41 130 läst ·
90 svar
41k läst
90 svar
Vägghängd eller golvstående toalettstol?
Ett hörn är väl ett hörn även om det är mellan väggen och den vägghängda muggen? Jag förstår inte heller hur det kan vara så otroligt mycket enklare att städa så det motiverar en stor låda på väggen och flera tusen mer i installationskostnad.
Nu har jag inte läst hela tråden men jag skulle sätta en vanlig golvstående av den enkla anledningen att pajjar den vid något olämpligt tillfälle kan man åka till närmsta bygghandel och handla första bästa och ställa dit för att få ett fungerande avträde.S simonnnn skrev:Hej,
Jag har stambyte hemma just nu och "får" således en total badrumsrenovering.
Tidigare har jag varit helt inne på en klassisk golvstående toalettstol men har nu blivit lite tveksam om jag ska uppgradera till en vägghängd istället, prismässigt skiljer det sig ca 13 000:- (vilket känns ganska mycket, men lägenheten är värd ca 4 MSEK så investeringsmässigt är det inga jättesummor).
För mig personligen är det inte jätteviktigt men jag tänker att vi kanske inte bor i lägenheten mer än några år till och när den sedan ska säljas sen...
- Att renovera ett badrum nu och välja en golvstående toalettstol är det lite som att renovera ett kök och inte installera diskmaskin?
- Kommer vägghängda vara en självklarhet inom 2-3 år, eller är det redan idag till och med?
- Hur hade ni tänkt?
Tack!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Helt rätt, mardröm att hitta rätt vägghängd (så den passar med cistern mm) när den går sönder, för wc-stolar går sönder, nån gång.Fotografen skrev:
Lite bättre är vägghängd med extern cistern men även den att hitta rätt infästning när det skiter sig (pun intented), nej tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Kobra-telefoner går ofta kring 200 kr på Tradera: https://www.tradera.com/item/302016/293235738/kobra-telefonKnockOnWood skrev:
De har ansetts vara helt rätt i 50-talets retrotrend som funnits i några år nu (designen är från -56).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Smaken är som baken! Jag tycker att det beror på stilen i resten av huset. Jag skulle aldrig få för mig att sätta in en vägghängd toa i ett lite äldre hus eller lägenhet. Det beror helt klart på stilen i badrummet och resten av din lägenhet. Det är snyggt med vägghängt i ett nybygge (eller relativt ny lägenhet), med finns det tillstymmelse till vackra spegeldörrar, kakelugnar, hög takhöjd blir det bara fel. Jag tycker att det är konstigt att många verkar inreda badrum i en helt annan stil än resten av hemmet.
Tycker vägghängda är totalt värdelöst för det blir stopp i dom typ varannan gång man skiter helt enkelt för att det är tightare i vattenlåset och mindre vatten som trycker igenom skiten. Orkar inte stå och rensa en toa varannan dag så begriper inte hur något sådant ens kan få säljas!
Funkar säkert bra till barn och småväxta men en toa skall väl funka till alla?
Funkar säkert bra till barn och småväxta men en toa skall väl funka till alla?