Slitet vinkeljärn på marken, omgiven av träplankor och en kedja med en metallvikt ovanpå, på en grusig gårdsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra vinkeljärn, slitna som attan såg jag. Dags för nya, kommer nog att köra med stålram istället för trä.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En på maskinisten.net skrev att han tar 1300 ex moms per timme för sin väghyvel, det är ju inte mycket om man skulle råka ha nån i närheten eller som passerar... Alternativt lastbil med "underbett" (hyvelblad under lastbilen), eller någon lantbrukare som endera kör med hjullastare eller traktor i sista hand. Du får vägen fixad bra många gånger till priser av skräpet du länkade @Gad
Jag känner inga bönder tyvärr
J JohnyS skrev:
[bild]
Fyra vinkeljärn, slitna som attan såg jag. Dags för nya, kommer nog att köra med stålram istället för trä.
tack för bilden , ja man kanske kan slå ihop en sån o testa 😊

• Gilla
JohnyS
  • Laddar…
Jag har provat lite olika påhäng efter ATV:n och det knepiga är ofta att få kraften att räcka om något verkligen håller emot. Den (en 450 i mitt fall) är för lätt.

Dock har jag ok erfarenhet av Kelfri; har en slaghack därifrån som går helt ok.

Är det bara sporadisk biltrafik på vägen lär ni komma långt med flickning (att fylla potthålen för hand) och dra något halvtungt (köpt eller hembyggt) i ganska många år. Måste vägen bomberas krävs ändå mer än en vägsladd, ens traktordragen.

Men 20 papp för en vägsladd som fordonet man har är för lätt för att orka dra? Känns som om det borde finnas bättre sätt.

Lär känna en bonde! 🤠

G Gad skrev:
Hej tänkte köpa en vägsladd till ATV för grusvägen hemma, kellfri och bonnet har i princip samma!
Vilken vägsladd för ATV hade ni valt och varför ? Är det någon verklig skillnad i kvalitet eller är de typ lika i praktiken china märke ?

[länk]

[länk]
Jag har inte någon erfarenhet av just dem 2 sladdar, men äger en panthera vägsladd sedan 15 år tillbaka.. Den liknar dem du visar med tanke på tekniken bakom. Jag är otroligt nöjd med min sladd!!. Den fungerar utmärkt. Inte lika bra på torr och hård väg som en riktig stor väghyvel såklart, men klart värt pengarna och får jobbet gjort. Vägen blir bättre och håller länge för varje gång man använder den.

Läste att någon skrev att proffessionell hyvling bara kostar si och så många tusen per timme, men att kunna göra det själv när behovet finns har stor värde i sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
AXS
Tror mer på att lägga ut grus och sen dra ut det med vinkeljärn och några vikter på. Bilarna som kör trycker ihop det bra. Hål tar du med spade när de uppkommer.

Att hyvla en riktig väg skulle jag inte göra med en maskin som väger mindre än en större bil.

Har du bild på vägen?

Hos en kompis, som då iofs har en realtivt ny grusväg, dvs inte så hårpackad, så byggde vi en sladd av ett par gamla snökedjor och två stycken 45x145 reglar (som fästes på ovansidan så kedjorna var undertill).

Funkade rätt bra att sladda vägen efter 4-hjulingen, efter 3-4 varv var den iaf mycket bättre än innan och reglarna höll, och kommer troligen hålla ett bra tag till innan dom slits ned

En fråga från en som funderar på om att bygga en vägsladd till min väg: Varför drar ni med fyrhjuling? när en bil är tyngre och starkare?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
En fråga från en som funderar på om att bygga en vägsladd till min väg: Varför drar ni med fyrhjuling? när en bil är tyngre och starkare?
Fast du behöver ju inte styrka för att dra en vägsladd, om inte den är tung i sig...

Lättare att se och styra,vända för små vägar :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
G Gad skrev:
Lättare att se och styra,vända för små vägar :)
tack för svaren på min lite dumma fråga, nytt område för mig 👍

tack för svaren på min lite dumma fråga, nytt område för mig 👍
Inga frågor är dumma :)

Lite uppdatering. Jag köpte den vägsladden😬, det blev hur bra som helst så länge man tar lite i taget och kör lugnt och fint. Så j”kla skönt höja sänka via styret.

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Frågar man de som kan något om väghyvling så sägs det att man måste hyvla hela ytan ända ner till djupaste potthålen. Allt grus måste få samma konsistens och sen läggas ut jämnt.
Så allt under 30 ton och 300hk är totalt meningslöst då man annars bara fyller potthålen som sen körs ur och återkommer snabbt igen.
Men ändå finns det sånna som oss som hyvlar vägar och sladdar skoterleder med enkla grejer och små medel. Visst, det håller inte i evigheter men på något sätt verkar vi nöjda ändå.
Till och med gräsklipparen med underbett hyvlade 0-40 utan större knot. Sakta men dugligt.På filmen kör jag ut stenmjöl.

Hemgjord väghyvel.

Gräsklippare med underbett.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag förstår absolut argumentet att 4hjulingen är smidigare än en bil att dra väghyveln med. Det där "landsvägsloket" jag drar med i filmen ovan är knappast lätt att vända med på vår lilla väg. Det är heller inte lätt att backa med hyvelstålen nere, man måste oftast veva upp för att kunna backa och vända. Försöker man köra fram och back med stålen nere lite lagom för att bearbeta potthål så går hyveln sällan rakt bakåt, stålen styr mer än hjulen. Elmotorer på vevarna hade varit bra men det blir nog krångel när allt står ute och åren går.
Så ibland skulle jag vilja komplettera med en liten hyvel eller sladd kopplad till 4hjulingen så man kan åka 8or runt de besvärligare potthålen eller köra i cirklar i våran enda korsning på vägen.
Nu med stora hyveln får jag oftast åka hela sträckan på ca 2km för att smidigt kunna vända.

Sist jag grusade delar av gårdsinfarten så drog jag bara en lastpall efter 4hjulingen lite kors å tvärs tills det blev jämnt å fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.