Jag har en ganska brant backe upp till min tomt. Det är ett servitut (kyrkan är ägare av den marken). Den är gammal, har legat där i hundra år minst. Där har legat grus och det har varit småsvårt för slambilen att backa upp för den är rätt brant.

Nu har vi dragit in fiber.

Då tecknade vi avtal med fiberföretaget och en annan firma som de i sin tur anlitade har utfört markarbetet.

I vårt avtal med fiberbolaget står att de ska återställa marken.

Och så valde de att gräva mitt i vägen/backen upp till vårt hus.

Visade sig ligga väldigt många och stora stenar där som de då lade åt sidan. De frågade om vi ville ha dem kvar där bredvid för att stötta upp vägen men vad jag förstår så vill kyrkan ha det så återställt som möjligt.

Så de fraktade bort stenarna och fixade sen vägen på vad jag förstår ett fackmannamässigt sätt med mindre grusstorlekar.

Men nu blir jag lite osäker.

Backen är brant.

Kan stenarna som låg där i vägen varit viktiga för hållfastheten?

Vad händer om 2-3 eller 4-5 år när snö fallit och plogning gjorts några år och vatten runnit nerför backen efter snäsmältning eller regn?

Vad jag har förstått det är det jag (som ”härskande fastighet”) som är ansvarig för att vägen fungerar.

Så jag är lite orolig.

Kan det komma att landa på mig att bekosta en förbättring av vägen om några år på grund av att de tog bort alla de stora stenarna och lade mindre grussorter?
Vad kan jag i så fall göra nu för att slippa det?
 
Ja stenarna kan ha varit en del av förstärkningslagret i vägen.
Men belastningen i mitten av vägen är rätt låg skulle jag gissa, så vägen klara sig nog om det bara är slambilen som kör där som är tunga fordon.

Ligger det inget grus där och slambilen har problem i dag att köra upp så bör du lägga på grus eller till och med ett bärlager av 0-32 grus. Använd bergskross.

Grusbilarna kan sprida gruset, dock så lär det vara någon chaufför med lite erfarenhet då det är en backe.

Är det körspår så kan man få gruset spårspridet så man fyller igen körspåren.
 
  • Gilla
Svensson.H
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Ja stenarna kan ha varit en del av förstärkningslagret i vägen.
Men belastningen i mitten av vägen är rätt låg skulle jag gissa, så vägen klara sig nog om det bara är slambilen som kör där som är tunga fordon.

Ligger det inget grus där och slambilen har problem i dag att köra upp så bör du lägga på grus eller till och med ett bärlager av 0-32 grus. Använd bergskross.

Grusbilarna kan sprida gruset, dock så lär det vara någon chaufför med lite erfarenhet då det är en backe.

Är det körspår så kan man få gruset spårspridet så man fyller igen körspåren.
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.