Ett hörn är ändå ett hörn. Silikon eller ej.

Absolut, visst är det så.
Men jag upplever det inte som särskilt svårstädat.

Ett hörn är väl ett hörn även om det är mellan väggen och den vägghängda muggen? Jag förstår inte heller hur det kan vara så otroligt mycket enklare att städa så det motiverar en stor låda på väggen och flera tusen mer i installationskostnad.

• Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Jag säger att det är skillnad. Inte att det är värt det. För mig andas det lyxigt 70-tal och stambytta lägenheter.

S simonnnn skrev:
Hej,

Jag har stambyte hemma just nu och "får" således en total badrumsrenovering.
Tidigare har jag varit helt inne på en klassisk golvstående toalettstol men har nu blivit lite tveksam om jag ska uppgradera till en vägghängd istället, prismässigt skiljer det sig ca 13 000:- (vilket känns ganska mycket, men lägenheten är värd ca 4 MSEK så investeringsmässigt är det inga jättesummor).

För mig personligen är det inte jätteviktigt men jag tänker att vi kanske inte bor i lägenheten mer än några år till och när den sedan ska säljas sen...
- Att renovera ett badrum nu och välja en golvstående toalettstol är det lite som att renovera ett kök och inte installera diskmaskin?
- Kommer vägghängda vara en självklarhet inom 2-3 år, eller är det redan idag till och med?
- Hur hade ni tänkt?

Tack!
Nu har jag inte läst hela tråden men jag skulle sätta en vanlig golvstående av den enkla anledningen att pajjar den vid något olämpligt tillfälle kan man åka till närmsta bygghandel och handla första bästa och ställa dit för att få ett fungerande avträde.

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag säger att det är skillnad. Inte att det är värt det. För mig andas det lyxigt 70-tal och stambytta lägenheter.
Det var mycket som var höjden av lyx på sjuttiotalet men som man rynkar på näsan åt idag.

Här är ett exempel, som väl ingen hurrar för idag:
Retro röd telefon modell från 1970-talet med rundad bas och handenhet.

Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men jag skulle sätta en vanlig golvstående av den enkla anledningen att pajjar den vid något olämpligt tillfälle kan man åka till närmsta bygghandel och handla första bästa och ställa dit för att få ett fungerande avträde.
Helt rätt, mardröm att hitta rätt vägghängd (så den passar med cistern mm) när den går sönder, för wc-stolar går sönder, nån gång.
Lite bättre är vägghängd med extern cistern men även den att hitta rätt infästning när det skiter sig (pun intented), nej tack!

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var mycket som var höjden av lyx på sjuttiotalet men som man rynkar på näsan åt idag.

Här är ett exempel, som väl ingen hurrar för idag:
Kobra-telefoner går ofta kring 200 kr på Tradera: https://www.tradera.com/item/302016/293235738/kobra-telefon
De har ansetts vara helt rätt i 50-talets retrotrend som funnits i några år nu (designen är från -56).

A
R Ragganof skrev:
Okay, vägghängd absolut,

Kan rekommendera geberit monolith annars ganska dyr men väldigt bra lösning på ditt problem

[länk]
Kräver inte geberith monolith avlopp i vägg? Om man inte har det flyttar man då avloppet in i väggen, kanske är ett litet jobb?

elfor12 skrev:
Kräver inte geberith monolith avlopp i vägg? Om man inte har det flyttar man då avloppet in i väggen, kanske är ett litet jobb?
Det finns två versioner, en smalare för väggavlopp och en lite tjockare för golv koppling

Redigerat:
S swirve skrev:
Dessutom känns det klabbigt med tätskikt om cisternen byggs in i vägge. Nån som har smart lösning för att slippa detta?
TECE har en med inbyggd "Safety bag"påse runt så man slipper tätskiktet men ändå kan sköta allt rätt.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Några hundra visningar senare så kan fortfarande ingen förklara vad som är så lättstädat med en vägghängd toalett..

Jag vill faktiskt veta!
Har du någon gång städat golvet själv så borde du veta. ;)

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
P
Jo med golvmonterad slipper du städa under ;):rofl:

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Smaken är som baken! Jag tycker att det beror på stilen i resten av huset. Jag skulle aldrig få för mig att sätta in en vägghängd toa i ett lite äldre hus eller lägenhet. Det beror helt klart på stilen i badrummet och resten av din lägenhet. Det är snyggt med vägghängt i ett nybygge (eller relativt ny lägenhet), med finns det tillstymmelse till vackra spegeldörrar, kakelugnar, hög takhöjd blir det bara fel. Jag tycker att det är konstigt att många verkar inreda badrum i en helt annan stil än resten av hemmet.

Tycker vägghängda är totalt värdelöst för det blir stopp i dom typ varannan gång man skiter helt enkelt för att det är tightare i vattenlåset och mindre vatten som trycker igenom skiten. Orkar inte stå och rensa en toa varannan dag så begriper inte hur något sådant ens kan få säljas!
Funkar säkert bra till barn och småväxta men en toa skall väl funka till alla?

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.