lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men du skall väl inte använda din brytare för att bryta dessa laster, eller? Dvs, om de är av och inte används när du manövrerar knappen så spelar det ingen roll. (Ett vanligt problem är ju annars t ex att brytare dör av för många lysrör eller dylikt. Det klarar de inte i längden.)
Not really, jag vill bara ha kvar brytaren utifall något strular i hemmet och då kan man felsöka lite lättare. Den ska vara på hela tiden. Kommer inte att ha en aktiv last som står på 24/7 att bryta ändå.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är annars en bra idé att kunna bryta utomhus-el, särskilt vid JFB problem. (Jag har tom gjort så att jag kan bryta nollan med en tvåpolig brytare).

Och JFB anbefalles definitivt! Vid all nyinstallation så krävs det egentligen, men jag låter vara osagt om det du vill göra kan falla under "underhåll" eller dylikt och alltså då formellt kunna smita under. Ha definitivt en portabel JFB i uttaget, men bäst är naturligtvis en som skyddar hela huset. En smart sektionering är då att ha ute+inne. Om det inte går (diazedcentral exv.) så går det för det mesta bra att köra hela huset på en JFB ändå.
Jag har en JFB i elcentralen (modern med dvärgbrytare), så det borde duga... om jag förstår dig rätt.

vincentt skrev:
Om det är så att den täcker utomhusgruppen så bör det duga ja. Testa gärna så att det är så.

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Ska nu äntligen installera ett utomhusuttag. Har lite 4G2.5 kablar kvar sen innna.

Måste kolla hur man kopplar denna. Får man parallellkoppla genom att dra elkablarna till ena uttag och sen skarva med nya sladdar för att dra till nästa (som en vidarekoppling). Se nedan fulan ASCII kopplingschema. Det är för FAS, Nolla och jord.

=====(..)====(..)

Kablar - Kontakt - Skarv - Kontakt

Öppen anslutningsdosa redo för installation av utomhusuttag med synliga inkopplingspunkter för FAS, Nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, typiskt lågbudgetuttag, de brukar aldrig vara färdigkopplade internt.
Ditt schema förstår jag inte men parallellkoppla de båda uttagsbrunnarna så blir det rätt.

haha! Got nailed there... budget.. ja. men dem nämnde inget om att hur den ska kopplas jämfört med en dyrare. Annars hade jag lätt valt något dyrare för enkelhetens skull.

Ursäkta mitt fula elschema =(

Principen med parallellkoppling är rätt. Men jag är inte säker på att det går på ett bra sätt med det uttaget.

Svårt att se på bilden, men det ser ut som kopplingsklämmor av typen där tråden läggs direkt under skruven. Det var praxis på uttag för typ 40 år sedan, och då fick man inte koppla vidare (tror jag) just för att kopplingarna var för dåliga.

Om du petar in två trådar under skruvarna så är det nästan omöjligt att få dem att sitta ordentligt.

Men jag är inte säker på att jag ser rätt på bilden, det kan även vara "hissklämmor" där trådarna alltså läggs in mellan två plåtbleck som trycks ihop av skruven. Även med sådana måste man vara uppmärksam på att trådarna verkligen sitter ordentligt. EN dålig kontakt ger brand.

Om detta är sådana klämmor som jag befarar, så blir det bättre om du grenar trådarna mha. wago klämmor eller liknande, så att det barta blir en tråd i varje klämma. Eller ännu bättre om du köper ett uttag av seriöst fabrikat.

Mikael_L
Nej det är inte hissklämmor på det uttaget.

Däremot trycker skruven på en liten plåtbit med ett spår för kabeln, så det är betydligt bättre än forna tiders uttag och de sämsta moderna.
Det är helt OK att skarva vidare med tråd av samma av samma typ och area, då blir det bra.
Men blandar man, säg 2,5mm2 EK med 1,5mm FK så kanske det blir dålig kontakt på den senare. Det måste man kolla att det sitter bra, om man gör så.

Det ser ut som att det går att lägga ledare på båda sidor om skruven.
Men i slutändan brukar det löna sig att använda lite mer påkostat materiel.

Bifogar en bild till.

Öppen eldoslåda med exponerade kopparkomponenter och ledningsklämmor, placerad på ett träunderlag.
Skapa konto

Som sagt inget fel på dem det går bra att koppla över där särskilt om du tar samma area och typ. Se bara till att du öppnar tillräckligt så du verkligen får trådarna mellan fyrkantmuttern och blecket, skala också tillräckligt så trådarna går i botten och inte kläms halvdant.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är så man resonerade också. Tack.

Lägger upp denna om det är någon som köpte en snikuttag också.

Öppen eldosa med kopplade kablar och tre installerade strömställare mot en gul fasad.
Skapa konto

• Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
Det var skönt att jag såg fel.

Jag köpte för nästan 20 år sedan ett snikuttag för utomhusbruk. Det hade kopplingar av den modellen jag skrev om. Det var struligt att få fast en ledare ordentligt, två skulle varit omöjligt. Det uttaget använder jag dock fortfarande...

vincentt skrev:
Lägger upp denna om det är någon som köpte en snikuttag också.

[bild]
Ser fint ut, men om det är ett sådant uttag som jag tror du köpt på Hornbach så håller det inte länge.
Misstänker att det är tänkt för inomhusbruk, plasten bryts ned fort av solen och skruvarna rostar.

Den ska vara för utomhus IP44 och UV resistent. Tror inte att den ska sitta i solen 24/7 i ekvatorn =). Då lär den bli smulor direkt. Men billigt crap var det. Vissa saker är "man får vad man betalar" och ibland är det så att "billigt är lika bra som dyrt... " men inte i detta fall.

Får se hur länge den håller... Får väl öppna denna tråd om några år =).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.