Hej!
Jag är i färd att bygga ett trädäck/altan längs med hela huset i L-form.
Idag finns redan ett litet trädäck som ligger direkt på marken på en grusbädd.
Min första tanke var att fästa ena bärlinan i husgrunden och sedan ha två rader med plintar. Men problemet är att jag inte vet vad för material som finns bakom putsen. Huset stog på plintar från början, men sedan renoverades huset pga fukt och en betongplatta gjöts in. När jag knackar på putsen låter det ihåligt bakom så jag vet inte om det finns något fast att fästa bärlinan på
.
Den andra tanken är att lägga en träregel på marken längs med hela huset och låta den vila på gruset som ligger. Grusbädden är ca 3-4cm tjock och under ligger frigolit för att isolera grunden. Alternativt gjuta en regel i betong uppepå gruset?
Om jag gjuter plintar måste dom vara utanför isoleringen (ca 60cm från grunden). Räcker det?

Jag är i färd att bygga ett trädäck/altan längs med hela huset i L-form.
Idag finns redan ett litet trädäck som ligger direkt på marken på en grusbädd.
Min första tanke var att fästa ena bärlinan i husgrunden och sedan ha två rader med plintar. Men problemet är att jag inte vet vad för material som finns bakom putsen. Huset stog på plintar från början, men sedan renoverades huset pga fukt och en betongplatta gjöts in. När jag knackar på putsen låter det ihåligt bakom så jag vet inte om det finns något fast att fästa bärlinan på
Den andra tanken är att lägga en träregel på marken längs med hela huset och låta den vila på gruset som ligger. Grusbädden är ca 3-4cm tjock och under ligger frigolit för att isolera grunden. Alternativt gjuta en regel i betong uppepå gruset?
Om jag gjuter plintar måste dom vara utanför isoleringen (ca 60cm från grunden). Räcker det?

Finns det något som hindrar att altanen kommer högre upp än idag, ex altandörr? Om inte, kan du alltid fästa en bärlina i panelen. Det bör finnas reglar att fästa den i, ex med franska skruv (panelens spikning visar var reglar finns).
Avståndet mellan plintraderna bestäms annars av golvreglarnas dimension. Kika i spännviddstabellen här
http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
Ju grövre dimension, ju längre avstånd mellan plintraderna.
Fråga: Varför inte ha altan på grusbädd, enkelt, billigt och om det funkat tidigare utan förskjutning kan du ju ha det igen?
Kjell G
Avståndet mellan plintraderna bestäms annars av golvreglarnas dimension. Kika i spännviddstabellen här
http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
Ju grövre dimension, ju längre avstånd mellan plintraderna.
Fråga: Varför inte ha altan på grusbädd, enkelt, billigt och om det funkat tidigare utan förskjutning kan du ju ha det igen?
Kjell G
Jo, det är ju en altandörr som strular till det. Den nedersta kanten på dörren syns på en av bilderna.Kjell_G skrev:
Det kanske kunde fungera. Men det gamla däcket var 16-20kvm och det nya är 100kvm =)Kjell_G skrev:
En sak till. Det gamlaträdäcket ligger mellan 10cm och 30cm under marknivå eftersom huset står i en svag sluttning. De som la dit trädäcket grävde helt enkelt ut en del av marken och la däcket där.
Jag kommer att schakta bort mark och sänka med ca 20-50cm längs med den sidan på huset så att altanen kan ligga något över marknivå.
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Gillar det skarpt!
Ett alternativ som jag funderat på - i en liknande situation - är att lägga bärlina på plintar där det är nivåskillnad medan de närmast huset och i övrigt där det finns bra stadigt underlag ligger på betongstenar på mark.Kjell_G skrev:
Jag har haft vissa funderingar på om det blir olika stadigt och sätter sig med tiden där det inte är plintar. Med många betongstenar borde dock vikten fördelas så att det inte blir något stort problem.
Instämmer i att det blir snyggt med en skarvbräda för att få fasta längder på trallen.
Hej!
Kul att det är flera med liknande bekymmer ;-)
Samma sak för min del. Kan inte fästa bärlinan i grunden. Efter mycket snack med grannar osv, så var det en plintrad så nära husgrunden som möjligt. Jag tog ett mått på 40 cm.
Men det kommer ju att rinna ner en hel del grus när jag gräver. Borde finnas en risk att underminera grunden kan man ju tycka ???
Finns det knep att ta till eller ?
/Peter
Samma sak för min del. Kan inte fästa bärlinan i grunden. Efter mycket snack med grannar osv, så var det en plintrad så nära husgrunden som möjligt. Jag tog ett mått på 40 cm.
Men det kommer ju att rinna ner en hel del grus när jag gräver. Borde finnas en risk att underminera grunden kan man ju tycka ???
/Peter
Micke64: Mycket snyggt med en "skarvplanka"
Grävde själv i singel, ca 30cm från grunden men det fungerade bra, även om man får gräva mycket runt om sas. Fyllde inte upp med extra singel mot grunden på gaveln, den är inbyggd 1,8m och grundisoleringen är 30cm frigolit. Tror inte det ska bli nåt bekymmer. Kör på baraour-house skrev:Hej!
/Peter
Kjell G
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa bärlina i hus eller inte?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina på puts eller innanför puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva golvbjälkar över bärlina, omlott eller kant i kant?
Byggmaterial & Byggteknik -
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
Trädäck - Bärlina längs husvägg eller tvärs?
Altan & Uteplats