Hej,
Jag har en rätstege från Danderydspasset (1,80m) inköpt 2016 på Flinks järn. Jag har varit mycket nöjd med detta långpass men tyvärr upptäckte jag för en tid sedan att våglibellen har gått sönder.
Tidigare har det gått att köpa libeller som reservdel men inte nu längre. De senaste åren har Danderydspasset producerats av Bjärnums redskapsfabrik. Efter kontakt med dem fick jag informationen att de slutat tillverka passen då deras leverantör av libeller slutat producera dessa. Jag ställde då frågan vilken leverantören var, men det kunde de inte svara på pga byte av affärssystem. Den enda informationen jag fick var att leverantören troligen var från Wien.
Nu har jag nått vägs i min jakt på en ny libell och testar därför här.
Det jag undrar över är följande i prioordning:
1. Någon som råkar ha en libell liggande alternativ vet någon butik som forfarande har en i lager?
2. Någon som har ett Danderydspasset med en hel libell som kan tänka sig att sälja det till överikomligt pris? (Skicket är inte så viktigt bara minst en libell är hel)
2. Någon som vet var leverantören av libeller hette?
3. Vilken känslighet är det på dessa libeller?
4. Någon som har tips på lämplig ersättningslibell?
Tack på förhand!
Jag har en rätstege från Danderydspasset (1,80m) inköpt 2016 på Flinks järn. Jag har varit mycket nöjd med detta långpass men tyvärr upptäckte jag för en tid sedan att våglibellen har gått sönder.
Tidigare har det gått att köpa libeller som reservdel men inte nu längre. De senaste åren har Danderydspasset producerats av Bjärnums redskapsfabrik. Efter kontakt med dem fick jag informationen att de slutat tillverka passen då deras leverantör av libeller slutat producera dessa. Jag ställde då frågan vilken leverantören var, men det kunde de inte svara på pga byte av affärssystem. Den enda informationen jag fick var att leverantören troligen var från Wien.
Nu har jag nått vägs i min jakt på en ny libell och testar därför här.
Det jag undrar över är följande i prioordning:
1. Någon som råkar ha en libell liggande alternativ vet någon butik som forfarande har en i lager?
2. Någon som har ett Danderydspasset med en hel libell som kan tänka sig att sälja det till överikomligt pris? (Skicket är inte så viktigt bara minst en libell är hel)
2. Någon som vet var leverantören av libeller hette?
3. Vilken känslighet är det på dessa libeller?
4. Någon som har tips på lämplig ersättningslibell?
Tack på förhand!
Måtten på libellen är 9x50
Medlem
· Korpilombolo
· 3 429 inlägg
Danderydspasset är superkänsligt. Det går inte med standardlibeller om man vill behålla precisionen. Hade nöjet att låna min brors under renoveringen. Han köpte det direkt av konstruktören i Dandeyd för många år sedan.
Jo, Danderydspasset är väldigt känsligt. Innan jag köper en libell med likande dimension på nätet så skulle det vara bra att få koll på vad känsligheten faktiskt är på dessa.
Bjärnums redskapsfabrik svarade att de inte hittade en ersättningslibell med samma kvalitet och noggrannhet när deras leverantör slutade tillverka libellerna.
Efter lite mer googling upptäckte jag att Hultafors verkar ha använt en libell som ser misstänkt lika ut. Även denna har utgått.
https://lyresundtravaru.woody.se/utrustning/handverktyg/mat-mark/libell-los-9x50-406523-slipad
Bjärnums redskapsfabrik svarade att de inte hittade en ersättningslibell med samma kvalitet och noggrannhet när deras leverantör slutade tillverka libellerna.
Efter lite mer googling upptäckte jag att Hultafors verkar ha använt en libell som ser misstänkt lika ut. Även denna har utgått.
https://lyresundtravaru.woody.se/utrustning/handverktyg/mat-mark/libell-los-9x50-406523-slipad
Efter kontakt med Hultafors har jag fått svar på två av mina frågor, vad leverantören av libeller heter och känsligheten. Nu blir nästa steg att kontakta leverantören.
Svar från Hultafors:
Den Tillverkades av österrikiska SOLA och hade en känslighet på 1mm/m, då denna utgick för flera år seden har jag ingen som har köpt volymer av denna utan det köptes in 1stycks på kundbeställning
Svar från Hultafors:
Den Tillverkades av österrikiska SOLA och hade en känslighet på 1mm/m, då denna utgick för flera år seden har jag ingen som har köpt volymer av denna utan det köptes in 1stycks på kundbeställning
Funkar denna? https://www.tradera.com/item/423800992
Vattenpasset du har är ett Tottmars. De tillverkas inte längre och bolaget finns inte kvar. Jag har letat efter nya libeller till mitt då min ena gick sönder för någon månad sedan. Det enda jag har hittat när jag har sökt är https://www.thewoodworks.com.au/shop/spares/spares/spirit-level/vial-suit-tottmars-level-detailAdam N skrev:
Om jag får svar från woodworks, är du intresserad av att göra ett samköp om du inte hittar något bättre ställe att handla ifrån?
Libellen är 9x55 mm av pyrex-glas och med en noggrannhet på 0.02mm/m.