Vågar man utföra elarbeten själv?

7k läst  131 svar

1. P
    Medlem · Nivå 12
    Enligt grafen i detta inlägg så är spisen klart överrepresenterad i statistiken för elrelaterade bränder. Som pulpet skriver torde det endast vara stapel 2 och 3 som går att knyta till hempuleri och de två tillsammans är kanske 12-13 % vilket skulle innebära 39 stycken om det stämmer att det är 600 teknikrelaterade bränder per år.

Hur många av dessa installationer som är hempulade vet ingen men om vi räknar högt så är det kanske 75 % vilket ger 29 stycken. För mig är det en väldigt låg siffra eftersom vi vet att det görs ofantliga mängder installationer av ickebehöriga ute i stugorna. Återigen, endast runt 13 personer per år dör i teknikrelaterade bränder och med samma uträkning som ovan kan 1,26 stycken relateras till hempuleri. Det är för små siffror för att det ska vara statistiskt säkerställt...

I så fall är det nog bättre att förbjuda arbete på stege för privatpersoner...det dör många fler per år pga av det.

2. G
    Anonym
  3. P
    Medlem · Nivå 12
    Bra artikel där! Frågan är dock om inte den gamla devisen: "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik." är tillämpbar här.

Det framgår inte anledningen till att dessa 1400 fått ström i sig eller de 1500 bostadsbränderna. Är det 50 % på grund av hemmapulade elinstallationer...är det 10 %...2 %? Defekta elprylar brinner nog oftare än dåliga installationer, speciellt nu när vi får in stora mängder elprylar från Asien med tveksam kvalitetskontroll

Vi vet att 2013 var det 0 st som dog av hemmapluade elinstallationer, likaså förra året var det 0. Då är det väl rimligt att tro att alla de sex som dog 2010 knappast heller var pga hempuleri.

Redigerat 21 jan 2015 13:25
  4. H
    Medlem Nivå 5
    "Kontakta en elektriker" står det i artikeln. Låter så enkelt.

Ok. Vilken elektriker vill köra ut i obygden för att montera ett nytt uttag i mitt garage? Jag bjuder på kaffe.
    Jag får inte montera själv och kommer aldrig hitta en elektriker som tar på sig mindre jobb.
    Är det egentligen så konstigt att en del skiter i lagarna och förmaningar från "behöriga" på forumet?

5. B
    Medlem Nivå 6
    Hm, så elen ligger på fastighetsägaren eller föreningen?

Ja det har inte varit någon riktig elektriker här och kopplat i alla fall :) jordade uttag på vissa ställen utan jordkabel.

Jag vill i alla fall kunna dra rören själv (inte för att välja billigare material utan för arbetskostnaden). Ska ju bilas i betong och det blir inte billigt om elektrikern gör det.

Kan utan problem ta kort på hela installationen eller låta han kolla innan jag lägger igen det:) Skulle ta säkert två tre dagar att bara dra elrör. är så gammal elinstallations tänk med få uttag (ett i varje rum mer eller mindre). Sen att köket och sovrummet verkar gå på samma säkring gör ju inte saken bättre (även kylskåpet).

Verkar ha i alla fall jordfelsbrytare (även om jord inte är inblandad så är det tydligen fördel att ha jordade uttag ihop med en sådan).

När jag hade elektriker här senast här för annat jobb så sa han bara ett par tusen.

Jag gissar minst 10/15k inklusive material om jag har tur. han tar ju 400kr i timmen här i byn så (den firman som är vettigt).

Hoppas min fastighetsägare eller förningen godkänner att en elektriker fixar elen här på min egen bekostnad. Bör dom göra så dom snåla typerna slipper tvingas göra ytligare fusk fixar, när elen väl trillar ihop. Verkar vara fastighetsägarens ansvar angående elen, enligt papper, men bör ju kunna få tillåtelse om jag ser till att få det seriöst gjort (speciellt när vissa andra tar sig friheter och gör oseriös eldragning). Har ju bara sett hur dom (vaktmästarna) renoverat köket, värre fusk har jag bara sett i fuskbyggarna och arga snickaren (tog väl i lite, men inget snyggt utfört arbete).

6. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Ta en dialog med elektrikern så berättar han säkert hur Du ska dra rören
    iofs. är det inte längre nödvändigt med rör , sen EU inträdet får kabel typ EKK förläggas fritt i vägg- men det är att föredra med rör

7. B
    Medlem Nivå 6
    mmm :) var min tanke, men hoppas inte min fastighetsägare eller föreningen, har något emot det. I för sig är dom två vaktmästarna rätt sjysta som har hand om bostadsrätterna. Dessutom tror jag vissa ledningar suttit sen huset byggdes på sent 50 tal eller ja när dom började med plastinlindad kabel i alla fall (jord verkar vara gul/grön där den finns och äldre installation röd).

Jo, enklare med rör, för att lätt kunna byta kablar om det skulle behövas uppgraderas i framtiden. Sen betongväggar är det svårt att fixa lösa kablar i väggen :p

Är det tillåtet att lägga en kabel löst genom väggen av typen förlängningskabel eller vad det nu är för typ är i alla fall inte tjockare än vanlig jordad sladd och sen dragen på väggen till en dosa på väggen i intilliggande rum (är själv tveksam till sådan installation)?

Vore tacksam för svar :)

Förresten är 2,5 kabel att föredra över 1,5?

8. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Man får inte blanda, antingen rör eller löst förlagd i vägg (finns infällningsdosor med kabelavlastning som skall användas)
    utanpåliggande kabeldragning som tidigare
    men detta vet Din elektriker

9. B
    Medlem Nivå 6
    Jo det kan jag förstå. Tänkte bara på den lustiga installation som har gjorts redan.

Ja tackar för tipsen.

10. hsd
    Medlem · Nivå 11
    det finns mycket (O)-lustigt gjort av olika personer när det gäller el

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Stämmer verkligen detta?

12. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Det har stämt, vid tiden då detta introducerades i SE och reglementet var mer detaljstyrande.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: