3 898 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Väggskåp utanpå kakel?
Hej,
Korrigerar lite i ett knasigt byggt kök och står i valet och kvalet att riva ner kaklet från en vägg som jag vill montera väggskåp på. Då måste jag ju kakla om väggen sedan....
Ser ni några problem med att sätta väggskåp på kakel givet att det går att borra etc för. att skapa vettig infästning? Väggskåpen är IKEA faktum.
tack på förhand för både bu och bä
Korrigerar lite i ett knasigt byggt kök och står i valet och kvalet att riva ner kaklet från en vägg som jag vill montera väggskåp på. Då måste jag ju kakla om väggen sedan....
Ser ni några problem med att sätta väggskåp på kakel givet att det går att borra etc för. att skapa vettig infästning? Väggskåpen är IKEA faktum.
tack på förhand för både bu och bä
Förslaget ovan är ju såklart det säkraste och mest seriösa, men kan vara onödigt och är hur som helst väldigt mycket jobb. Även om väggen är reglad kan du ev. hitta en regel att fästa skåpet i. Det kan också vara så att där faktiskt är OSB bakom gipsen eftersom det är ett kök. Då kan du borra genom kaklet och skruva direkt i denna sedan.
Om du återkommer med vad det är för vägg kan du få bättre hjälp.
Om du återkommer med vad det är för vägg kan du få bättre hjälp.
Det är gips med reglar bakom. sitter öppna hyllplan där idag som verkar ordentligt infästa. Väggen restes i samband med att köket byggdes (men inte av mig) så risken är att de reglat den för nuvarande köksinredning. OSB-skiva skulle ju vara en positiv överraskning, vet dock inte hur jag ska ta reda på det utan att sabba väggen. Överväger ett inspektionshål från andra sidan väggen.
Jag förstår att det är bäst att göra saker ordentligt, men det slutar isåfall med ett helt nytt kök vilket känns slösaktigt. Bättre att korrigera det jag inte gillar men jag vill heller inte ägna mig åt fuskbygge.
tack för era svar
Jag förstår att det är bäst att göra saker ordentligt, men det slutar isåfall med ett helt nytt kök vilket känns slösaktigt. Bättre att korrigera det jag inte gillar men jag vill heller inte ägna mig åt fuskbygge.
tack för era svar
Ska inte något av de lösa hyllplanen ner då? I så fall kan du kontrollera i ett av de hålen. Du måste ju ändå borra hål där du vill ha skåpet, då spelar det ju ingen roll om du gör ett testhål bakom.
Nej det har du helt rätt i. Redogjorde kanske inte riktigt för alla omständigheter. Köket delar vägg med ett rum som jag ska fixa ytskikten i så småningom.
Väger fortfarande olika alternativ mot varandra, nytt kök vs. fixa delar. Kommer sälja lägenheten snart så det hela beror lite på vad som blir bäst på bostadsmarknaden.
Väger fortfarande olika alternativ mot varandra, nytt kök vs. fixa delar. Kommer sälja lägenheten snart så det hela beror lite på vad som blir bäst på bostadsmarknaden.
Klicka här för att svara