9 694 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Väggpanel från 70 talet
Tyngre behöver de inte va, det är ju inte ett rejält parkettgolv jag menar utan ett vanligt billigt laminatgolv som ofta bara är 6mm tjocka.D danlse skrev:
Måste dock hålla med någon ovanstående. Har aldrig sett sådana paneler i ett tak i ett 70-talshus. De brukar oftast sitta som fondvägg på en vägg eller två. I taket var det ofta furupanel, ibland betsad för att pimpa det. I mitt hus (byggt 68) var det väldigt mycket 70-tal kvar när vi flyttade in. Gillestugan hade furutak som var betsat mossgrönt. Intilliggande allrum hade furutak som var betsat nån brun/orange/diarré-aktig ton
Anna_H skrev:
Grönbetsad furupanel låter fantastisktS Stuff skrev:Tyngre behöver de inte va, det är ju inte ett rejält parkettgolv jag menar utan ett vanligt billigt laminatgolv som ofta bara är 6mm tjocka.
Måste dock hålla med någon ovanstående. Har aldrig sett sådana paneler i ett tak i ett 70-talshus. De brukar oftast sitta som fondvägg på en vägg eller två. I taket var det ofta furupanel, ibland betsad för att pimpa det. I mitt hus (byggt 68) var det väldigt mycket 70-tal kvar när vi flyttade in. Gillestugan hade furutak som var betsat mossgrönt. Intilliggande allrum hade furutak som var betsat nån brun/orange/diarré-aktig ton
Blommig tapet i taket hade varit riktigt fint men att tapetsera ett tak känns kanske inte som ett drömjobb. Tänk om man skulle tapetsera på masonitskivor och limma upp i talet - slippa det jobbiga underarbetet och tapetsera upp i taket?D danlse skrev:Grönbetsad furupanel låter fantastiskt. Kanske ska förklara lite bakgrund här, bor i ett hus byggt 2011 så precis allt på dom övre våningarna år vitt och modernt. Huset är dock byggt på en källare från 50-talet och där finns ett gammalt sovrum som inte används, tanken är få till en maxad 70talskänsla som bryter totalt mot allt det vita. Har redan en uppsättning tidstypiska möbler och lampor.
Medlem
· Gävleborgs Län
· 93 inlägg
Lite inspo? Fotade vårt hus innan jag renoveradeD danlse skrev:
http://theforsbycrib.blogspot.com/2008/03/bilder-p-och-i-huset-innan-ombyggnad.html?m=1
Hade du haft lite tålamod och inte rört inredningen, skulle du om tjugo år återigen haft ett toppmodernt hem.
Tips till TS. Sätt blåslampebränd träpanel i taket. Mer sjuttiotal kan det inte bli.
Staffan (som var med när det hände).
P.S.
Höll på att glömma.
Inget sjuttiotal utan en världsvan scharmör. Se och lär, så får du brudarna på fall.
Tips till TS. Sätt blåslampebränd träpanel i taket. Mer sjuttiotal kan det inte bli.
Staffan (som var med när det hände).
P.S.
Höll på att glömma.
Inget sjuttiotal utan en världsvan scharmör. Se och lär, så får du brudarna på fall.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sådan här panel har vi i våra innertak, åtta år gammalt hus:
Finns även finsågad och i lite olika färger, vi valde vanlig vitvaxad:
https://www.sodra.com/sv/travaror/interior/panel/v-fas-panel/
Blir det inte mörkt i källarrummet med så mörka takpaneler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns även finsågad och i lite olika färger, vi valde vanlig vitvaxad:
https://www.sodra.com/sv/travaror/interior/panel/v-fas-panel/
Blir det inte mörkt i källarrummet med så mörka takpaneler?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så kan man absolut göra! Måla kanten på taket (ca 20-30 cm) i en av färgerna från tapeten, gärna orange. Tapetsera skivor av något slag och sätt upp dem. Skruvar du i fält som har den färgen som du målade i taket, så kan du dutta färg på skallarna sedan. Sätt profilerade lister runt kanten på skivorna, målade i samma färg som taket. Gärna urtag i hörnet, runda eller kantiga! Har sett det i tak, även om det är vanligare på garderober.D danlse skrev:
Du har rätt om MIFA panelen, den fanns i en ljus lönn variant och en mörkare teak samt en ljus fusksten och en tegel. Just tegelpanelen var vanlig på pizzerior i Sverige en bra bit in på 90-talet och kan nog fortfarande ses lite här och var. När jag sökte vill jag minnas att dom tillverkades i USA och kanske fortfarande finns att beställa därifrån. Jag ska ha några i teakvarianten någonstans men dom håller nog på till någon 70-tals scenografi.
Sökte lite nu och undrar inte om decpanels.com eller Decorative Panels Intl. i Toledo, Ohio är dom som tillverkade dom där du tänker på. Jakaranda (den som jag trodde var teak) verkar dock ha utgått ur sortimentet. Men “Sante Fe Hickory” (sic) andas väldigt 70-tal. White Stone känner man ju igen också.
Klicka här för att svara
