Har plockat bort ett badkar i badrummet och ska istället in med tvättmaskin och torktumlare. Då vill jag flytta elen från dosan till vänster (krysset) till två vägguttag vid den vita ringen.
Hur gör man lämpligast det? Kabel längs med golvet och upp till vägguttagen?
Hur gör man lämpligast det? Kabel längs med golvet och upp till vägguttagen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 132 inlägg
Detta är svårt att få snyggt. Jag skulle nog använda en kabelkanal och dra den en bit över golvet.
Ska TM och TT stå där i hörnet? Att bara byta dosan till ett uttag är inte uteslutet. Det beror på om det är torrt där. Detsamma gäller uttaget vid ringen, det behöver vara torrt där. Var är duschen?
Ska TM och TT stå där i hörnet? Att bara byta dosan till ett uttag är inte uteslutet. Det beror på om det är torrt där. Detsamma gäller uttaget vid ringen, det behöver vara torrt där. Var är duschen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver ju två uttag, och vill ha ovanför maskinerna som kommer stå vid ringen.Bo.Siltberg skrev:
Detta är svårt att få snyggt. Jag skulle nog använda en kabelkanal och dra den en bit över golvet.
[bild]
Duschen är längre bort till höger, nästan en meter till duschdörrarna.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
En meter från den nya tänkta platsen för uttagen? Eller en meter från dosan till vänster?
OM vi antar att det bara finns enfas i dosan, så kan det bli problem med tumlare och tvättmaskin på samma säkring. Stor risk att säkringen löser ut om båda maskinerna körs samtidigt.
OM vi antar att det bara finns enfas i dosan, så kan det bli problem med tumlare och tvättmaskin på samma säkring. Stor risk att säkringen löser ut om båda maskinerna körs samtidigt.
En meter från ringen till dörrarna, längre till själva duschen.H hempularen skrev:
Det är enfas i dosan men jag tänkte dra en fas till eftersom jag ska ha två uttag, ett till varje maskin.
Skulle ersatt gamla uttaget med en sådan här så håller det IP44 iaf.
https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/lock/anslutningslock-for-2-kablar-fv
Sen kommit upp med kabeln underifrån så vatten inte kan rinna längs med kabeln in i nya uttaget.
https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/lock/anslutningslock-for-2-kablar-fv
Sen kommit upp med kabeln underifrån så vatten inte kan rinna längs med kabeln in i nya uttaget.
Bägge faserna måste komma från samma flerfasgrupp, får ej komma från olika grupper.Lindgrenski skrev:
Är det dvärgbrytare eller diazedsäkringar?
Har du tänkt att det ska vara ett tvåvägsuttag (med var sin fas) eller två enkeluttag?
Ett tvåvägsuttag med två faser måste (oftast?/alltid?) skyddas av flerpolig dvärgbrytare.
Man ska följa tillverkarens anvisningar,Purre skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elko.se/getfile.php/134...tom/Delad brunnständning 440V med baksida.pdf
Har man diazedcentral och vill använda ovan nämnda uttag så behöver man komplettera med en liten normcentral med tvåpolig dvärgbrytare.
Så det gäller även CEE-uttag då eller? Kan aldrig minnas jag sett någon installationsanvisning för dom.Demmpa skrev:
Ja men ett trefas uttag oavsett om det har nolla eller ej får alltså inte matas med en äldre gängsäkringscentral? Har aldrig sett någon instruktion på installation av cee-uttag. Finns hur många fall som helst inom industrin där man har gängsäkringar och trefasuttag.E elmont skrev: