden och får en mer avancerad VP som har mer grejer som kan strula och som grädde på moset så måste den servas med ett visst intervall.E Elutte skrev:
Men så klart vill du ha en varvtalsstyrd så köper du det. Den går ju tyst och fint då du har ett lågt energibehov. Kan så klart var en fördel.
Ljudet blev en bonus för oss. Hade inte en tanke på att en bergvärmepump väsnas(vilket dom naturligtvis gör).
Våran inverterpump går på växel ett och två nu när det börjar bli kyligt på nätterna. Den går då helt ljudlöst. Men när den gör varmvatten så hörs det lite i huset då den går med högre varvtal.
Som jag ser det i efterhand så kan ljudet vara ett problem beroende på vart pumpen står placerad, ljuskänslighet osv.. Inget vi tänkte på just då vid valet av pump..
Våran inverterpump går på växel ett och två nu när det börjar bli kyligt på nätterna. Den går då helt ljudlöst. Men när den gör varmvatten så hörs det lite i huset då den går med högre varvtal.
Som jag ser det i efterhand så kan ljudet vara ett problem beroende på vart pumpen står placerad, ljuskänslighet osv.. Inget vi tänkte på just då vid valet av pump..