Skall till och byta plats på några justeringspottar på ett kretskort till en pelletsbrännare.
kortet ser ut så här

behöver byta plats på de två översta i den lodräta raden nere till vänster
mot den nedersta i samma rad och den som sitter i mitten av kortet.
(bilden föreställer inte mitt kort, utan bilden är lånad)

Mina kunskaper inom lödning begränsar sig till enklare arbeten, kretskort har jag aldrig gett mig på.

Mina funderingar är vad jag skall tänka på samt om min lödkolv räcker till
samt hur svårt arbetet är?

Hittade följande tips till en som ställde en liknande fråga

Tips vid lödning av kretskort är att använda en lödkolv med effekt runt 50-60W, tvätta av lödkolven strax innan lödning. Använd lod med flussmedel om diameter 0.5 - 0.7mm, värm aldrig längre än 3 sekunder på komponenten annars kan kortet ta skada. Skall du löd igen låt kortet svalna. Vid borttagning av lod använd helst en lödsug(mycket effektiv).

Min lödpenna som jag har är märkt med 14W (säkert 20 år sedan jag köpte den), räcker det
Lödtenn borde detta bli bra att använda https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning/lodtenn-lod/lodtenn-100-g-p40053,
det lödtenn jag har är ca 20år också, diameter ca 2mm
Lödsug vad använder jag där? , denna https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning/lodkolvar/uppvarmd-tennsug-30-w-p40359 blir det enklare med eluppvärmd
eller skall man satsa på en enklare https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning/avlodning/tennsug-i-metall-p40024

Så om någon har kunskap och vill ge en hjälp på vägen skulle jag uppskatta det mycket. :D

14 W låter lite väl klent. Kjell har en billig lödstation, https://www.kjell.com/se/sortiment/...kolvar/dibotech-analog-lodstation-48-w-p40065 som duger alldeles utmärkt.

Tennet du har länkat duger det med. Och du klarar dig med den manuella sugen för 99, dom är effektiva.

Värm upp den gamla lödningen och tillför först nytt tenn. Då får du i lite nytt flussmedel och tennet sugs upp lättare. Utan att ta bort lödkolven, använd sugen. Sätt den så nära du kan komma åt. Har du tur lossar pinnarna på portarna lätt, har du otur så spänner dom emot kanterna på hålet, då finns det lite tenn kvar som hållet kvar benet.

Då kan du värma lite på benet och lirka försiktigt så brukar det lossa. Om du har nya portar som ska dit så kan du börja med att klippa bort den gamla. Klipp så nära kretskortet du kan. Tillför nytt tenn och använd lödsugen. Då drar den med sig den lilla biten av benet som sitter i hålet.

Det där är ett genomplätterat kretskort, det finns alltså metal i hålen.
Med en 14 watts kolv får du nog inte tillräckligt varmt.
Tennsugen kommer inte att suga tillräckligt rent för att få loss potentiometrarna hela.

Jag med 40 år bakom lödkolven skulle klippt av benen och plockat ut ett och ett och skaffat nya pottar.

Men jag förstår inte, ska pottarna flyttas och ska de sedan kopplas med tråd till sitt rätta elektriska läge?

Protte

prototypen skrev:
Med en 14 watts kolv får du nog inte tillräckligt varmt.
Carl-Jo-han skrev:
14 W låter lite väl klent
Då verkar ni eniga,:thumbup: är inne på att köpa den som "Carl-Jo-han" rekommenderade

[QUOTE=" prototypen]Men jag förstår inte, ska pottarna flyttas och ska de sedan kopplas med tråd till sitt rätta elektriska läge?
[/QUOTE]
pot nr 1 o 2 i raden är i dåligt skick, medans jag inte använder pott nr 4 samt den ensamma i mitten.

Därutav så var min tanke att skifta dessa, men håller helt med dig att det vore både smidigare och bättre att byta mot nya, men det är vad en ny pott kan kosta, såg att vissa bara kosta ca 5:- och då är det klart intressant
har kikat runt på elfa utan att känna att jag hittar rätt..
kan du "sparka" mig i rätt riktning vad jag skall kika på....

Du behöver veta värdet på potten samt måtten. Om då menar jag yttermått och avståndet mellan benen. Med största sannolikhet så är den linjär i alla fall och jag förmodar att den är envarvig? Värdet brukar stå på, annars får du mäta på en avlödd.

Gå in på elfa, https://www.elfa.se/sv/komponenter/...tiometrar/trimpotentiometrar/c/cat-L3D_525343 och kika. Dom brukar ha måtten upplagda alternativt får du kika i databladet.

Elfa har inte så stort utbud dock.

Är pottarna dåliga så klipp bort dom. Finns stor risk att förstöra kortet med att försöka få bort de hela.
Sök på DigiKey.com, jag kan "köpa ut" åt dig.

Protte

Mikael_L
Jag handlar emellanåt på electrokit

Men de har inte lika brett sortiment, inte alls säkert att du hittar någon bra ersättare där för dina pottar.

Kortet ser lite dammigt ut, jag antar att du helst väljer en kapslad trimpot. Behöver den vara försedd med axel, eller räcker ett skruvmejselspår?

Klipp bort de gamla så högt upp som möjligt, sen håller du i benet med en liten spetstång och värmer med lödpennan och drar ut benet så fort som det smält loss.
När du är klar med alla benen så går du lite snabbt över det hela igen och suger ur tenn ur hålen med tennsugen.
Köp gärna ett elektroniklod med 0,5 - 0,8 mm diameter.
T.ex. Kjell har också.

Någonstans stog det max 3 sekunder, det är lite överdrivet, kort klarar betydligt längre tid men slit inte i stiften förrän allt tenn smält.
Lättare att förstöra kortet genom att ha bråttom.

Protte

Satsa på att köpa nya pottar. Enda sättet att säkert får bort komponenter oskadda, om de har mer än 2 ben och är lödda på genomplätterat kort, är med speciell avlödningskolv. Det är en kolv där man sätter på en specialanpassad "spets" som samtidigt värmer samtliga lödpunkter. Men inte mer. Det är inget man håller sig med själv.

Det finns även speciella avlödningsstationer där man värmer med varmluftsoistoler, specialmunstycken och exakt precision på temperaturen lkuftstrålen. Även här gäller det att smälta tennet på alla lödpunkter samtidigt, men inte smälta lödpunkten bredvid, då används ofta även en mask som håller varmluften borta från fel ställen.

Den enkla och säkra vägen där risken att skada kortet är minimal, är att klippa av benen (använd en bra sidavbitare som kan komma åt ordentligt, behöver inte vara dyr). Löd sedan bort ett ben i taget, börja med tennsugen, sedan lirkar man försiktigt bort benet medan man värmer.
Det är lite överdrivet med max 3s uppvärmning, men man bör hålla sig närmare 3s än 10s.

Nya pottar får det bli :p
steg ett blir att fastställa vad det är för justeringspott jag har
Tog och laddade upp bilder på justeringspotten
bild 1
bild 2

Lyfte av "justeringsarmen" för bättre kunna se.

Carl-Jo-han skrev:
Du behöver veta värdet på potten samt måtten. Om då menar jag yttermått och avståndet mellan benen.
ser att det står 10k på potten , har sett att vissa har storleken 10Kohm är det vad jag skall kika efter.
avståndet mellan bakbena är ca 5,5mm cc
storleken är 10 mm
går att justera ett varv

de flesta justerings pottar jag har kikat på är sidojusterade men jag kanske tittar på fel ställe.

Om jag inte har förstått det fel så finns det två varianter av justeringspottar,
varav den ena sorten bara går att justera ett fåtal ggr innan den ger upp.
Hur vet jag att tittar på rätt, finns det någon speciell beteckning

Men benen på Bourns pottar är mjuk koppartråd så de går bra att bocka till.
Om du kan nöja dig med skruvmejselinställning så har jag liknande på hyllan.

Lite mer axel har 3362P-103TLF-ND, men låt dig inte luras då potten bara är 1/4" i fyrkant.

Protte

prototypen skrev:
Om du kan nöja dig med skruvmejselinställning så har jag liknande på hyllan.
Låter mycket intressant :D

Min fundering
Om jag inte har förstått det fel så finns det två varianter av justeringspottar,
varav den ena sorten bara går att justera ett fåtal ggr innan den ger upp.
Hur vet jag att tittar på rätt, finns det någon speciell beteckning
Stämmer det, då jag behöver en som tål att justeras ganska mycket då jag ändrar verkningsgraden vintern igenom?

Njaa. det finns rätt många sorter vad gäller livslängd. Men om det är något som justeras väldigt ofta, så kanske du skulle använda en riktig potentiometer, istället och ex. ha en ratt på utsidan. Löd dit poten med en kabelsnutt.

Jag antar att kortet kör på klenspänning, så du borde inte behöva fundera så mycket på elsäkerhetsaspekten.

En sak du bör titta på vid val av pot. Är att pottar kan vara linjära eller logaritmiska. Volympottar till HIFI eller en gammal radio är logaritmiska, örat är logaritmiskt.

Justerpotar brukar vara linjära.

De pottar vi länkat till har cermetbana och är vattentäta och tål många vridningar.
Det som sitter på kortet är troligen billiga (en krona styck) med kolbana och de tål många vridningar men brukar knastra och glappa mest trolig mer pga ålder än att vridas några ggr per eldningssäsong.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.