Jag har märkt att väggarna i källaren och framförallt tvättstugan vittrar sönder i nederkant.
Källaren är från slutet av 50-talet, kanske början av 60.
Är det någon som vet vad det beror på? Jag mätte luftfuktigheten till 80% nu när det var som varmast och har köpt en avfuktare som strävar efter att hålla 65%

Källaren är från slutet av 50-talet, kanske början av 60.
Är det någon som vet vad det beror på? Jag mätte luftfuktigheten till 80% nu när det var som varmast och har köpt en avfuktare som strävar efter att hålla 65%

Ok, måste jag ta bort den gamla färgen? Hur gör man det?
Vad kan jag använda för att laga väggarna?
Vad kan jag använda för att laga väggarna?
Jag använde en betongfräs (typ kraftig vinkelslip) med diamantrondell på (sån med "klossar") för att fräsa bort färg och lös puts. Varning, det dammar nåt infernaliskt, även fast jag hyrde en maskin som var kopplad till en grovdammsugare.
Sedan putsade jag om väggarna med putsbruk C och målade med silikatfärg. Sitter finfint än så länge, visserligen har det bara gått knappt 2 år så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut om 20 år.
Sedan putsade jag om väggarna med putsbruk C och målade med silikatfärg. Sitter finfint än så länge, visserligen har det bara gått knappt 2 år så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut om 20 år.
Ok, det lär kul
Så det är alltså putsbruk C som man fyller i med? eller är det endast för ytskikt?
Du ska inte "fylla i" någonting. Du ska ta bort all färg, vilket oftast resulterar i att man måste putsa om hela väggen. Ytskiktet är färgen och där skall du använda någonting som andas (t.ex. silikat), precis som b8q skriver.
Färgen bör dock inte appliceras inom 2 månader från det att man putsat, eftersom putsbruket måste vara genomtorrt.
Färgen bör dock inte appliceras inom 2 månader från det att man putsat, eftersom putsbruket måste vara genomtorrt.
Det smidigaste för att ta bort färgen är att "flexa" väggen, glöm bara inte att hyra en dammsugare som är avsedd till maskinen. Du kan du läsa en tråd om det här:fulingbusen skrev:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/175663-slipa-bort-faerg-fran-betongvaegg-golv.html
Om du sedan skall laga hål osv i den gamla putsen skall du göra det med samma typ av puts som sitter där nu. (Absolut inte sätta betongputs på kalkputs exempelvis). Målar gör du slutligen med en silikatfärg.
Ok, men det är ganska djupa "sår" på vissa ställen så jag antar att det är mer än puts? Iofs så är det en tunnare vägg som inte verkar vara bärande (platta över) men väggarna består av mer än puts ändå eller?
Kan jag avgöra vilken typ av puts/material jag har utan att ta dit någon branschkunnig?
Här kommer större bild som ska vara klickbar:

Kan jag avgöra vilken typ av puts/material jag har utan att ta dit någon branschkunnig?
Här kommer större bild som ska vara klickbar:
Mycket svårt att säga bara genom att titta på en bild, men generellt är kalkpust ett poröst material som det går hyfsat lätt att "skrapa" i medan däremot betongputs är mycket hårdare.
Jag skulle föreslå att börja med att knacka ned en del av putsen så du också kan se vad väggen kan vara byggd av. Eftersom det är sent 50-tal tidigt 60-tal kan det vara allt ifrån lättbetongblock, typ blåbetong, siporex eller ytong, till betongelement. Är det lättbetong ser du det på att väggen är murad, är det betongelement ser du det på att väggen har långa vertikala skarvar.
Edit: Vad menar du med "platta över"?
Jag skulle föreslå att börja med att knacka ned en del av putsen så du också kan se vad väggen kan vara byggd av. Eftersom det är sent 50-tal tidigt 60-tal kan det vara allt ifrån lättbetongblock, typ blåbetong, siporex eller ytong, till betongelement. Är det lättbetong ser du det på att väggen är murad, är det betongelement ser du det på att väggen har långa vertikala skarvar.
Edit: Vad menar du med "platta över"?
Redigerat:
"platta över" menar att jag har tak i källaren som är gjutet. Man ser kvistningen i taket från formen
Så här ser källaren ut, det är den tunna (120mm) väggen ovanför/bredvid tvättmaskinen som har vittrat mest:

Så här ser källaren ut, det är den tunna (120mm) väggen ovanför/bredvid tvättmaskinen som har vittrat mest:

Om väggen är så tunn som du säger, och det är en gjuten platta över skulle jag spontant säga att väggen är uppbyggd av betongelement, men hacka bort lite puts och få detta bekräftat.
Har du kollat att brunnen vid tvättmaskinen inte läcker? Betong suger åt sig vatten, och efter en tid vittrar även vattensjuk betong.
Har du kollat att brunnen vid tvättmaskinen inte läcker? Betong suger åt sig vatten, och efter en tid vittrar även vattensjuk betong.
Nej, det har jag inte kollat men golvet i tvättstugan är lite högre än de andra golven och har spruckit på en del ställen.
Hur kan jag kolla om brunnen läcker? Den brunnen används ganska flitigt pga tvättmaskinen.
Hur kan jag kolla om brunnen läcker? Den brunnen används ganska flitigt pga tvättmaskinen.
Om även golvet i tvättstugan har spruckit kan jag nästan svära på att brunnen läcker. Du har förmodligen en gammal gjutjärnsbrunn som har rostat sönder. Anslutningarna till denna är förmodligen också av gjutjärn och av dålig kvalite. Öppna brunnslocket och lys ner med en lampa, skrapa på innanmätet med en skruvmejsel eller liknande, Du märker lätt om den är av järn och verkar "rutten". Är den det måste den bytas.
Nu har jag kollat brunnen men blir inget klokare.

Den var fylld av gammalt bruk, ludd från tvättmaskinen och gammalt klegg men när jag orkat bort allt skit och hackat mig genom det gamla bruket eller vaddet var så såg den hyfsad ut. Jag såg inget hål någonstans även om den inte är i nyskick.

Jag vet inte vad jag ska tro, att ett avlopp eller avloppsrör skulle vara trasigt låter rimligt och kanske kan förklara kloaklukten som jag känner ibland men eftersom det var så hög luftfuktighet innan jag satte in luftavfuktaren så är jag fundersam. Nedan är en bild på sprickorna i tvättstugans golv.

Att jag har likadana, fast lite mindre, skador i den andra väggen med samma tjocklek fast i andra änden av huset (lilla rummet längst ned på ritningen) får mig också att tro att det beror på luftfuktighet.

Huset är inte dränerat sedan det byggdes men jag har ganska stort fall på tomten efter huset så jag inbillar mig att det inte ska vara någon större fara.
Den var fylld av gammalt bruk, ludd från tvättmaskinen och gammalt klegg men när jag orkat bort allt skit och hackat mig genom det gamla bruket eller vaddet var så såg den hyfsad ut. Jag såg inget hål någonstans även om den inte är i nyskick.
Jag vet inte vad jag ska tro, att ett avlopp eller avloppsrör skulle vara trasigt låter rimligt och kanske kan förklara kloaklukten som jag känner ibland men eftersom det var så hög luftfuktighet innan jag satte in luftavfuktaren så är jag fundersam. Nedan är en bild på sprickorna i tvättstugans golv.
Att jag har likadana, fast lite mindre, skador i den andra väggen med samma tjocklek fast i andra änden av huset (lilla rummet längst ned på ritningen) får mig också att tro att det beror på luftfuktighet.
Huset är inte dränerat sedan det byggdes men jag har ganska stort fall på tomten efter huset så jag inbillar mig att det inte ska vara någon större fara.