Vi har en gammal tv på landet som jag skulle vilja få upp på väggen.... Problemet är att den inte verkar följa standardmått på fästpunkterna.... Det är en gammal panasonic TH-42px80ea , en plasma....

Var hittar jag fäste då?

(Jag VET att nya tv apparater inte är dyra och dagens är bättre - men det känns bättre i magen att faktiskt fortsätta använda något som funkar.....)

Dom där gamla Panasonic hade ju nån egen lösning på väggfäste - Osäkert om det ens går att få tak på idag!?
Enligt manualen till din TV:

Illustration av ett vertikalt Panasonic väggfäste med modellnummer TY-WK42PV3W och TY-WK42PV4W.

Kör man en snabb google så får man mest att den utgått ur lager...

Ja, det verkar vara bökigt - det var väl ungefär så långt jag och Google kom också ...

... ibland (inte alltid) kommer byggahus.se längre än Google ...

• Haha
slacker
  • Laddar…
Kanske någon i din bekantskapskrets har en 3D-skrivare som kan fixa ett?

Hmm... Om man söker på Vogels.com efter din TV Modell "TH-42px80ea" så får man upp att denna skall passa:
Vogel's BASE 05 L Fixed TV Wall Mount för stora TV-apparater, product size XL visas i en produktannons.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakvänt så söker man vem som säljer den för en billig penning så är det Media Markt för 399:-
Produktbild av Vogels TV-väggfäste Base 05 M med prisinformation och köpknapp på en återförsäljares hemsida.

Vänligen notera att jag har ingen aning om det verkligen fungerar - Vogel är rätt stora på fästen, det där fästet dyker upp när man söker på just din modell... Sååå.... Kanske....

G Gallianoman skrev:
... ibland (inte alltid) kommer byggahus.se längre än Google ...
Det är för att det är fler som googlar! :rofl:

Det var nog lite större TV än vad jag trodde. Finns en massa VESA-fästen på Thingiverse men de är ju för mindre grejer.

slacker slacker skrev:
Hmm... Om man söker på Vogels.com efter din TV Modell "TH-42px80ea" så får man upp att denna skall passa:
[bild]
Bakvänt så söker man vem som säljer den för en billig penning så är det Media Markt för 399:-
[bild]

Vänligen notera att jag har ingen aning om det verkligen fungerar - Vogel är rätt stora på fästen, det där fästet dyker upp när man söker på just din modell... Sååå.... Kanske....
Asch - jag hann bli riktigt lycklig (och lite imponerad) - men som det verkar är det för tv med vesa -standard 200x200 eller 400x400 ...

Min har modiga 65 cm mellan fasthållen (x35 på andra hållet ...)

Ska kanske höra med Vogel vad de menar...

Tack! - jag söker vidare

richardtenggren
Om du har typ ”tavelramupphängnings”-fäste så spelar ju inte hålbilden någon större roll?

Vi sålde nyss en 55” samsung LCD för 500 :p så kanske du kan leta något begagnat annars :)

Bästa svaret

G Gallianoman skrev:
Asch - jag hann bli riktigt lycklig (och lite imponerad) - men som det verkar är det för tv med vesa -standard 200x200 eller 400x400 ...

Min har modiga 65 cm mellan fasthållen (x35 på andra hållet ...)

Ska kanske höra med Vogel vad de menar...

Tack! - jag söker vidare
Mjaaa... Kikar man på Vogel så följer den mycket riktigt VESA standard men, pinnarna är ju inte fast låsta om jag tolkar det rätt så 65cm är nog inte ett gissel. 35 cm borde ju passa med tanke på hur avlånga hålen är??! Eller så får man klara sig med två skruvar! Den skall klara ganska så stora mått....
Lista över VESA-standard hålmönster för TV-fästen med mått från 100x100 till 800x400 mm.
Skapa konto

Det ser banne mig ut som att den skulle passa mot de mått du anger på skruvhålen...

Skiss av en TV-väggfäste med VESA hålavståndsmått i både millimeter och tum angivna, justerbara från 100 till 800 mm på bredden och 100 till 400 mm på höjden.
Skapa konto

Det där fästet verkar dessutom käka allt man skulle vilja kasta upp på väggen - Köp hem, testa, lämna tillbaka om det inte passar, funkar det så kan du använda det på nästa TV när den där 42'an lägger ned helt....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.