A
Vi planerar att renovera badrummet i ett hus byggt 1975 och funderar på hur vi ska hantera väggkonstruktionen. De befintliga väggarna består av 95x45 mm reglar (felvända) med c/c 600 mm och 18 mm råspont. Ytterväggen är uppbyggd på samma sätt men med reglarna rättvända samt en ångspärr bakom råsponten.

Bör vi riva väggarna och bygga upp dem enligt ”våtrumsväggen” som rekommenderas av Säker vatten eller är det onödigt? Räcker det att sätta 15 mm konstruktionsplywood på råsponten? Hur bör vi hantera ytterväggen som har en ångspärr bakom råsponten?

Min tolkning är att det går bra att sätta plywood direkt på råsponten. Så länge den sitter bra. Passa samtidigt på att rikta upp den för att underlätta plattsättningen i hörn.

Jag skulle ta bort ångspärren i och med att du ändå kommer foliera hela våtrummet före kakling eller målning. På så vis kan ju ingen ånga lämna rummet ändå. Risken är väl annars att du får fukt i väggen.

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
A
Tack! Väggen känns superstabil så tvivlar inte på att den skulle vara för klen men är orolig för att få problem med försäkringsbolag vid eventuell skada. Förstår att det antagligen är omöjligt att svara på men tror du att det kan bli problem med eventuella försäkringsärenden om man inte har Säker vattens våtrumsvägg?

Det tvivlar jag på så länge tätskiktet är installerat korrekt och inte just väggens bärighet orsakat problemet. Vid renovering går det ju inte att byta ut väggar hur som helst. Jag skulle inte vara orolig för den saken.

Vi fick vårt badrum ersatt via försäkringsbolaget (Peab Byggservice) och i det nya badrummet är gips skruvad direkt in i befintlig trästomme från 1938, massiv plankvägg.

BirgitS
A Arsehole skrev:
Förstår att det antagligen är omöjligt att svara på men tror du att det kan bli problem med eventuella försäkringsärenden om man inte har Säker vattens våtrumsvägg?
Nej, våtrumsväggen är inte en del branschreglerna. Branschreglerna specificerar alternativa sätt att få till en tillräckligt stadig vägg som det lätt och säkert går att skruva upp även väldigt tunga saker (särskilt blir de tunga om de belastas av en person) utan att det påverkar tätskiktet.

A Arsehole skrev:
Räcker det att sätta 15 mm konstruktionsplywood på råsponten?
Plywood behövs inte om du har råspont. Det räcker att sätta gips på sponten.

"Våtrumsväggen" är som sagt var inget krav, utan en bra lösning om man vill slippa sätta kortlingar överallt där man tror att man ska skruva fast saker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.