Tänkte byta ett vägguttag till ett 1-vägs men ser inte märkning för fas o nolla på nya uttaget?
 
  • Öppet elektriskt vägguttag utan märkning för fas och nolla, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken sida fas eller nolla sitter på spelar ingen roll vid växelström.
 
Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Vilken sida fas eller nolla sitter på spelar ingen roll vid växelström.
Det kan det faktiskt ha ibland, men i detta fallet med ett uttag i Schuko-systemet spelar det ingen roll då det inte är polariserat (till skillnad från t.ex. brittisk standard)
 
På sådana uttag som är märkta hamnar fasen till vänster om man monterar uttaget så texter är rättvända vi montage i väggen.
Så det har blivit en defakto standard med fas till vänster och nolla till höger.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den "standarden" är nog väldigt personlig eller/och lokal:thinking:
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Jo, så är det nog. Vi satte fasen till vänster, mest för att det blev enklare att prova av efteråt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När jag jobbade i Danmark(som har polariserade uttag och stickproppar) som snickare var det en elektriker som sa att fasen skulle vara till höger där.
 
"Strömmen finner vejen"...:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
micke_wahlberg och 2 till
  • Laddar…
Han var en flitig gräsrökare också...
 
  • Gilla
Wissenbaum
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det har betydelse för det elektriska fältet, vilket kan ge störningar och jordströmmar mellan hifi-apparater. Följande är taget från Peo’s utmärkta sammanställning av störningar i elnätet på euphonia-audioforum

[bild]

[länk]
Så på uttaget som TS ska installera, vilken sida är innersta respektive den yttersta delen?
 
Satte fasen till vänster.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
Jag kanske var otydlig, bilden visar en trafo i en ansluten apparat; så genom att pröva att vända sladden kan man mäta när det elektriska fältet är som lägst, och ha sladden inkopplad på det sättet för att minska det elektriska fältet/störningar/jordströmmar. Så det spelar egentligen ingen roll hur uttaget är kopplat om man kan vända sladden. Men det hade varit bra om det bara gick att sätta i sladden på ett sätt, och en standard för om fasen ska vara till vänster eller höger, för då skulle tillverkarna kunna koppla trafon i apparaterna på det bästa sättet så att man fick minimalt med störningar utan att behöva testa att vända sladden samt märka/komma ihåg hur den ”ska” sitta.
Men frågan är ju hur mycket störningarna egentligen betyder...är man audiofil och perfektionist betyder det förstås mycket...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nu spelar det ju ingen roll, men det finns nog en märkning på baksidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.