1 117 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Väggenomföring kopparrör
Det är ju onödigt att införa en extra skarv i eller invid en vägg om man inte behöver.blackadder skrev:
Typisk användning av kopplingsbrickor är när man går ut ur vägg och över till kromade rör i ett badrum, inte när man bygger rörstråk (som jag uppfattar att TS gör).
Om det däremot är så att TS ska ansluta en radiator eller blandare på ett rör som kommer ut ur en vägg passar kopplingsbrickan ganska bra, även om det inte är helt nödvändigt i en källare.
Tillägg: En montageanvisnin: https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/634398_Vatette_Vaggbricka_koppar.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke med en kopplingsbricka på var sida om väggen är att jag någonstans på röret behöver en skarv, och en kopplingsbricka vore enligt mig ett snyggt ställe att göra det. Utan skarv vore det otroligt svårt att få in 6-7m rör genom ett litet hål i väggen från ett rum som är 3-4m brett.M Mackey skrev:Det är ju onödigt att införa en extra skarv i eller invid en vägg om man inte behöver.
Typisk användning av kopplingsbrickor är när man går ut ur vägg och över till kromade rör i ett badrum, inte när man bygger rörstråk (som jag uppfattar att TS gör).
Om det däremot är så att TS ska ansluta en radiator eller blandare på ett rör som kommer ut ur en vägg passar kopplingsbrickan ganska bra, även om det inte är helt nödvändigt i en källare.
Tillägg: En montageanvisnin: [länk]
[bild]
Men naturligtvis kommer röret vara fäst på väggen på båda sidor, så det kanske är mer rimligt att ha en skarv, med exempelvis klämringskopplingar, bara på ena sidan av väggen, och sen bara ha små täckbrickor.
Borra ett för stort hål i väggen.
Fyll mellanrummet med fogskum när röret svepts och fixerats i mitten ungefär.
Blir både värmeisolering, och en flexibelt på samma gång.
Edit: Man skär rent på båda sidor och drar över spackel, Sen måla i väggens färg. Då behövs inga brickor.
Fyll mellanrummet med fogskum när röret svepts och fixerats i mitten ungefär.
Blir både värmeisolering, och en flexibelt på samma gång.
Edit: Man skär rent på båda sidor och drar över spackel, Sen måla i väggens färg. Då behövs inga brickor.
Redigerat:
Klicka här för att svara