Hej. Vi ska renovera gillestugan då det sitter trägolv med reglar mot plattan samt diverse färgsläpp på väggar pga inträngande fukt. Vi dräneradr i höstas och har märkt stor skillnad.
Nu ska vi alltså ordna upp så gillestugan blir mysig och uppbyggd på rätt sätt.

Ventilerat golv kommer det bli, antingen subfloor eller granab.
Men väggarna känns knepiga, jag bifogar bilder på hur det är målat i nuläget.
Jag gissar mig till att det som gäller nu är att slita ut befintligt golv och sen slipa bort all väv och färg på väggarna?
Sen är från om det ska putsas och sen målas med nån färg som släpper igenom ev fukt.
Önskar kommentarer, synpunkter och tips.
Mvh

• Flagnande väggfärg och exponerad väv på vägg i fuktskadad gillestuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgsprucken vägg med synliga skador och skikt av gammal väggbeklädnad i en gillestuga, visar behov av renovering och behandling mot fukt.
    Skapa konto
J_P_K J_P_K skrev:
Jag vill skicka med ett tips på hur jag gjorde i min gillestuga, se min tråd. Detta om ni tänkt utföra arbetet själva.

[länk]

Avseende väggarna, har färgen släppt mycket? Om inte kan ni väl måla rakt på nu när ni förbättrat förutsättningarna.
Sorry för långsamt svar!
Intressant läsning om ditt projekt! Många godbitar jag tar med mig. Men vi kommer nog satsa på nivell/subfloor.
Angående väggarna så är dom målade med nån plastfärg och det har släppt på flera ställen. Och vi vill ha en färg som eventuell fukt kan vandra genom. Jag tror att mycket lukt har säkert satt sig i nuvarande väggfärg med.

Står fortfarande still i projekt gillestuga.
Ska riva bort färgen på väggarna och måla om med något som släpper fukt igenom. Det ser ut att vara något vitt typ gips/spackel bakom den målade väven? Vad kan detta vara?

Ser ut som spackel bakom tapeten.

I min gillestuga tog jag bort all tapet. Bredspacklade två gånger, slipade. Sedan målade jag med 1 lager mineralfärg från jotun. Blev kanon.

Tänk bara på att måla hel vägg åt gången. Slutar man mitt i för dagen sedan fortsätter nästa dag så syns det var skarven går så att säga.

JK87 JK87 skrev:
Ser ut som spackel bakom tapeten.

I min gillestuga tog jag bort all tapet. Bredspacklade två gånger, slipade. Sedan målade jag med 1 lager mineralfärg från jotun. Blev kanon.

Tänk bara på att måla hel vägg åt gången. Slutar man mitt i för dagen sedan fortsätter nästa dag så syns det var skarven går så att säga.
Okej, men släpper spackel igenom fukt? Eller beror det på vilket sorts spackel? Hur såg det ut bakom din tapet?

Lite uppdatering:
Planen var att riva ut golvet under helgen men pga sjukdom fick vi skjuta det framåt. Jag kunde ändå inte låta bli att skrapa lite i gillestugan. När jag drar bort löst sittande väv/tapet är det inte direkt mumma bakom.
Är mentalt inställd på att vi kommer stöta på otrevligheter och diverse annat när vi river.
Är det svartmögel möjligtvis?

• Skadad vägg där tapeten har skrapats bort, avslöjande mögelliknande fläckar på ytan under.
    Skapa konto
  • Gilla
Jens5
  • Laddar…
JK87 JK87 skrev:
Ser ut som svartmögel, luktar det mögel?

Är ju bra att ni dränerat. [länk]
Tycker jag funkar bra. Glöm inte använda andningsskydd. Om det är mycket mögel så hade jag hyrt en betongslip och damsugare och slipat av väggarna innan spackling.

Jag tänker att spackel andas, är ju blandat med vatten och div.
Det luktar inte direkt mögel vilket är konstigt. Ja efter dränering blev det en avsevärd skillnad i källaren!
Okej slipa bort för att det satt sig lukt menar du?
Ja vi är inne på att spackla väggarna så luskar nu efter målare som inte kostar skjortan.

Uppdatering i projekt gillestuga!
Nu har vi rivit ut golvet med underliggande reglar och isolering.
Svettigt men gick ganska smidigt ändå.
Det luktade väldigt mycket så fort vi började riva i det.
Inga reglar var nergjutna i plattan vilket var skönt, hela plattan är målad med nån asfaltsfärg eller motsvarande.
Dom tryckta reglarna eller snarare plankorna som låg mot plattan hade fått viss påväxt underifrån(se bild).

Det som blev en överraskning var att det var fler "elementrör" som gick under golvet än förväntat samt att dessa låg högre upp än förväntat. Hade tänkt stålreglar men det kanske vi får tänka om på.
Sen låg det ett antal elkablar på plattan till diverse uttag, inget som ställer till problem dock tror jag då dom ligger mot plattan.

Nästa steg är att rengöra plattan helt från trärester, isolering osv.

• Rivet trägolv med exponerade elementrör och träbitar i ett renoveringsprojekt av en gillestuga.
    Skapa konto
  • Bild av en renoverad källarvåning med träreglar och isoleringsmaterial på golvet, en del av ett gillestugeprojekt.
    Skapa konto
  • Borttaget golv i gillestuga med synlig isolering och rörledningar, del av renoveringsprojekt för att rengöra betongplatta från gamla material.
    Skapa konto
  • Rivet golv med exponerade reglar och kablar i en källare. Person arbetar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Tryckt träregel med mögelpåväxt från renovering av gillestuga, sett ovanifrån på golv med mörka och ljusa fläckar.
    Skapa konto
  • Tömd gillestuga med blottad betongplatta, gula dammsugare, elkablar och stege. Rester av trägolv syns.
    Skapa konto
J Jens5 skrev:
Uppdatering i projekt gillestuga!
Nu har vi rivit ut golvet med underliggande reglar och isolering.
Svettigt men gick ganska smidigt ändå.
Det luktade väldigt mycket så fort vi började riva i det.
Inga reglar var nergjutna i plattan vilket var skönt, hela plattan är målad med nån asfaltsfärg eller motsvarande.
Dom tryckta reglarna eller snarare plankorna som låg mot plattan hade fått viss påväxt underifrån(se bild).

Det som blev en överraskning var att det var fler "elementrör" som gick under golvet än förväntat samt att dessa låg högre upp än förväntat. Hade tänkt stålreglar men det kanske vi får tänka om på.
Sen låg det ett antal elkablar på plattan till diverse uttag, inget som ställer till problem dock tror jag då dom ligger mot plattan.

Nästa steg är att rengöra plattan helt från trärester, isolering osv.
Kul att det går framåt, inget slår att riva ut gammalt uttjänt virke och ersätta det mot ny mer hållbar lösning.

Plattan är antagligen tjärad, dåtidens sätt att spärra mot fukt. Men håller ju inte för evigt. Har huset inte dränerats om är antagligen ytterväggarna tjärade också.

När jag gjorde om min gillestuga hade jag också rör som gick under golvet, passade på att isolera dessa.

När det kommer till det ventilerade golvet gjorde jag en egen lösning som jag inte sett någon annan göra i sin gillestuga. Tips om du får slut på idéer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-gillestuga-fr-76.482727/

• Gilla
Jens5
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Kul att det går framåt, inget slår att riva ut gammalt uttjänt virke och ersätta det mot ny mer hållbar lösning.

Plattan är antagligen tjärad, dåtidens sätt att spärra mot fukt. Men håller ju inte för evigt. Har huset inte dränerats om är antagligen ytterväggarna tjärade också.

När jag gjorde om min gillestuga hade jag också rör som gick under golvet, passade på att isolera dessa.

När det kommer till det ventilerade golvet gjorde jag en egen lösning som jag inte sett någon annan göra i sin gillestuga. Tips om du får slut på idéer.
[länk]
Ja verkligenJa verkligen så är det alltid vare sig det är bil eller hus!
Det har börjat lukta betydligt mer från gillestugan efter att vi öppnade upp, och lukten stiger ju upp till hallen på övervåningen trots inplastad trappa.
Ska man köra en ozonbehandling där nere för att försöka få bort lukten?
Och bör man slipa bort tjäran eller kallasfalten eller vad det nu är?

J_P_K J_P_K skrev:

[länk]
Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.