Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag vet att många använder gipsbruk för liknande putsning. Om det är optimalt vet jag inte. Invänta helst svar från andra mer kunniga medlemmar.
Redigerat:
Det finns väl två skolor:
1. Gipsbruksgänget.
2. Cementbaserad fillergänget.
Båda fungerar. Jag har av slumpen råkat hamna i kategori 2.
Man kan ju putsa också med putsbruk. Det är billigt. Men det krymper över tid det så passar sällan bra för renoveringslagningar av denna typ när tiden är begränsad.
1. Gipsbruksgänget.
2. Cementbaserad fillergänget.
Båda fungerar. Jag har av slumpen råkat hamna i kategori 2.
Man kan ju putsa också med putsbruk. Det är billigt. Men det krymper över tid det så passar sällan bra för renoveringslagningar av denna typ när tiden är begränsad.
Jag hade liknande situation, använde husfix (casco). Det fungerar bra och är lätt att jobba med. Mitt var lite djupare så fick lägga på i omgångar och torka emellan. Men det sjunker efter så man måste vänta in att alla lager inkl sista spacklingarna torkat in ordentligt. Jag trodde det hade gjort det i mitt fall så jag gjorde klart med målarväv och målade snyggt och fint. Såg hur bra och jämnt ut som helst när jag kollade med släpljus. Men efter ett antal veckor hade det sjunkit in lite ändå, suck. Fick bredspackla och slipa, på med ny målarväv och måla. Nu har det inte sjunkit mer och allt är dubbelarmerat med två lager målarväv men jag var inte så glad när jag behövde göra om o göra rätt
Om gipsbruk är bättre, vet inte, men en gång för många år sedan lagade jag stora hål i väggar i en annan lägenhet med gips blandat i grovspackel och det vill jag minnas funkade också fint
Om gipsbruk är bättre, vet inte, men en gång för många år sedan lagade jag stora hål i väggar i en annan lägenhet med gips blandat i grovspackel och det vill jag minnas funkade också fint
Krymper (mer) under torktiden för att vara mer exakt, vilket bl.a. är anledningen till att puts måste läggas på i flera (centimetertjocka) omgångar.Claes Sörmland skrev:
Andra faktorer att beakta:
1. Pris. Husfix ca 60 kr/kg, gipsputs ca 10 kr/kg, kalkbruk ca 7 kr/kg.
2. Materialens inbördes hårdhet, vilket påverkar risken för sprickbildning där materialen möts - ju mer lika desto bättre.
3. Applicering. Gips och cementfiller har en smetigare mer spackelliknande konsistens vilket kan upplevas lättare att jobba med om man inte behärskar murbrukets egenskaper. Kan samtidigt vara svårare att få en jämn och fin yta. Även öppettiden och vidhäftningen har betydelse för appliceringen.
5. Fuktegenskaper. Inte aktuellt här, men i utsatta lägen måste man ta hänsyn till hur materialen reagerar på fukt.
Klicka här för att svara