19 740 läst ·
10 svar
20k läst
10 svar
Väggar i källare
Hej!
Vi har tänkt inreda ett rum i källaren till hobbyrum. Vi har kommit så långt att vi har rivit bort allt trä + reglar som satt på väggarna så att betongen är framme. På vissa ställen är det ren betong, det är även byggt igen en öppning eller något med lecablock på ett ställe, på andra ställen sitter putsen kvar och målafärg på det. Det är till och med målat med fuktspärr på ett ställe mitt på väggen av någon anledning. 2 väggar är ytterväggar och 2 är innerväggar. Så till mina frågor.
Vad rekomenderar ni att göra? sätta ny puts där det inte finns någon och sen måla över det. Regla upp med stålregler och sätta gipsskivor på det och sen måla?
På vissa ställen måste vi laga stora hål, vad rekommenderas att använda? Om jag har förstått det rätt finns det vissa bruk som inte passar med viss betong, hur vet jag vad som passar? Jag vet ju inte vad som sitter där idag, går det att ta reda på på något sätt?
Vilka gipsskivor alt målafärg rekommenderas i källare?
Även betonggolvet behöver målas om, vilken färg rekommenderas för golv?
Vi har tänkt inreda ett rum i källaren till hobbyrum. Vi har kommit så långt att vi har rivit bort allt trä + reglar som satt på väggarna så att betongen är framme. På vissa ställen är det ren betong, det är även byggt igen en öppning eller något med lecablock på ett ställe, på andra ställen sitter putsen kvar och målafärg på det. Det är till och med målat med fuktspärr på ett ställe mitt på väggen av någon anledning. 2 väggar är ytterväggar och 2 är innerväggar. Så till mina frågor.
Vad rekomenderar ni att göra? sätta ny puts där det inte finns någon och sen måla över det. Regla upp med stålregler och sätta gipsskivor på det och sen måla?
På vissa ställen måste vi laga stora hål, vad rekommenderas att använda? Om jag har förstått det rätt finns det vissa bruk som inte passar med viss betong, hur vet jag vad som passar? Jag vet ju inte vad som sitter där idag, går det att ta reda på på något sätt?
Vilka gipsskivor alt målafärg rekommenderas i källare?
Även betonggolvet behöver målas om, vilken färg rekommenderas för golv?
Nej det finns inget fuktproblem sen tidigare. Det är inte uppmätt för höga värden vid besiktningen för 2 år sen men besiktningsmannen rekommenderade att vi tog bort skivorna som satt på väggen då dom var uppreglade med träreglar. Dom var för övrigt torra och det finns inga sprickor i betongen, ingen dålig lukt heller. Däremot har det lossnat lite från putsen längs nere vid golvet. Huset är dränerat på 80-talet men jag kan inte säga med vad (det är byggt 1963). Man har inte mätt upp för höga fuktvärden någon annanstans i källaren heller.
Ja, det beror ju lite på vad ni har för krav på ytskikt i "källaren" men det finns ju lite olika alternativ, typ:
1. Putsa väggarna samt måla med lämplig färg som "andas", typ silikatfärg. Se lite info här:
https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Regla upp väggarna igen med plåtreglar samt gipsskivor på detta. Tänk dock på att INTE isolera väggen/ingen plast på den del som är under marknivån. Helt torra innerväggar kan man ju fundera på att även "limma" upp gipsskivor emot:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
1. Putsa väggarna samt måla med lämplig färg som "andas", typ silikatfärg. Se lite info här:
https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Regla upp väggarna igen med plåtreglar samt gipsskivor på detta. Tänk dock på att INTE isolera väggen/ingen plast på den del som är under marknivån. Helt torra innerväggar kan man ju fundera på att även "limma" upp gipsskivor emot:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
Fyller på denna tråd lite.. Vet att det har skrivits hundra gånger om väggar i källare..
Om man har 10cm cellplast utvändigt och vill isolera invändigt... kan man inte göra luftspallt, plast,isolering,gips invändigt??
Om man har 10cm cellplast utvändigt och vill isolera invändigt... kan man inte göra luftspallt, plast,isolering,gips invändigt??
Okej men om vi väljer att putsa väggen vad säger ni om dessa frågor?
"På vissa ställen måste vi laga stora hål, vad rekommenderas att använda? Om jag har förstått det rätt finns det vissa bruk som inte passar med viss betong, hur vet jag vad som passar? Jag vet ju inte vad som sitter där idag, går det att ta reda på på något sätt?"
"På vissa ställen måste vi laga stora hål, vad rekommenderas att använda? Om jag har förstått det rätt finns det vissa bruk som inte passar med viss betong, hur vet jag vad som passar? Jag vet ju inte vad som sitter där idag, går det att ta reda på på något sätt?"
Jag har torra källarväggar och har använt gipsbruk på vissa ställen som är lätt att använda. Mera av spackeltyp en vanligt putsbruk.
Men här får nog flera kommentera då det finns lite olika åsikter, men jag utgår från torra väggar.
Men här får nog flera kommentera då det finns lite olika åsikter, men jag utgår från torra väggar.
Jag har inte hört talas om att man måste passa sig för kombinationer betong-putsbruk.Kansas skrev:Okej men om vi väljer att putsa väggen vad säger ni om dessa frågor?
Jag hade fyllt upp med betong i hålen och sedan putsat sista cm.
Själv har jag tagit bort all gipsspackel/färg i det rummet jag håller på att renovera, putsade sedan upp väggen, dock tyckte jag inte det vart tillräckligt jämn yta så jag har bredspacklat det med fix till kakel. Betydligt trevligare att jämna till med än putsbruk enligt mina erfarenheter. Dock vet jag att andra lyckats väldigt bra med bara putsbruk. Jag skulle undvika gipsprodukter helt, även om det är torrt o fint nu så vet man aldrig i framtiden och jag skulle inte vilja tabort det. Ett alternativ jag funderat på är att man borde kunna sätta fibercement skivor eller liknande rakt av utan luftspalt men jag har inte sett någon som gjort så. Kan någon förklara varför man inte gör så?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa väggar i källare med gipsputs
Färg, Måla & Tapetsera -
Har någon målat väggar i källaren med Biltemas Mur- och putsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Frågor om att måla källarens väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Mörka väggar källare inspiration sökes
Socialt & Projekt