Jag är lite fundersam över hur det ligger till med emissioner (formaldehyd och annat otrevligt) från de träbaserade material som man kan tänka sig ha under gipsskivorna inne i huset.

1. Både plyfa och OSB släpper väl ifrån sig mer än vad rent trä gör?

2. Är moderna plyfa/OSB såpass lågemitterande att det inte är värt att bry sig om det - om man tänker på hälsoaspekten då man bor i huset?

3. Finns det nackdelar med råspont under gipsen - jag läste nånstans om att råsponten rör sig något (krymper?) och att då skruvarna som håller gipsen följer med och gör synliga märken.

Jag vill gärna att mitt bygge ska bli så hälsosamt som möjligt att vistas i...

Kan du ha gips då??

Gips längst in mot rummen, något träbaserat som man kan skruva och spika i under.

Råspont verkar bra enligt andra källor, dessutom ska det tydligen bli billigare - om man man gör det själva alltså.

OSB och plyfa emitterar betydligt mycket mindre än spånskivor. Och spånskivor är väl under gränsvärdena för vad som får användas inomhus. Således tror jag inte man behöver oroa sig för hälsoaspekten.

Däremot finns det några andra detaljer som kan vara värda att tänka på. T ex att råspont är tjockare än skivor. Har man 100 meter väggar i sitt hus (vilket en normalvilla brukar ha) så förlorar man 1 kvm golvyta på att ha råspont istället för träskivor bakom gipset. Och man förlorar ytterligare en kvm på att ha träskivor jämfört med ingenting alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.