2 290 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Väggar som står direkt på berg , inte på platta? lösa fuktproblem?
Vad finns det för metoder man kan ta till vid dessa problem? att väggarna är byggda på berg? och inte på någon platta först?
Förut då det var gammal tvättstuga så har det funnits problem med fukt. Och nu skall det göras om på ett korrekt sätt, dvs eliminera så fukten inte kan gå upp och ner i väggarna, så kondens inte bildas. Det är alltså bara berg under inget annat.
Förut då det var gammal tvättstuga så har det funnits problem med fukt. Och nu skall det göras om på ett korrekt sätt, dvs eliminera så fukten inte kan gå upp och ner i väggarna, så kondens inte bildas. Det är alltså bara berg under inget annat.
- Finns det någon som har samma problem?
- Vad skulle vara det bästa sättet att lösa detta på?
- Finns det någon ny teknik att använda sig av?
- Vad kallas experter inom detta område?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis samma problem. Jag tror inte det går att lösa. Min "lösning" när jag nu inreder nedervåningen till bostadsyta är göra helt diffusionsöppna golvkonstruktioner, att inte använda några som helst organiska material och att förbättra ventilationen. På så sätt kan fukten ta sig upp genom golven lika gärna som i väggarna, och jag hoppas att fuktgenomgången på varje ställe blir tillräckligt liten för att ventilationen ska kunna hantera det. Golvvärmen som jag lägger in gör förstås sitt till för att minska risken för fuktuppträngning. Liksom omdränering som jag också ska göra, för att minska fuktgenomträngning utifrån (har suterränghus).
De främsta experter jag har hittat inom detta område (och tro mig, jag har letat) kallas byggahus-nördar
Apropå din fråga om ny teknik så finns det ett bolag (norskt tror jag), Drypower, som har utvecklat ett system, tänkt som alternativ till omdränering, där man fäster trådanslutna metallstift i väggarna, med någon meters mellanrum. Sedan lägger man spänning på dem, varvid de på något sätt skapar ett joniserande fält som jagar ut fukten ur väggen. Jag har inte satt mig in i hur det i detalj fungerar. Kanske kan en sådan lösning på något sätt bidra, men i så fall bara vid ytterväggarna (åtminstone hos mig är det även bärande innerväggar som står direkt på berget).
De främsta experter jag har hittat inom detta område (och tro mig, jag har letat) kallas byggahus-nördar
Apropå din fråga om ny teknik så finns det ett bolag (norskt tror jag), Drypower, som har utvecklat ett system, tänkt som alternativ till omdränering, där man fäster trådanslutna metallstift i väggarna, med någon meters mellanrum. Sedan lägger man spänning på dem, varvid de på något sätt skapar ett joniserande fält som jagar ut fukten ur väggen. Jag har inte satt mig in i hur det i detalj fungerar. Kanske kan en sådan lösning på något sätt bidra, men i så fall bara vid ytterväggarna (åtminstone hos mig är det även bärande innerväggar som står direkt på berget).
Har jag fattat rätt? Problemet är att fukt kryper upp i väggarna för att de står direkt på berget. Nu vill ni fixa detta, antagligen för att ni vill använda huset på ett annat sätt och vill bli av med fukten?
Står det vatten i berggrunden normalt eller rinner det undan hyfsat efter regn?
Vad är det för material i väggarna?
Hur sitter väggarna fast i berget?
Hur stort är huset?
Är den ojämna berggrunden utjämnad med något eller är det hålrum under golvet?
Vad är det för golv och är det fuktproblem där också?
Hur stora krav har ni på resultatet?
Om praktiskt möjligt skulle jag lyfta huset och ställa väggarna på exempelvis tunna lecablock eller likande som hindrar fukten från att krypa upp. Minst några lager asfaltspapp eller vad det heter.
Ska poängtera att jag inte är någon expert utan bara spånar om möjliga lösningar.
Mvh,
ToRy
Hur stort är huset?
Om praktiskt möjligt skulle jag lyfta huset och ställa väggarna på exempelvis tunna lecablock eller likande som hindrar fukten från att krypa upp. Minst några lager asfaltspapp eller vad det heter.
Ska poängtera att jag inte är någon expert utan bara spånar om möjliga lösningar.
Mvh,
ToRy
Kanske inte lyfta väggarna utan kapa bort bit för bit och ersätta med leca , jag tror man ska upp en liten bit ca 20cm , och i botten lägga nått som gamlingarna kallar för elefantmatta.ToRy skrev:Har jag fattat rätt? Problemet är att fukt kryper upp i väggarna för att de står direkt på berget. Nu vill ni fixa detta, antagligen för att ni vill använda huset på ett annat sätt och vill bli av med fukten?
Hur stort är huset?
Mvh,
ToRy
Men skulle nog råda att ta in nån som vart med om detta tidigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trädgårdsmöbler i trä, som står direkt på marken
Trädgård allmänt -
Hur stärker jag upp mina ytterväggar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kostar montage av prefab betongväggar och håldäck?
Stenhus -
Vad kan vara fel? Makita kapsåg startar direkt kontakten sätts i vägg
Verktyg & Maskiner -
Klipp Gräsklippare - startar o dör direkt igen
Trädgårdsmaskiner