Vilken sida fas eller nolla sitter på spelar ingen roll vid växelström.
På sådana uttag som är märkta hamnar fasen till vänster om man monterar uttaget så texter är rättvända vi montage i väggen.
Så det har blivit en defakto standard med fas till vänster och nolla till höger.
Så det har blivit en defakto standard med fas till vänster och nolla till höger.
Jo, så är det nog. Vi satte fasen till vänster, mest för att det blev enklare att prova av efteråt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
"Strömmen finner vejen"...
Det har betydelse för det elektriska fältet, vilket kan ge störningar och jordströmmar mellan hifi-apparater. Följande är taget från Peo’s utmärkta sammanställning av störningar i elnätet på euphonia-audioforum
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12049-det-smutsiga-nätet/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12049-det-smutsiga-nätet/
Så på uttaget som TS ska installera, vilken sida är innersta respektive den yttersta delen?lnilsson skrev:
Jag kanske var otydlig, bilden visar en trafo i en ansluten apparat; så genom att pröva att vända sladden kan man mäta när det elektriska fältet är som lägst, och ha sladden inkopplad på det sättet för att minska det elektriska fältet/störningar/jordströmmar. Så det spelar egentligen ingen roll hur uttaget är kopplat om man kan vända sladden. Men det hade varit bra om det bara gick att sätta i sladden på ett sätt, och en standard för om fasen ska vara till vänster eller höger, för då skulle tillverkarna kunna koppla trafon i apparaterna på det bästa sättet så att man fick minimalt med störningar utan att behöva testa att vända sladden samt märka/komma ihåg hur den ”ska” sitta.
Men frågan är ju hur mycket störningarna egentligen betyder...är man audiofil och perfektionist betyder det förstås mycket...
Men frågan är ju hur mycket störningarna egentligen betyder...är man audiofil och perfektionist betyder det förstås mycket...
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Nu spelar det ju ingen roll, men det finns nog en märkning på baksidan?

