Vad har ni för erfarenheter av de billigare sorterna? ex biltema, öob, rusta, anslut mm
Vad är riskerna med att köpa billiga? hur stor brandrisk är det?

Brandrisken tror jag iofs inte är så överhängande för de billiga heller. Möjligen att vissa av dem har undermåliga anslutningsklämmor där det är svårt att få tråden att sitta fast ordentligt, dvs det är för en del av dem lättare att misslyckas med inkopplingen.

Men framförallt uttag tycker jag att man bör akta sig för att vara dumsnål med. För dte mesta är det kvalitetsproblem med petskyddet så att uttaget blir både barn och vuxensäkert, det är helt enkelt näst intill omöjligt att få in en kontakt i många av de billigare.

Eller som ngn. skrev om Malmbergs här "Inget fel på deras uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande hammaren som skall användas att slå in kontakter med". Det en väldigt träffande beskrivning, utom att den där hammaren följer inte med, men skulle behövas.

Den största risken är att du själv blir missnöjd.
Det är mycket trevligare att stoppa in en kontakt i ett eljo/elko-uttag än de billigare, det bara funkar bra, aldrig trögt osv.
Samma gäller brytare, hatar känslan av de billigare, skulle aldrig montera något sånt hemma.

Det känns helt enkelt mycket bättre med kvalitetsprylar och det är ju framför allt när det gäller brytare och uttag som man märker av skillnaden!

Uttag och strömbrytare finns det aldrig någon anledning att köpa billigskräp! Har aldrig varit med om någon som varit nöjd med dessa.

Däremot får vi rätt ofta åka ut till kunder och byta ut skräpbrytare/uttag.

Inte helt ovanligt scenario:

Karln i huset har själv bytt uttag och strömbrytare. Ofta sitter någon löst, sitter fel och kan ha fel funktioner (felkopplade trappbrytare). Frun i huset tjatar några år på att han ska fixa det, tillslut blir hon less och ringer en elektriker ;)

Mikael_L
Navy36 skrev:
Vad har ni för erfarenheter av de billigare sorterna? ex biltema, öob, rusta, anslut mm
Vad är riskerna med att köpa billiga? hur stor brandrisk är det?
Generellt sett är dom inte bra.
De andra skribenterna har ringat in problemen.

Men ibland är det plötsligt bra grejer, men det är alltid svårt att veta innan.
För något år sedan var t.ex. Biltemas utanpåliggande uttag av märke Merten, en Tysk gammal anrik kvalitetstillverkare.
Det var ju inget som Biltema skrev någonstans, men öppnar jag uttaget står det Merten på insatsen. Jag köpte 4 st till friggeboden och är nöjd med dessa. Bra känsla i dom.

Men för det mesta är det tvärtom, någon helt okänd kinesisk tillverkare och mycket dålig känsla i sakerna, både vid montering och användning.

Själv har jag provat uttag från cotech, jäkligt tröga och petskyddet hamnar snett...

Blir byte till elko snart.

hempularen skrev:
Brandrisken tror jag iofs inte är så överhängande för de billiga heller. Möjligen att vissa av dem har undermåliga anslutningsklämmor där det är svårt att få tråden att sitta fast ordentligt, dvs det är för en del av dem lättare att misslyckas med inkopplingen.

Men framförallt uttag tycker jag att man bör akta sig för att vara dumsnål med. För dte mesta är det kvalitetsproblem med petskyddet så att uttaget blir både barn och vuxensäkert, det är helt enkelt näst intill omöjligt att få in en kontakt i många av de billigare.

Eller som ngn. skrev om Malmbergs här "Inget fel på deras uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande hammaren som skall användas att slå in kontakter med". Det en väldigt träffande beskrivning, utom att den där hammaren följer inte med, men skulle behövas.
Hehe, det där gäller även sånadär billiga grendosor med sex jordade uttag, en snutt sladd och stickpropp.

Det har hänt mer än en gång att jag ilsknat till på en såndär, drämt till varje hörn med väl anpassad styrka så att plasten som håller ihop grendosans två halvor spricker kring nitningen utan att det blir ett hål i kapslingen, sen öppnat isär grendosan, tömt ut petskyddmekanismen och sen tejpat ihop skiten med några varv eltejp... (Ja, jag är j-ligt snål med vissa grejer, men framförallt har jag inga barn och får inte heller besök av barn i stugan där sånahär ful-elprylar brukar hamna).

Jag har faktiskt inte provat så många billighetsuttag för fast installation, om man behöver grejer för att t.ex. komplettera med nåt extra uttag vid diskbänken, i garaget, i nån garderob eller liknande så verkar det bättre att samla på sig begagnade märkesprylar istället för nya billighetsprylar.

Det är otroligt märkligt att det finns krav på petsäkerhet men inte krav på att petskyddet faktiskt ska fungera för normal användning. Är det nån som provat att kontakta elsäkerhetsverket om detta?

Om man ändå tänker köpa billighetsprylar så är väl tipset att köpa ett exemplar först och känna efter hur det är. När det gäller uttag så är tipset att prova med platta eurokontakter, min erfarenhet av grendosor är att de platta kontakterna är de som oftast är svårast att stoppa i i ett dåligt uttag.

Jag har däremot ett gäng billiga strömbrytare köpta på Clas Ohlson för några år sen, de är helt okej. Ett par av dem bryter ett par lysrörsarmaturer (=lite jobbig induktiv last) utan problem.

En nackdel med billighetsmärkena är att det ibland saknas de tillbehör man vill ha. T.ex. fanns flerfackramar för att montera tre dimmers i samma ram för Harald Nyborgs budget-dimmers, men det fanns ingen förhöjningsram för att montera kalaset utanpåliggande. (Jag "har hört" att om man är lagom händig så går det att använda fel fabrikat på upphöjaren, fast det blir inte jättesnyggt när rundningen på hörnen är mjukare på upphöjaren än på flerfackplattan...)

Alla som tycker att man alltid ska köra märkesprylar - är det verkligen värt det om man vänder på steken och säger att man utgår från en given mängd pengar och då antingen får en snygg trefackram med budgetdimmers för varsin sänglampa + en väggmonterad uplight samt ett par fyrvägsuttag för att få brunnständning om man kör budgetfabrikaten, eller får leva med vanliga strömbrytararna på de platta 2*0,75mm2-sladdarna på armaturerna om man kör med märkesfabrikat på allt?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.