Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Har en kompis som eventuellt kommer bo i mitt hus emellanåt under hösten då han är på utbildningar och gärna hade velat ladda sin elbil med den vanliga laddaren då jag inte har laddbox hemma.
Finns det något "bättre" vägguttag som jag kan byta ut mot schneider uttaget som sitter sedan huset byggdes 2016?
Kommer att begränsa laddströmmen till max 6/8A, har bara ytterbelysningen och 2st vägguttag på utsidan som ligger på egen 10A säkring i centralen.
Finns det något "bättre" vägguttag som jag kan byta ut mot schneider uttaget som sitter sedan huset byggdes 2016?
Kommer att begränsa laddströmmen till max 6/8A, har bara ytterbelysningen och 2st vägguttag på utsidan som ligger på egen 10A säkring i centralen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Njae, antagligen inte. Schneider är ett kvalitetsmärke. Skall du byta till något "bättre" så får det bli ett blått CEE enfas-uttag, men då sätts temperaturövervakningen av stickproppen i laddsladden ur spel iom att din kompis då kommer koppla med en adapter. Så det är inte säkert det är ett fall framåt.H Hemmanisse skrev:Har en kompis som eventuellt kommer bo i mitt hus emellanåt under hösten då han är på utbildningar och gärna hade velat ladda sin elbil med den vanliga laddaren då jag inte har laddbox hemma.
Finns det något "bättre" vägguttag som jag kan byta ut mot schneider uttaget som sitter sedan huset byggdes 2016?
Kommer att begränsa laddströmmen till max 6/8A, har bara ytterbelysningen och 2st vägguttag på utsidan som ligger på egen 10A säkring i centralen.
Så kolla först att uttaget är bra, dvs att det ger god kontakt (du känner motstånd från spänst i stiften i uttaget) och att det inte blir för varmt när du laddat en halvtimme/timme.*)
Men eftersom du har kopplingspunkter på vägen till centralen så är alla dessa en risk. Om en av dessa är dålig vill säga. (Det är inte för inte som försäkringsbolagen och standarder säger att det skall vara en obruten ledning från centralen till laddbox vid installation).
Den händige kan ju alltid kolla upp dessa kopplingspunkter och se att de ser bra ut, t ex att de är korrekt utförda med modern materiel.
Mikael_L har startat en förtjänstfull tråd där han tar upp vad man skall tänka på vad gäller laddning i vanligt vägguttag här: https://www.byggahus.se/forum/threads/ladda-fran-vaegguttag-hur-ska-man-taenka.556533/
*) Det finns knappast något bättre sätt att förstöra ett uttag än att bryta stor last genom att dra ur stickproppen, så om det är gjort många gånger så kan det behöva bytas av det skälet. Att göra så förstör även CEE-uttag, så de är ingen hjälp därvidlag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Ja, jag måste erkänna att när vi köpte elbil så installerade jag i förväg ett nytt och fräscht uttag på källarväggen med obruten kabel till centralen just för att kunna ladda i någotsånär lugn och ro, innan jag fick skruvat upp laddboxen.A avh67f skrev:
Så nu är jag dubbelt rustad om någon besökare behöver toppa upp.
Klicka här för att svara
