En fundering, vet någon hur vägbommar rapporteras in så de visas på kartor.
Jag använder Lantmäteriet, Min Karta och appen Lokalsinne där båda ganska snabbt får dem inritade. Lokalsinne använder Sverigekartan från Lantmäteriet så det betyder att Lantmäteriet blir hyfsat snabbt uppdaterad.
Görs det fortlöpande utan uppdrag eller hur får de informationen?
 
A AndersS skrev:
En fundering, vet någon hur vägbommar rapporteras in så de visas på kartor.
Jag använder Lantmäteriet, Min Karta och appen Lokalsinne där båda ganska snabbt får dem inritade. Lokalsinne använder Sverigekartan från Lantmäteriet så det betyder att Lantmäteriet blir hyfsat snabbt uppdaterad.
Görs det fortlöpande utan uppdrag eller hur får de informationen?
Trafikverkets nationella vägdatabas (NVDB). Den kan du se på deras webbplats, och även rapportera in fel och brister till (även om det egentligen är väghållarens ansvar att rapportera in ändringar). De flesta myndigheter hämtar sedan all vägdata från NVDB.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog någon som anmäler det. Här sitter vägbommarna fel på kartan när de har flyttats eller nya har satts upp de senaste tio åren.
 
För övrigt ; eftersom datat på NVDB är fritt tillgängligt så får vi nog också anta att även Ryssland, Kina, USA m.fl. redan har full koll på vägars bärighetsklass mm.
 
Och så tar Lantmäteriet sedan infon till sina kartor.
 
ClasseClas
Min Karta/My Map är för övrigt Lantmäteriets app.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Min Karta/My Map är för övrigt Lantmäteriets app.
Använder den både som app och i dator med webbläsare.
Har ibland öven nytta av de gamla flygfoton som finns från 1960, 1975 och senaste.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.