Hej

Har en gammal gjutjärnsspis som är aktiv och kommer så förbli, blir alltså supervarm vid eldning. Skall dela av det gamla köket och bygga en WC intill denna så nära som möjligt.

Vi talar alltså om högra kanten på vedspisen. Från golv fram till underkant spis är det 10 cm tegelsten. Fortsätter vi uppåt så är det sex cm tegelsten. På höger sida står idag elspisen. Den skall bort och där vill jag att väggen skall komma. Höger ”vedspissgavel” dvs 6 cm tegelsten” är kaklat.

Hur nära kan en vägg placeras den befintliga spisen som vi skall kunna elda i och vilka material bör jag använda för att säkerställa att väggen inte tar skada av värmen från spisen? Hur hade ni gjort?

Tack!

• Gammal gjutjärnsspis bredvid en vit elspis i ett kök med kakelväggar och en samling kastruller på hyllan ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här har sotaren godkänt. Väggen är byggd enligt cembrits instruktioner.
[länk]
De har tydligen övergivit instruktionen som jag byggde efter. Men det finns liknande i bifogad fil.
[bild]
Hej, tack för svar!

Vilket utrymme finns bakom spisen (där anslutningen) går in och vet du hur den väggen är uppbyggd?

Bakom spisen är det en murad skorsten. Det är väggen till vänster om spisen som jag byggt.
Gammal spis med rostig skorsten framför nymurad vägg till vänster, blommigt tapetserade väggar runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fredric87 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Traditionen säger 500 mm fritt från brännbart material som t ex en reglad vägg eller 50 mm från en brandmur (EI60), t ex en murstensvägg som är minst 70 mm. Detta uppfyller det där kravet på att väggen (om den är brännbar) inte får bli mer än 85 grader C.

• Gilla
Fredric87
  • Laddar…
D
Jag fick för den lokala sotaren bygga en badrumsvägg mot aktiv murstock (öppen spis) Två krav ställdes:

1) stålreglar

2) luften skulle kunna cirkulera i väggen

• Gilla
Fredric87 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.