Halloj! Har en fråga om en vägglampa jag har tänkt köpa som har fast installation och nu undrar jag om jag kan montera den på väggen fast istället dra en kabel från lampan och ansluta med vanlig kontakt i väggen... har nämligen akustikpanel där jag tänkt sätta lampan som både dekoration samt lysa upp ytan!
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det beror eventuellt på lite. Det första är ju om det går att ordna ett lämpligt hål i den för att föra ut kabeln. Sedan så måste en sådan lös anslutningskabel ha dragavlstning i lampan. Om någon drar i kabeln så får det inte belasta kopplingsklämmorna, kabeln måste sitta fast i lampan.
Reglerna tar inte hänsyn till att du inte kommer att rycka i kabeln. Den ska vara dragavlastad för att uppfylla kraven.C Costello skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Du kan ju iofs ha en fast förlagd utanpåliggande installationskabel. Observera att en mjuk lampsladd får inte förläggas fast. men en väl klamrad (styv) installationskabel behöver inte dragavlastas. Men den får heller inte anslutas mha. en kontakt, den skall anslutas fast till elnätet.
Sedan är jag tveksam om klamring in i en filt kan räknas som fast förläggning, den skall sitta fast i underlaget om det skall vara OK.
Sedan är jag tveksam om klamring in i en filt kan räknas som fast förläggning, den skall sitta fast i underlaget om det skall vara OK.
Klicka här för att svara