2 686 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Väggskötbord på betongvägg
Sida 1 av 2
Hej! Osäker på om jag är inne på rätt kategori.
Vi har köpt ett väggskötbord av trä, med 6 fästpunkter. Vill sätta upp det så säkert som möjligt. Står inget i manualen om hur stora skruvarna ska vara.
Mått: B58 x D15 x H75 cm.
Har 6st Fischer pluggar, tror i nylon. Står ø 6-8 och sx10. Mätt med linjal är de ca 5 cm långa. Undrar nu om dessa är tillräckligt säkra/bra att använda för att fästa upp skötbordet? Sedan har jag även 5x5cm skruvar, misstänker att jag behöver längre.
Men viktigast är att pluggarna är tillräckligt djupa o i rätt variant. Väggen är av betong/lättbetong.
Vi har köpt ett väggskötbord av trä, med 6 fästpunkter. Vill sätta upp det så säkert som möjligt. Står inget i manualen om hur stora skruvarna ska vara.
Mått: B58 x D15 x H75 cm.
Har 6st Fischer pluggar, tror i nylon. Står ø 6-8 och sx10. Mätt med linjal är de ca 5 cm långa. Undrar nu om dessa är tillräckligt säkra/bra att använda för att fästa upp skötbordet? Sedan har jag även 5x5cm skruvar, misstänker att jag behöver längre.
Men viktigast är att pluggarna är tillräckligt djupa o i rätt variant. Väggen är av betong/lättbetong.
Ja, sådana där saker ska ju sitta fast rejält.
Och det måste den som skruvar upp den säkerställa.
Jag hade om möjligt försökt att få, åtminstone några längre skruvar.
Gällande plugg så kan vissa former av lättbetong kräva specialplugg.
Och det måste den som skruvar upp den säkerställa.
Jag hade om möjligt försökt att få, åtminstone några längre skruvar.
Gällande plugg så kan vissa former av lättbetong kräva specialplugg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Då får ha passande skruv, Fischer brukar ha tydliga instruktioner på vad som är lämpligt utskrivna på förpackningen.
I detta fall 6-8mm skruv som ska nå förbi pluggen. Borrdjup verkar vara 2cm djupare än pluggen. Skulle tro att skruven då ska nå iaf 1cm förbi pluggen. Hade nog siktar på 8mm skruv för att pluggen verkligen ska fästa.
I detta fall 6-8mm skruv som ska nå förbi pluggen. Borrdjup verkar vara 2cm djupare än pluggen. Skulle tro att skruven då ska nå iaf 1cm förbi pluggen. Hade nog siktar på 8mm skruv för att pluggen verkligen ska fästa.
Det är väldigt stor skillnad på betong och lättbetong.
För betong skulle jag se till att skruven är tjockleken på det som ska fästas + 5,5 cm (enl fischers anvisningar). Lämplig skruv är typ 6 mm. Sex sådana i riktig betong kommer utan vidare att hålla skötbordet.
För lättbetong skulle jag nog inte våga använda den typen av plugg för ett skötbord (även om det säkert går bra). Jag skulle istället använda t.ex. Fischer GB eller Tox Ytox. Skruvdimensionen skulle jag nog köra oförändrad men lite längre då dessa plugg är lite längre i sig.
För betong skulle jag se till att skruven är tjockleken på det som ska fästas + 5,5 cm (enl fischers anvisningar). Lämplig skruv är typ 6 mm. Sex sådana i riktig betong kommer utan vidare att hålla skötbordet.
För lättbetong skulle jag nog inte våga använda den typen av plugg för ett skötbord (även om det säkert går bra). Jag skulle istället använda t.ex. Fischer GB eller Tox Ytox. Skruvdimensionen skulle jag nog köra oförändrad men lite längre då dessa plugg är lite längre i sig.
När våra barn var små ville vi ha just ett sånt väggskötbord i badrummet, men utan att borra hål i tätskikt och kakelplattor. Efter förslag från svärfar byggde jag upp en ram av 45x45 och kilade fast hårt mot väggar, golv och tak; så satte jag upp väggskötbordet i denna sen med vanlig träskruv.
Det satt som gjutet och höll för båda barnen under hela deras blöjtid. När det sedan var dags att plocka bort alltihopa syntes inte ett enda spår.
Det satt som gjutet och höll för båda barnen under hela deras blöjtid. När det sedan var dags att plocka bort alltihopa syntes inte ett enda spår.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Hmm. Hur tar man reda på om man har lättbetong? Har tidigare kollat bilder, men tycker lättbetong o betong ser väldigt likadant ut.GoForIt skrev:
Redigerat:
Tack för det utförliga svaret! Med tjockleken på det som ska fästas, menar du då i detta fall djupet på skötbordet, som är 15cm?tommib skrev:
Det är väldigt stor skillnad på betong och lättbetong.
För betong skulle jag se till att skruven är tjockleken på det som ska fästas + 5,5 cm (enl fischers anvisningar). Lämplig skruv är typ 6 mm. Sex sådana i riktig betong kommer utan vidare att hålla skötbordet.
För lättbetong skulle jag nog inte våga använda den typen av plugg för ett skötbord (även om det säkert går bra). Jag skulle istället använda t.ex. Fischer GB eller Tox Ytox. Skruvdimensionen skulle jag nog köra oförändrad men lite längre då dessa plugg är lite längre i sig.
Man borrar. Riktig betong kräver en borrhammare (eller en väldigt bitig slagborr). Lättbetong kör man i vissa fall med träborr. Vi bor i ett hus från 1966 byggt av blåbetong. För lättare infästning tar jag en skruvmejsel som råkar ha rätt dimension och slår in med hammare i väggen. Det ger ett precis lagom hål för en rödplugg.
Tjockleken på det som ska fästas är den sträcka som skruven måste gå genom något annat än pluggen. Även om skötbordet är 15 cm har jag svårt att tro att man ska skruva genom hela det utan det måste finnas någon form av fästvinklar eller försänkta skruvhål. Det brukare inte vara mer än några centimeter som mest.M Mg123 skrev:
Du kan enkelt visualisera det genom att sätta skruven där den ska sitta i skötbordet och trycka igenom den så mycket du kan. Det som sticker ut på baksidan ska vara 55-60 mm (eller lite mer för lättbetnong).
Välj rätt skruvskalle också, antingen försänkt eller flat undersida beroende på hur fästet på skötbordet ser ut.
Okay. Hittills när jag har borrat har det gått fint att borra utan slagborr inställningen påslagen. O det går att hammra in mindre spikar utan större problem. Det låter då som lättbetong?tommib skrev:
Man borrar. Riktig betong kräver en borrhammare (eller en väldigt bitig slagborr). Lättbetong kör man i vissa fall med träborr. Vi bor i ett hus från 1966 byggt av blåbetong. För lättare infästning tar jag en skruvmejsel som råkar ha rätt dimension och slår in med hammare i väggen. Det ger ett precis lagom hål för en rödplugg.
Dock har alla pluggar jag satt i hittills suttit bra. Men du menar då att det är säkrare att använda pluggar specifikt för lättbetong, likt de som du nämner?
Om du kan borra utan slag och slå in spik så är det tveklöst lättbetong. Jag skulle då använda lättbetongplugg. Det kan dock vara så att det är bättre kvalitet på din lättbetong än det är på min.
50 mm plugg skulle jag betrakta som lite i kortaste laget om det ska vara Fischer SX, välj i så fall längre plugg. Ja, det är troligen overkill deluxe men hellre det och att skötbordet garanterat sitter. Jag har kört både Fischer GB och TOX Ytox som jag föreslog tidigare. Bl.a. köksskåpen hänger i GB och det går bra.
50 mm plugg skulle jag betrakta som lite i kortaste laget om det ska vara Fischer SX, välj i så fall längre plugg. Ja, det är troligen overkill deluxe men hellre det och att skötbordet garanterat sitter. Jag har kört både Fischer GB och TOX Ytox som jag föreslog tidigare. Bl.a. köksskåpen hänger i GB och det går bra.
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Ett tips vid borrning i lättbetong är att använda träborr istället för betongborr. Det blir mycket snyggare hål och du har ingen glädje av betongborret ändå om du inte kör med slag. Välj billigaste skitborren från ÖB för de blir slöa direkt.
Får ta o kolla upp Fischer GB/Tox ytox i sådana fall. Är 50 mm för kort även för lättbetongsplugg i sådana fall?tommib skrev:
Om du kan borra utan slag och slå in spik så är det tveklöst lättbetong. Jag skulle då använda lättbetongplugg. Det kan dock vara så att det är bättre kvalitet på din lättbetong än det är på min.
50 mm plugg skulle jag betrakta som lite i kortaste laget om det ska vara Fischer SX, välj i så fall längre plugg. Ja, det är troligen overkill deluxe men hellre det och att skötbordet garanterat sitter. Jag har kört både Fischer GB och TOX Ytox som jag föreslog tidigare. Bl.a. köksskåpen hänger i GB och det går bra.
Njae.... de är ju den dimension de är så man får lita på att Fischer/Tox räknat på det. Jag skulle för ett skötbord valt 10mm plugg vilket innebär 5-6mm skruv. Detta är inte alls räknat på utan bara vad som känns "lagom" för något där jag skulle lägga mitt barn. I realiteten klarar den infäsningen troligen även att jag och frun sätter oss där.
