Håller på och kikar efter en inspelningsbar enhet för övervakningskamerorna ( bnc )
Det finns sjukt mycket där men blir inte klok på utbudet..
Vad ska man tänka på när man letar där?
T ex batterier och hårddisk verkar inte ingå?
Behöver en som tar iaf 4 st bnc , utbyggbar med t ex ip / wifi kameror samt åtkomst via nätet
Och den ska inte vara dyr 😳
Någon som köpt någon vettig enhet därifrån?
Det finns sjukt mycket där men blir inte klok på utbudet..
Vad ska man tänka på när man letar där?
T ex batterier och hårddisk verkar inte ingå?
Behöver en som tar iaf 4 st bnc , utbyggbar med t ex ip / wifi kameror samt åtkomst via nätet
Och den ska inte vara dyr 😳
Någon som köpt någon vettig enhet därifrån?
Medlem
· Norra Svingelskogen
· 29 inlägg
Glöm inte brandväggen bara: http://m.slashdot.org/story/307393
Köp inte en med BNC. Det är gammal analog Video. Då skall du dra eEn Coax kabel mellan varje kamera och DVR Stationen. om inte huset är förberett för det så blir det sällan bra. Dessutom är alla Analoga kameror som ansluts på BNC lågupplöst video. Detta är 10 år för gammalt.
Bättre att satsa på IP direkt. Du kan sköta inspelning via en Nätverkshårddisk tex Qnap. Som har inbyggt stöd för Övervakningskameror. Eller en Inspelningsstation för IP Kameror tex D-link IP Surveillance .
Då kan du skaffa både dyra och billiga (enkla) Ip kameror. Trådbundna eller Wifi. Du kan övervaka dem i telefonen och PC varifrån du än är.
Utbyggnad av en enklare BNC till IP, kommer inte vara enkelt att få till bra. Köper du BNC kopplat. Räkna med att slänga ut den när du vill gå vidare.
Bättre att satsa på IP direkt. Du kan sköta inspelning via en Nätverkshårddisk tex Qnap. Som har inbyggt stöd för Övervakningskameror. Eller en Inspelningsstation för IP Kameror tex D-link IP Surveillance .
Då kan du skaffa både dyra och billiga (enkla) Ip kameror. Trådbundna eller Wifi. Du kan övervaka dem i telefonen och PC varifrån du än är.
Utbyggnad av en enklare BNC till IP, kommer inte vara enkelt att få till bra. Köper du BNC kopplat. Räkna med att slänga ut den när du vill gå vidare.
"Tyvärr" så har jag befintliga kameror monterade runt huset med bnc kabel dragen så tanken är att använda dom ett tag till samtidigt som man öppnar upp för att bygga ut samt på sikt ersätta med trådlösa ip kameror.mojjen skrev:Köp inte en med BNC. Det är gammal analog Video. Då skall du dra eEn Coax kabel mellan varje kamera och DVR Stationen. om inte huset är förberett för det så blir det sällan bra. Dessutom är alla Analoga kameror som ansluts på BNC lågupplöst video. Detta är 10 år för gammalt.
Generellt så fungerar AliExpress bra men var beredd på att du kan få vänta upp till 90 dagar på leverans!
Se till att handla av någon som erbjuder "express" via DHL, FedEx eller "känt" leveranssätt. China Post och Singapore Post är vansinnigt sega och deras tracking fungerar väldigt dåligt.
Så gott som alla leverantörer skriver "snälla" tulllappar. Jag beställde en projector lampa och på innehållsdeklarationen stod det "Return broken projector lamp, value $10".
Just vad du tittar på vet jag inget om men jag har beställt flera gånger från AliExpress och det har alltid gått bra.
Se till att handla av någon som erbjuder "express" via DHL, FedEx eller "känt" leveranssätt. China Post och Singapore Post är vansinnigt sega och deras tracking fungerar väldigt dåligt.
Så gott som alla leverantörer skriver "snälla" tulllappar. Jag beställde en projector lampa och på innehållsdeklarationen stod det "Return broken projector lamp, value $10".
Just vad du tittar på vet jag inget om men jag har beställt flera gånger från AliExpress och det har alltid gått bra.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Varför inte en NAS typ Synology med deras inbyggda programvara för just detta ändamål. Ca 1000:- för en DS115j excl hårddisk
De går inte att byta ut koaxen mot cat 5 utp efterhand?D09 skrev:
Trådlöst är vad det är så vill du ha stabilitet så kör kabel även i framtiden.
Har beställt en del från både ebay och ali utan problem.
Det är skillnad att byta ut Coax mot Cat5 kabel för att få överföring via twisted pair. Det kan man göra med en Balun för 100:- men det ger ingen IP anslutning, dvs kunna se kameran från Internet etc.
För att få nätverksanslutning av kameran krävs annat. De Befintliga kamerorna kan aldrig bli nätverkskameror om man inte kompletterar med en analog till IP gateway. Förslagsvis analog till H264 encoder. Skall man göra detta så hade jag försökt få tag på en Videoencoder tex Axis 243Q 4 Channel . Då kan kanköra in 4 BNC kameror och få ut dom som IP kameror i Nätverket. Har man fler köp ytterligare encoder.
Jag hade hellre lagt pengarna på nya kameror och fått det nytt. Men det beror lite på hur exklusiva kameror som sitter idag. Jag hade aldrig lagt pengar på en Analog DVR station.
För att få nätverksanslutning av kameran krävs annat. De Befintliga kamerorna kan aldrig bli nätverkskameror om man inte kompletterar med en analog till IP gateway. Förslagsvis analog till H264 encoder. Skall man göra detta så hade jag försökt få tag på en Videoencoder tex Axis 243Q 4 Channel . Då kan kanköra in 4 BNC kameror och få ut dom som IP kameror i Nätverket. Har man fler köp ytterligare encoder.
Jag hade hellre lagt pengarna på nya kameror och fått det nytt. Men det beror lite på hur exklusiva kameror som sitter idag. Jag hade aldrig lagt pengar på en Analog DVR station.
Kabel är väl det bästa men nackdelen med kabeln är ju att den ligger i väggenRilleRock skrev:
Den ligger inte i rör så det blir hopplöst lönlöst att byta om man inte kan omvandla befintlig kabel
Kamerorna är inte speciellt exklusiva. Köpte dom på auktion för många år sedan men dom fungerar iofs.mojjen skrev:Det är skillnad att byta ut Coax mot Cat5 kabel för att få överföring via twisted pair. Det kan man göra med en Balun för 100:- men det ger ingen IP anslutning, dvs kunna se kameran från Internet etc.
Skulle givetvis när ekonomi tillåter slänga upp mer avancerade högupplösta som matchar dagens nivå.
Skulle bara störa mig så otroligt om det hände något och så har man det inte på film
Ska kolla upp dina tips 😄👍🏼
Jag har iofs inget att förlora på att försöka men det är långa sträckor och inget rör som dom ligger i 😬DMOL skrev:
En av de "få" sakerna jag slarvade med 😇😋😁