Ok, jag måste erkänna att jag ibland ikläder mig rollen som hobbyelektriker. Inte för att jag är snål, utan för att jag är impulsiv och gillar att göra saker själv. Och att dricka grogg. Inte nödvändigtvis samtidigt, men påfallande ofta.

Nu visar det sig att mina nyligen inhandlade vägguttag till garaget är värdelöst vidriga att installera med 2.5mm2 kabel. Det finns för lite plats för att jag ska vara nöjd. Det är ruskigt tight mellan gummitätningen och själva kopplingsdelen. Jag får inte plats med kablarna på ett snyggt sätt. Direkt från "inloppet" är det ett par millimeters plats. Det gör att kabelns mantels skalning kan smita utanför tätningen.

Jag söker vägguttag likt dem jag köpt men med gott om plats för kabel. Har ni några rekommendationer? Jag har tänkt att gå vidare från uttaget till ytterligare ett uttag (3 dubbeluttag).

Kan bara instämma med dig om dessa uttag, återspeglar ju dock sig till viss del i priset.
De var överlag dåliga oavsett kabelstorlek.

Nu har jag inga direkta rekommendationer då jag inte vet vad det är för märke (gissning på någon schneider modell )på dem som min elektriker satte upp men de lite dyrare uttagen typ Schneider,elko, ABB mfl är säkerligen bättre.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Elko funkar. Finns på clas ohlson blandannat.

Det finns flera anledningar till att hantverkare använder kvalitetsmaterial, en är att det ofta är genomtänkta och ''lättmonterade'' produkter där kablar får plats och fäster ordentligt.

ELKOs uttag är ju snorfula. Sett likadana ut i typ 30 år. Bilden är ett uttag hos mina föräldrar monterat typ 1982.

Nej, ELJO aqua trend (eller Exxact IP44 som dom heter nu) är mycket snyggare och bättre!

//Patrik

• 1402834265708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
ELKOs uttag är ju snorfula. Sett likadana ut i typ 30 år. Bilden är ett uttag hos mina föräldrar monterat typ 1982.

Nej, ELJO aqua trend (eller Exxact IP44 som dom heter nu) är mycket snyggare och bättre!

//Patrik
Först var de la i backelit eller porslin? Nu är de i plast. Jag tycker inte alls de är fula och lider av ålderhetstecken. Sett många mer "slimmade" produkter som faktiskt är fula som fan då de inte passar in. Använder de både utomhus och i garage då de är snyggt, stryktåliga och en fröjd att koppla. Även nya eller gamla delar passar rakt av. ELKO har bra mycket bättre produkter överlag än ELJO. Även om Eljo har en del bra lösningar som ELKO inte har.

Jag gillar också elko, möjligen är jag lite färgad, på elfirman jag jobbade på för 20 år sedan använde vi mycket elko.
Blir dock en hel del eljo i kåken också, läs renova, gillar svart renova. I garage och källarutrymmen blir det dock elko.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Elko har ju fortfarande skruvkopplingar. Vilket vi oftast väljer på firman.

Fast i slutändan brukar det oftast hamna på Elektrikern eller var i landet man bor. Mitt första jobb körde Enbart ELJO. Ett annat körde enbart ELKO. osv osv.

Sen finns det elektriker som lever kvar i 90 talet eller de som testar nya produkter och vågar känna och klämma. Dock ska man ha klart för sig att har man installerat en produkt ett par år tillbaka så har man ju ett bättre hum om hur bra de är att koppla och montera mm. För att inte tala om hur bra de tål väder och vind mm. Men man ska inte alltid vara bakåtsträvare. En klar fördel är ju om grossisterna kan ha ett välfyllt lager så att man vet vad man kan använda och inte.

Men vi alla strävar nog efter att slippa ha ett extra verktyg i verktygslådan för någon dum produkt som man bara använder då och då. Likadant är det ju mer grejor. Man vill kunna använda en hel serie ut för att kunna bygga med "sina lego klossar" så som man vill och inte bara få ihop den där skapelsen som inte riktigt blev bra och dessutom i regnbågens färger.

Många billighetsmärken har inte 100% serier som täcker det man vill ha. Man kan gå på nitar som att man måste ha En flerfacksram för liggande och en annan för stående montering. Idioti.

Därför är jag en av många försöker att ha ett ganska smalt utbud av grejor att arbeta med. Bara onödigt att åka runt med skit man ändå inte kommer montera upp. Sen att man lusläser kataloger eller tar reda på om det går att göra på ett annat sätt eller nyttjar tillbehör oftare än vad många andra gör är en sak. Tex hur många sätter MP stege med inre fästpunkt? Oftast ligger den givetvis kvar av sin tyngd eller när kablar kommer på.

Men inte fel att säkra den i innerkant så den inte lyfter. Spec vid en krök. Att använda buntband eller najtråd när det finns riktiga saker att använda är bara en fullösning på en trött person som inte tar sitt jobb på allvar. I nybyggen så hade jag som kund inte mottagit en "nödlösning" för att arbetaren inte tar sig tid att kolla upp vad det finns för material eller kanske utföra jobbet på ett annat sätt.

Så mina tips är att man kanske tittar på en Serie som man tycker känns bra. Känns den rubust så titta inte enbart på priset. Inte lågprisvaruhus skit. De tar 3 gånger så lång tid att montera plus ett gäng i resevdelar. Tid är pengar som sagt.
Kan man använda hela serien till att man vill ha eller måste man ha något annat från en snarlik serie? Kanske bäst att kolla vad de kan erbjuda? Vad blir prisskillnaden? Stor? marginell? Ska man ha en sak eller bygger man något stort hus? Pressa priser går det alltid att göra.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.