Har plockat bort ett badkar i badrummet och ska istället in med tvättmaskin och torktumlare. Då vill jag flytta elen från dosan till vänster (krysset) till två vägguttag vid den vita ringen.
Hur gör man lämpligast det? Kabel längs med golvet och upp till vägguttagen?

• En hörna av ett badrum med blått kakelgolv, markerat eluttag till vänster och planerad plats för nya uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är svårt att få snyggt. Jag skulle nog använda en kabelkanal och dra den en bit över golvet.
Ska TM och TT stå där i hörnet? Att bara byta dosan till ett uttag är inte uteslutet. Det beror på om det är torrt där. Detsamma gäller uttaget vid ringen, det behöver vara torrt där. Var är duschen?

Bild på ett hörn av ett badrum med en tvättkorg, en eluttag och röd markering som visar kabeldragning.
Skapa konto

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är svårt att få snyggt. Jag skulle nog använda en kabelkanal och dra den en bit över golvet.
Ska TM och TT stå där i hörnet? Att bara byta dosan till ett uttag är inte uteslutet. Det beror på om det är torrt där. Detsamma gäller uttaget vid ringen, det behöver vara torrt där. Var är duschen?

[bild]
Behöver ju två uttag, och vill ha ovanför maskinerna som kommer stå vid ringen.
Duschen är längre bort till höger, nästan en meter till duschdörrarna.

En meter från den nya tänkta platsen för uttagen? Eller en meter från dosan till vänster?

OM vi antar att det bara finns enfas i dosan, så kan det bli problem med tumlare och tvättmaskin på samma säkring. Stor risk att säkringen löser ut om båda maskinerna körs samtidigt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En meter från den nya tänkta platsen för uttagen? Eller en meter från dosan till vänster?

OM vi antar att det bara finns enfas i dosan, så kan det bli problem med tumlare och tvättmaskin på samma säkring. Stor risk att säkringen löser ut om båda maskinerna körs samtidigt.
En meter från ringen till dörrarna, längre till själva duschen.
Det är enfas i dosan men jag tänkte dra en fas till eftersom jag ska ha två uttag, ett till varje maskin.

Purre Purre skrev:
Skulle ersatt gamla uttaget med en sådan här så håller det IP44 iaf.
[länk]
Sen kommit upp med kabeln underifrån så vatten inte kan rinna längs med kabeln in i nya uttaget.
Har inget gammalt uttag, bara ett rör rakt ut i dosan till vänster. Har funkat bra i mer än 15 år.

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det är enfas i dosan men jag tänkte dra en fas till eftersom jag ska ha två uttag, ett till varje maskin.
Bägge faserna måste komma från samma flerfasgrupp, får ej komma från olika grupper.
Är det dvärgbrytare eller diazedsäkringar?

Har du tänkt att det ska vara ett tvåvägsuttag (med var sin fas) eller två enkeluttag?

Ett tvåvägsuttag med två faser måste (oftast?/alltid?) skyddas av flerpolig dvärgbrytare.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Purre
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har inget gammalt uttag, bara ett rör rakt ut i dosan till vänster. Har funkat bra i mer än 15 år.
Aha såg ut som ett vägguttag nere till vänster tyckte jag, Men då är det bara gå vidare från dosan.

Purre
Demmpa Demmpa skrev:
Ett tvåvägsuttag med två faser måste (oftast?/alltid?) skyddas av flerpolig dvärgbrytare.
Och hur gör man med gamla gängsäkringar? Får man då inte använda flerfasiga produkter överhuvudtaget?

Purre Purre skrev:
Och hur gör man med gamla gängsäkringar? Får man då inte använda flerfasiga produkter överhuvudtaget?
Man ska följa tillverkarens anvisningar,
Elektriska schema för delad brunnständning 440V och enfasuttag 250V med tvåpolig dvärgbrytare och uttag.
Skapa konto

https://www.elko.se/getfile.php/134...tom/Delad brunnständning 440V med baksida.pdf

Har man diazedcentral och vill använda ovan nämnda uttag så behöver man komplettera med en liten normcentral med tvåpolig dvärgbrytare.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Purre
Demmpa Demmpa skrev:
Man ska följa tillverkarens anvisningar,
[bild]
[länk] PIM/EKO05/SE-EKO05816/documents-custom/Delad brunnständning 440V med baksida.pdf

Har man diazedcentral och vill använda ovan nämnda uttag så behöver man komplettera med en liten normcentral med tvåpolig dvärgbrytare.
Så det gäller även CEE-uttag då eller? Kan aldrig minnas jag sett någon installationsanvisning för dom.

CEE finns väl bara 1fas, trefas utan nolla och trefas med nolla, inte tvåfas med nolla.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Purre
E elmont skrev:
CEE finns väl bara 1fas, trefas utan nolla och trefas med nolla, inte tvåfas med nolla.
Ja men ett trefas uttag oavsett om det har nolla eller ej får alltså inte matas med en äldre gängsäkringscentral? Har aldrig sett någon instruktion på installation av cee-uttag. Finns hur många fall som helst inom industrin där man har gängsäkringar och trefasuttag.

Nu handlar det ju i det här fallet om ELKOs uttag för två faser och deras anvisningar för deras produkt, inget annat.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.