Jag renoverade köket under det gångna året, intill ett fönster satt det tidigare ett vägguttag från vilket det fortsatte ett rör till en dosa högre upp. Denna dosa använde jag för kyl och frys och drog i 2,5 mm hela vägen från gruppcentralen och satte ett täcklock där vägguttaget tidigare suttit. Tyckte själv att det inte behövdes ett vägguttag men igår skulle frugan slänga upp en julstjärna och då blev behovet uppenbart.

Är det OK att slänga dit ett vägguttag på samma grupp som kyl/frys?

Hörn i renoverat kök med elrör och täcklock där vägguttag varit, fönsterram till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Renoverat kök med elrör längs fönsterväggen och täcklock där ett vägguttag tidigare varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
Ja, det är helt ok att ha fler uttag på samma grupp som kyl/frys. Nästa gång dra 1,5mm2 så lyser det inte lika mycket hempul över anläggningen, i alla fall om du inte av någon udda anledning måste säkra med 16 A.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
OK, tack! Julefrid! ;-)

Jag drog 2,5 mm och säkrade med 16 A eftersom många tyckte det behövdes för kyl/frys. Jag fattar ju att dom inte drar så mycket men nån påstod att det kunde nå gränsen vid en uppstart.

10 A räcker mer än väl för frys/kyl, man säkrar normalt aldrig högre. Att det finns en mängd "förståsigpåare" är ju tråkigt då dom ofta kommer med het tokiga "sanningar".

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Jag fattar ju att dom inte drar så mycket men nån påstod att det kunde nå gränsen vid en uppstart.
Det är därför man har tröga säkringar...

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
E elmont skrev:
10 A räcker mer än väl för frys/kyl, man säkrar normalt aldrig högre. Att det finns en mängd "förståsigpåare" är ju tråkigt då dom ofta kommer med het tokiga "sanningar".
Jo, men det är ju inte ovanligt att en frågeställning här på Byggahus genererar en massa olika svar där några är rena gissningar och tyckanden.

Ja, det är ju lite tråkigt att folk som inte vet ger tvärsäkra svar och då "lurar" den som söker hjälp.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu ska du ju sätta dit ett uttag igen, men till nästa gång ska doslock i den höjden vara skruvade.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu ska du ju sätta dit ett uttag igen, men till nästa gång ska doslock i den höjden vara skruvade.
Ah, OK, tack för infon men dosan är så gammal att det inte har ram med skruvhål.

BirgitS
På ett eller annat sätt måste doslock som inte är högt upp på väggen vara fastsatta så att det inte finns någon som helst risk för att någon nyfiken petar upp locket och stoppar in sina fingrar där.

tommib
Då måste man lösa det på annat sätt. Det får inte gå att komma åt enkelisolerade strömförande delar utan verktyg.

Tex genom att använda dosclips eller ta ett större lock och skruva utanför dosan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.