5 509 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Vägglampa med ojordad sladd
Jo, jag vet det, men här handlade det om att göra en fast installation. Även om det är formellt tillåtet tycker jag det är en dålig idé att fast installera en ojordad enkelisolerad apparat år 2017. Jag skulle antingen välja en annan lampa eller se till att skyddsjorda hela rummet.Demmpa skrev:Jo, det är OK!
Hur skulle man annars kunna använda datorer mm i hus byggda innan 90-talet där det bara finns klass0-uttag?
Om rummet har klass0-uttag (ojordade uttag) så är rummet en så kallad "isolerad miljö", där ska en skyddsjordad apparat anslutas utan skyddsjord, om skyddsjorden ansluts så är inte rummet längre någon "isolerad miljö".
Fast det du föreslog i dina två tidigare inlägg är både felaktigt och regelvidrigt!f91jsw skrev:
Ingen elektriker/installatör skulle göra det du tidigare föreslagit, däremot så skulle dom gjort mitt förstaförslag.
Det du nu föreslår är båda alternativen ok.
Detta är regelvidrigt förslag samt livsfarligt.f91jsw skrev:
Om det blir ett elfel på en annan skyddsjordad apparat som sitter i ett klass0-uttag (ojordat) i hallen och TS samtidigt håller i både den apparaten och den nya skyddsjordade lampan så kommer TS att få en strömgenomgång.
Om TS däremot låter bli att koppla in jorden på den nya lampan så händer ingenting vid samma senario.
Detta är ett helt felaktigt påstående.f91jsw skrev:
Däremot är dom två förslagen du gjorde idag (byta till dubbelisolerad lampa / skyddsjorda upp hela rummet) två bra förslag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag håller med om att valet av lampa är olämpligt. I ett isolerat rum med ojordade uttag bör man välja dubbelisolerad elmateriel i första hand. Det är onödigt att utmana rummets isolerande egenskaper med en lampa som är avsedd att skyddsjordas och därmed bara får en skyddsbarriär i sig i detta rum. Det finns faktiskt krav i dagens regler som säger att man inte ska kunna nå mellan två utsatta delar, t.ex två lampor av denna modell.
Givetvis får den inte skyddsjordas, fast monterad eller ej spelar ingen roll. Om det nu skulle göra skillnad, hur ska man egentligen se på en vägglampa som är fastskruvad på väggen? Inte kräver vi väl fast ansluten installationskabel till dessa?
Givetvis får den inte skyddsjordas, fast monterad eller ej spelar ingen roll. Om det nu skulle göra skillnad, hur ska man egentligen se på en vägglampa som är fastskruvad på väggen? Inte kräver vi väl fast ansluten installationskabel till dessa?
Det är regelvidrigt förutsatt att rummet är ojordat, vilket inte hade framkommit i tråden när jag skrev det. Eftersom TS skrev att han skulle ansluta lampan till ett jordat uttag förutsatte jag att alla utrymmen i fråga var jordade. Men jag medger att det var en förhastad slutsats och jag borde ha reserverat mig för det.Demmpa skrev:
Jag vidhåller att det är i en gråzon. Enligt ditt förslag krävs att man gör en utvidgad fast installation utan skyddsjord. Det finns kanske praxis som säger att det är OK att göra det när det gäller installation av en lampa, men det är inte uppenbart. Huvudregeln är i alla fall att om man utvidgar en installation så ska den göras enligt dagens regler, dvs skyddsjordas.Demmpa skrev:
Oavsett så är det definitivt inte ett "helt felaktigt påstående". Grundprincipen är dubbla skyddsbarriärer. Skyddsbarriären "ojordad miljö" har inte varit godkänd i nyinstallation på över 20 år. Då är det rimligt att avråda från den även vid ändringar i befintlig anläggning.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Om du inte vet helt säkert hur du ska göra, varför överväger du ens att göra det själv? Du sätter din egen och din familjs säkerhet på spel. Investera några hundralappar i att anlita ngn som får och kan hjälpa dig.
Det är inte frågan om några hundralappar. Prova tusenlappar....Fredrik Sjödin skrev:
Men din första fråga är i och för sig relevant. Vad gör man när man inte vet hur man gör själv? Jo, man frågar. Som TS gjort.
Din uppvisade attityd antyder att du omedelbart vid födseln visste allt du kan nu och aldrig överväger att göra något som du inte redan kan. Man kommer inte så långt med den inställningen. Jag är helt övertygad om att du har gjort massor av saker du inte har kunnat. I bästa fall har du frågat först. Så länge man iaktar några grundläggande säkerhetsprinciper så är el inte farligare än mycket annat vi sysslar med på fritiden, det finns ingen anledning att särbehandla det på sättet vi gör.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Varför har hela världen en särreglering av just el i så fall?tommib skrev:Det är inte frågan om några hundralappar. Prova tusenlappar....
Men din första fråga är i och för sig relevant. Vad gör man när man inte vet hur man gör själv? Jo, man frågar. Som TS gjort.
Din uppvisade attityd antyder att du omedelbart vid födseln visste allt du kan nu och aldrig överväger att göra något som du inte redan kan. Man kommer inte så långt med den inställningen. Jag är helt övertygad om att du har gjort massor av saker du inte har kunnat. I bästa fall har du frågat först. Så länge man iaktar några grundläggande säkerhetsprinciper så är el inte farligare än mycket annat vi sysslar med på fritiden, det finns ingen anledning att särbehandla det på sättet vi gör.
Precis, branschen har lyckats lobba svenska makthavarna.
Om du äger tex en gammal SL-buss som du har gjort om till husbil, ja det finns flera sånna som rullar på svenska vägarna, så får du göra precis vad du vill med bromssystemet, det enda kravet är att fordonet ska klara besiktningen.
Du kan tex jobbat med bromssystemet sedan besiktat fordonet, när du en månad senare är ute och åker på tex Essingeleden i 70km/h när du kommer fram till ett ställe där det är totalstopp, när du försöker bromsa så händer inget, då är det stor risk att du har ihjäl flera oskyldiga personer.
Om du äger tex en gammal SL-buss som du har gjort om till husbil, ja det finns flera sånna som rullar på svenska vägarna, så får du göra precis vad du vill med bromssystemet, det enda kravet är att fordonet ska klara besiktningen.
Du kan tex jobbat med bromssystemet sedan besiktat fordonet, när du en månad senare är ute och åker på tex Essingeleden i 70km/h när du kommer fram till ett ställe där det är totalstopp, när du försöker bromsa så händer inget, då är det stor risk att du har ihjäl flera oskyldiga personer.
Det argumentet är ungefär som att säga att "varför är alla stater diktaturer om det inte ska vara så".Fredrik Sjödin skrev:
Således ett komplett nonsensargument, dessutom falskt.
Som andra påpekat så är det inte på det viset. I USA får man hempula i betydligt större omfattning (och mindre tror jag, det beror på delstat). Afrika har nog inte så mycket regleringar alls. Stora delar av asien har troligen rätt lite. Så till att börja med så menar du västeuropa + nordamerika när du säger världen och inte ens då stämmer det.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
IEC 61140 används globalt, även i USA och Sydostasien. Det är det jag menar med reglering.tommib skrev:Det argumentet är ungefär som att säga att "varför är alla stater diktaturer om det inte ska vara så".
Således ett komplett nonsensargument, dessutom falskt.
Som andra påpekat så är det inte på det viset. I USA får man hempula i betydligt större omfattning (och mindre tror jag, det beror på delstat). Afrika har nog inte så mycket regleringar alls. Stora delar av asien har troligen rätt lite. Så till att börja med så menar du västeuropa + nordamerika när du säger världen och inte ens då stämmer det.
Redigerat:
Helt rätt!Demmpa skrev:TS, är hallen jordad eller ojordad?
Det är det allra första som måste tass reda på, därefter går det att säga om din lampa ska jordanslutas eller inte.
Om hallen är jordad måste lampan jordas!
Om hallen är ojordad får inte lampan jordas.
Att dra en anslutningssladd genom vägg in är inte normalt förfarande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Men Fredrik, nu tycker jag du höjer nivån lite och dessutom håller dig till ämnet, ett i taget. Du vänder åt tre helt olika håll i dina tre inlägg här. Vilken fråga är det du vill driva? Du kan väl åtminstone bemöta de svar du får utan att vända kappan åt ett annat håll. Detta är inte likt dig. Att du tog bort ordet "Nix" i början av det senaste inlägget gör det inte mycket bättre.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Vad pratar du om? På vilket sätt har jag vänt "kappan åt ett annat håll"?Bo.Siltberg skrev:Men Fredrik, nu tycker jag du höjer nivån lite och dessutom håller dig till ämnet, ett i taget. Du vänder åt tre helt olika håll i dina tre inlägg här. Vilken fråga är det du vill driva? Du kan väl åtminstone bemöta de svar du får utan att vända kappan åt ett annat håll. Detta är inte likt dig. Att du tog bort ordet "Nix" i början av det senaste inlägget gör det inte mycket bättre.
Jag tog bort "Nix" för jag tycker det blev för mkt talspråk. Sätter gärna tillbaks det om det passarn herrn bättre, apropå att hålla nivån.
Att hänvisa till IEC 61140 på det sättet du gör är en härskarteknik, en ganska löjlig sådan. Om du på allvar ville underbygga ditt argument skulle du berätta vad som står i den för oss vanliga människor som inte känner för att slanta upp för att läsa obskyra standarder. Det praktiska man ser från bl.a. sydostasien är att det kopplas friskt. I USA hade jag ett par bra referenser som jag inte hittar just nu men det räckte som jag förstod det att saker kopplades "according to Code" som var lokal. Jag kanske har missat något där men du får gärna berätta vad i så fall.Fredrik Sjödin skrev:
Att det finns standarder är för övrigt inte heller en anledning till att elområdet måste särbehandlas. Det mesta innehållet är troligen av modellen "stoppa inte sågkedjan med händerna" och annat kodifierat sunt förnuft. En del är säkerligen "fysik for dummies" angående dimensionering av matningar, med tillägg av lämpliga säkerhetsfaktorer. En del skulle möjligen kunna röra harmonisering av skruvdimensioner eller färger på ledarna eller liknande. Som andra internationella standarder.....
Säkerhet..... nåja.
Men som sagt, berätta gärna vad som står i de heliga böckerna