Är det 1,5 kvadrats kabel från centralen till 3-fasuttaget hoppas jag inte att det är avsäkrat på 16 ampere.
edit: Varför vill du inte använda EKLK? EKLK är (enligt mig) en bättre kabel, den är lättare att få snygg (rak och riktiga böjar), stabilare och hållbarare. Och så mycket dyrare är den verkligen inte så att det är nåt man bryr sig om.
edit: Varför vill du inte använda EKLK? EKLK är (enligt mig) en bättre kabel, den är lättare att få snygg (rak och riktiga böjar), stabilare och hållbarare. Och så mycket dyrare är den verkligen inte så att det är nåt man bryr sig om.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska den klammras synligt skulle jag välja EKLK. Men EKK är tillåtet.
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Jag hör vad ni säger och tar EKLK.
Och nu till allra sista frågan
: Behöver man ansluta skärmen på EKLK till skyddjord eller utgör den enbart ett mekaniskt skydd i detta fall?
Och nu till allra sista frågan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Anslut alltid skärmen till skyddsjord, och i båda ändar (dock finns fall/åsikter om att endast ansluta i matande ände).
Det är klart jag inte kan vara säker på det. Dock är känslan att alla nyare modeller av vitvaror inriktade på energisnålhet, så är de inköpt på senare delen av 90-talet eller 2000-talet känns det som det borde räcka med 16. Men som sagt, vad vet jag.puu skrev:
Där har du ett tankefel.nimhed skrev:
Att nyare vitvaror är inriktade på energisnålhet stämmer men att det innebär att de har ett lägre maximalt strömuttag stämmer inte. Att en tvättmaskin värmer vattnet långsammare gör den inte mer energisnål, det går åt lika mycket energi att värma upp vattnet hur fort man en gör det.
Med andra ord, 16 A till både tvätt och tork är i snålaste laget SPECIELLT om man har nya maskiner och vill köra dem samtidigt. Min torktumlare av 2008 år modell vill ha 16A själv för att funka bäst.
Men det är väll ingen som sagt att det är 16A till trefasutaget. Är det specat 1,5 mm2 på skåpet får vi anta att han som montera kabeln och satte dit lappen vet hur han ska säkra av också.cheetah1 skrev:
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Jag kan bekräfta att det är 1.5 mm och avsäkrat med 10A.
Jo, i teorin stämmer det ju som du säger. Men är det bara jag som har känslan av att moderna tvättmaskiner tar dubbelt så lång tid på sig jämfört med sin 80-tals kollega? Oavsett om 80-talaren tog en eller tre faser.puu skrev:Där har du ett tankefel.
Att nyare vitvaror är inriktade på energisnålhet stämmer men att det innebär att de har ett lägre maximalt strömuttag stämmer inte. Att en tvättmaskin värmer vattnet långsammare gör den inte mer energisnål, det går åt lika mycket energi att värma upp vattnet hur fort man en gör det.
Min brist i diskussionen är nog att jag inte använder mig av torktumlare. Dessa verkar av diskussionen att döma vara en större energislukare än tvättmaskinen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
När vi skulle byta tvättmaskin så efterlyste jag en trefasmaskin för att lasta elnätet bättre men det finns inte PGA hör och häpna, gamla maskiner var för snabba.
Tvättmedlet behöver tid vid olika temperaturer för att verka bättre så en maskin med 3000W(trefas oftast) värmer för fort och när man då minska effekten till 2000W så går den dessutom att stickproppsansluta.
Att värma långsamt drar mera energi, att värma vattnet tar lika mycket energi oavsett tid men förlusten till tvättstugan blir större då det tar lång tid.
Protte
Tvättmedlet behöver tid vid olika temperaturer för att verka bättre så en maskin med 3000W(trefas oftast) värmer för fort och när man då minska effekten till 2000W så går den dessutom att stickproppsansluta.
Att värma långsamt drar mera energi, att värma vattnet tar lika mycket energi oavsett tid men förlusten till tvättstugan blir större då det tar lång tid.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Köp en industrimaskin då 
Varför klipper du inte bara propparna och kopplar in det hela på plint i dosan? Finns ju anslutningsdosor med tätningssats (IP44) .
Försvinner inte garantin på apparaten lika fort som man klipper bort den gjutna stickproppen? Eller är det möjligtvis såna rykten man hör bara?