41 778 läst ·
90 svar
42k läst
90 svar
Vägghängd eller golvstående toalettstol?
Jag har valt golvmodell i båda de två badrum jag renoverat.
Fördelar:
- Enkel att byta, serva och upptäcka eventuella läckage.
- Stjäl mindre utrymme i små badrum
- Snabbare, enklare och billigare att montera
Fördelarna med en vägghängd (snygg, lättstädat golv) tycker jag inte väger upp tillräckligt - för mej! Men folk är olika - vissa värderar utseendet högre än det praktiska.
Fördelar:
- Enkel att byta, serva och upptäcka eventuella läckage.
- Stjäl mindre utrymme i små badrum
- Snabbare, enklare och billigare att montera
Fördelarna med en vägghängd (snygg, lättstädat golv) tycker jag inte väger upp tillräckligt - för mej! Men folk är olika - vissa värderar utseendet högre än det praktiska.
Bra input! Jag tycker vägghängd är finare men städa osv. är inte skäl nog tycker jag. Det jag är mest brydd över är tanken på att sälja om några år och köparna tänker:
- "vad tänkte dem med, nyrenoverat och kanonfint badrum med en gammal toastol som numera är lika ute som VHS-spelare"
- "vad tänkte dem med, nyrenoverat och kanonfint badrum med en gammal toastol som numera är lika ute som VHS-spelare"
Fördelen med vägghängd är att det är snyggare (om det görs rätt).
Jag har valt golvstående i mina nya badrum, mer driftsäkert och lättservat / lätt att byta ut den dag det behövs, känns stabilare att sitta på samt att man slipper att bästa kompisen doppar sig i vattnet när man sätter sig.
Vid renovering i spekulationssyfte skulle jag välja vägghängd, ser lite lyxigare ut.
Jag har valt golvstående i mina nya badrum, mer driftsäkert och lättservat / lätt att byta ut den dag det behövs, känns stabilare att sitta på samt att man slipper att bästa kompisen doppar sig i vattnet när man sätter sig.
Vid renovering i spekulationssyfte skulle jag välja vägghängd, ser lite lyxigare ut.
I vår Brf så installerades vägghängda toaletter för nästan 10 år sedan och flera av dem har krånglat. I något fall så var infästningen bristfällig så väggen har rört sig och kaklet spruckit. I något fall har delar kring cisternet rostat pga fuktig miljö. många spolmekanismer har krånglat. Vår förvaltare har svurit ve och förbannelse över dessa, men det kanske bara handlade om dåliga installationer.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Köper man något "känt" märke och inte något billigt utländskt kan man hålla liv i toan med att byta lock och packningar decennier framåt. Gäller både golv och väggmodeller. Något mode i toaletter som skulle bli omodernt ser jag inte om man håller sig till de "normala". Jag förespråkar vägghängd och finns det plats så kan man ha synlig cistern, så hamnar vattnet på rätt sida om väggen. Det känns helt rätt med vägghängd toa när det är dags att städa golvet. Kring golvmodellerna kommer man inte åt att städa ordentligt. T ex. bakom och inte minst under! Även om det var en del besvär att få till fixtur och avlopp i väggen var det absolut värt det.
Jag vill ha en vanlig tron. Har nu vägghängd efter som det satt monterat när vi köpte huset, men jag är inte förtjust. har behövt skruva åt skruvarna till porslinet en gång. En vanlig känns bra mycket bättre och som sagt enkel att kasta ut när den inte fungerar längre.
Vägghängd är mycket snyggare. Ett modernt badrum skall inte ha mörka vrår, som bakom en golvstående wc. Men det blir bäst om man kan fälla in cisternen, så här gjorde jag för några år sedan: https://1drv.ms/a/s!AtZ96a3ori0ZvGFGxDl1w5CgZ58j
Går det inte att fälla in försök kombinera med t.ex. hylla, tvättställ, skåp, etc. för att det inte skall se ut som första bilden i början av tråden.
Tips: Fäst fixturen som in i helvete, vill man ha den i nivå med väggen och kakla är det en konstruktion som är känslig för rörelser.
Går det inte att fälla in försök kombinera med t.ex. hylla, tvättställ, skåp, etc. för att det inte skall se ut som första bilden i början av tråden.
Tips: Fäst fixturen som in i helvete, vill man ha den i nivå med väggen och kakla är det en konstruktion som är känslig för rörelser.
Försök tänka på hur resultatet blir. Kanske kan entreprenören som ska göra arbetet hjälpa dig att visualisera? Några frågor att tänka på: Kommer toalettens avloppsstam att flyttas in i väggen, eller måste det vara en stor låda som omsluter befinligt avlopp? Är badrummet så stort att man kan flytta fram väggen så att cisternen hamnar inne i väggen och du slipper låda? Eller kan man ha en låda som går upp till taket och det passar med en nisch bredvid? Om en inbyggd toalett strular är det svårare (dyrare) att åtgärda, men kanske det är bostadsrättsföreningen som står för reparationer?
Swedbergs har en låda "glasbox" som precis som geberits monolith är en cistern i en glaslåda som monteras framför väggen, kanske är det ett alternativ?
I vår förr förra lägenhet (bor i radhus nu) gjordes stambyte 2004 och alla fick inbyggd vägghängd toalett. Det blev bra i slutändan, men rörmokarna började med att montera avloppet fel på alla toaletterna och de fick lossa toaletterna och montera avloppet rätt
Som sagt var det 13 år sedan och vägghängda toaletter har fortfarande inte tagit över. Jag flyttade också från lägenheten efter ett år, så jag vet inte hur installationen håller
Swedbergs har en låda "glasbox" som precis som geberits monolith är en cistern i en glaslåda som monteras framför väggen, kanske är det ett alternativ?
I vår förr förra lägenhet (bor i radhus nu) gjordes stambyte 2004 och alla fick inbyggd vägghängd toalett. Det blev bra i slutändan, men rörmokarna började med att montera avloppet fel på alla toaletterna och de fick lossa toaletterna och montera avloppet rätt
Som sagt var det 13 år sedan och vägghängda toaletter har fortfarande inte tagit över. Jag flyttade också från lägenheten efter ett år, så jag vet inte hur installationen håller
Golvstående. De spolar bättre och det stänker mindre vatten och kiss utanför.
Samt som andra påpekat, enkelt, robust och servicevänligt.
Har svårt att tänka mig att någon i Sthlm (Solna) skulle backa på en lgh pga toamodell, eller försöka pruta. Knappast någon annanstans heller. Det är väl bara om badrummet är gammalt och behöver renoveras?
Samt som andra påpekat, enkelt, robust och servicevänligt.
Har svårt att tänka mig att någon i Sthlm (Solna) skulle backa på en lgh pga toamodell, eller försöka pruta. Knappast någon annanstans heller. Det är väl bara om badrummet är gammalt och behöver renoveras?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Vägghängd må vara snyggare men har för mig att det måste vara vattentätt tätskikt bakom, dvs på väggen där cisternen sitter.
Den dagen du säljer och köparen ser att badrummet är nyrenoverat, så lovar jag dig att han inte kommer hänga upp sig på toaletten! Det är liksom 50/50 om man gillar det eller inte, men knappast något man dissar en lgh för. Eller bjuder 100.000kr lägre för att den saknar vägghängd toalett. 
Jag tycker såhär, ta det DU tycker är snyggast!
Krångligare än så är det inte...
Jag tycker såhär, ta det DU tycker är snyggast!
Krångligare än så är det inte...