5 518 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Vågar man bygga i Skåne med Borohus?
Det stämmer att säljaren, som jobbar åt Borohus, rekommenderade byggaren. Det kan mycket väl fungera så med provisionen med. Men det är ändå ett Borohus vi bygger och dom borde kunna hjälpa kunden bättre i sådana här situationer... för det är ju som man säger, nöjda kunder är bästa reklam! Vi är inte nöjda alls... och när vi har haft tillfälle, vilket vi har haft ett par gånger, har vi berättat allt det negativa för tänkta Borohus köpare...
Vi har också varnat flera att inte välja Borohus, vännerna har också varnat sina vänner osv.Mrghost skrev:Det stämmer att säljaren, som jobbar åt Borohus, rekommenderade byggaren. Det kan mycket väl fungera så med provisionen med. Men det är ändå ett Borohus vi bygger och dom borde kunna hjälpa kunden bättre i sådana här situationer... för det är ju som man säger, nöjda kunder är bästa reklam! Vi är inte nöjda alls... och när vi har haft tillfälle, vilket vi har haft ett par gånger, har vi berättat allt det negativa för tänkta Borohus köpare...
Och jag kan säga att vi är inte de enda i vårt län som är missnöjda med Borohus och den entreprenören de prackade på oss. Efter vårt hus så byggde entreprenören ytterligare ett Borohus som haft liknaden problem som vårt, främst när det gäller fusket med elen.
Smålandsvillan ska du välja.
Dom sköter sig iaf bra gentemot någon köpare ...
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/162680-tack-smalandsvillan.html
LB-hus har gott rykte i Uppland och norra Stockholm, hört några som varit mycket nöjd med säljaren. Detta behöver däremot inte ha någon betydelse i Skåne, helt beroende på LB-hus upplägg och strategi. Dvs det kanske bara är just denna säljare som är bra, vilket hus som helst sålt genom hans händer hade kanske blivit bra ... :x
Personligen tror jag på tillverkare som Smålandsvillan och Älvsbyhus (ja faktiskt!
), för dom har betydligt mer långtgående kontroll över slutprodukten än de hustillverkare som bara levererar några lastbilar med väggsegment och taksstolar och sen tar deras ansvar plötsligt slut.
Då kan jag iofs även nämna norrbottniska Villa varm. Dom stomreser med helt egna byggteam, så vitt jag vet. Det ser jag som en stor fördel.
Dom verkar även trevliga och bra att ha att göra med. Jag var i kontakt med en av deras säljare. Mycket trevlig och rak kille, även fast vi alls var överens om vissa saker.
(Jag kan ha ganska hårda och tuffa åsikter, men jag håller (ofta) isär sak och person
)
För att försäkra sig så gott det går om en lyckad entreprenad så tror jag faktiskt på tuffa tag från första stund. Att proaktivt anlita en entreprenadjurist som går genom kontrakten och ser till att det man slutligen skriver under är ett kontrakt som gynnar en själv vid fel och konflikter.
Att man noga från början tänker igen en egen plan över bygg och kvalitetskontroll. Hur mycket av bygget ska övervakas, och av vem, om inte kan själv.
(Nu snackar jag alltså inte om KA, för han övervakar inte kvalitet, utan bara några paragrafer i BPL och BBR).
Även denna "övervakning" ska givetvis vara stadgad i kontraktet, så byggarna inte kan neka tillträde.
Dom sköter sig iaf bra gentemot någon köpare ...
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/162680-tack-smalandsvillan.html
LB-hus har gott rykte i Uppland och norra Stockholm, hört några som varit mycket nöjd med säljaren. Detta behöver däremot inte ha någon betydelse i Skåne, helt beroende på LB-hus upplägg och strategi. Dvs det kanske bara är just denna säljare som är bra, vilket hus som helst sålt genom hans händer hade kanske blivit bra ... :x
Personligen tror jag på tillverkare som Smålandsvillan och Älvsbyhus (ja faktiskt!
Då kan jag iofs även nämna norrbottniska Villa varm. Dom stomreser med helt egna byggteam, så vitt jag vet. Det ser jag som en stor fördel.
Dom verkar även trevliga och bra att ha att göra med. Jag var i kontakt med en av deras säljare. Mycket trevlig och rak kille, även fast vi alls var överens om vissa saker.
(Jag kan ha ganska hårda och tuffa åsikter, men jag håller (ofta) isär sak och person
För att försäkra sig så gott det går om en lyckad entreprenad så tror jag faktiskt på tuffa tag från första stund. Att proaktivt anlita en entreprenadjurist som går genom kontrakten och ser till att det man slutligen skriver under är ett kontrakt som gynnar en själv vid fel och konflikter.
Att man noga från början tänker igen en egen plan över bygg och kvalitetskontroll. Hur mycket av bygget ska övervakas, och av vem, om inte kan själv.
(Nu snackar jag alltså inte om KA, för han övervakar inte kvalitet, utan bara några paragrafer i BPL och BBR).
Även denna "övervakning" ska givetvis vara stadgad i kontraktet, så byggarna inte kan neka tillträde.
Just Smålandsvillan i Skåne/Sjöbo känner jag bra! Bygger perfekt. Samma med Älvsbyhus ett antal bygglag är mycket bra / men inte alla!
LB Hus är på gränser. Andra vet jag inget om.
En bra KA kan anlitas som byggkonsult. Min kompis hade en. Älvsbyhus gillade inte riktigt detta. Men allt slutade bra.
LB Hus är på gränser. Andra vet jag inget om.
En bra KA kan anlitas som byggkonsult. Min kompis hade en. Älvsbyhus gillade inte riktigt detta. Men allt slutade bra.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Återigen med brasklappen att jag har ingen aning om hur det ligger till med det inblandade försäljningsföretaget i det här fallet.
Men i samband med att certifieringskraven infördes för fastighetsmäklare för ett antal år sedan, så var det ganska många fastighetsmäklare som föll ur, de klarade inte kraven, antingen saknades kunskap och förmåga att klara de tester de kunde tenta av under en övergångsperiod, eller för att de redan var hårt belastade kriminellt.
Många av dess före detta mäklare började då som hussäljare hos de större hustillverkarna. Dvs den branschen fick ett stort tillskott av de mest oseriösa fastighetsmäklarna.
det finns lysande exempel på motsatsen också, med hussäljare som både är tekniskt kunniga och brinner för sitt jobb att leverera bra hus. Problemet för den som skall bygga hus är att identifiera vilken typ av säljare det är man har framför sig, de oseriösa kan vara oerhört skickliga på att föra en köpare bakom ljuset.
Men i samband med att certifieringskraven infördes för fastighetsmäklare för ett antal år sedan, så var det ganska många fastighetsmäklare som föll ur, de klarade inte kraven, antingen saknades kunskap och förmåga att klara de tester de kunde tenta av under en övergångsperiod, eller för att de redan var hårt belastade kriminellt.
Många av dess före detta mäklare började då som hussäljare hos de större hustillverkarna. Dvs den branschen fick ett stort tillskott av de mest oseriösa fastighetsmäklarna.
det finns lysande exempel på motsatsen också, med hussäljare som både är tekniskt kunniga och brinner för sitt jobb att leverera bra hus. Problemet för den som skall bygga hus är att identifiera vilken typ av säljare det är man har framför sig, de oseriösa kan vara oerhört skickliga på att föra en köpare bakom ljuset.
I vårt fall nu så händer det absolut ingenting...kan inte få tag på Bygg&Montage(entreprenören) och delar av huset(kupan, burspråk m.m) står med bara utegips sedan i maj. Man kan se att dom är fuktskadade...
Inte ens fönsterblecken är på så det kommer lätt in vatten mellan lecablocken och utegipsen(i luftspalten).
Är det någon som har någon ide på hur man kan gå till väga för att få dom att göra klart huset? Jurist kanske?
Inte ens fönsterblecken är på så det kommer lätt in vatten mellan lecablocken och utegipsen(i luftspalten).
Är det någon som har någon ide på hur man kan gå till väga för att få dom att göra klart huset? Jurist kanske?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tycker absolut att du skall prata med en jurist. En bra början kan ju vara att prata med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar. De kan såvitt jag förstår även i vissa fall låta sina jurister (mot arvode) föra er talan.
Om du inte redan gjort det så börja skriv en dagbok, för in allt som hänt och händer, skriv så väl du kan komma ihåg det som har hänt/sagts, vem sade det och när. Men var noga med att hålla reda på NÄR (och skriv)du skriver ned sådant som redan är historia. Dvs. håll isär "äkta fakta" från sådant du minns. För framförallt in "oviktiga" saker som när du försöker ringa, dag och klockslag. När de lovat att ringa tillbaka etc.
Om du inte redan gjort det så börja skriv en dagbok, för in allt som hänt och händer, skriv så väl du kan komma ihåg det som har hänt/sagts, vem sade det och när. Men var noga med att hålla reda på NÄR (och skriv)du skriver ned sådant som redan är historia. Dvs. håll isär "äkta fakta" från sådant du minns. För framförallt in "oviktiga" saker som när du försöker ringa, dag och klockslag. När de lovat att ringa tillbaka etc.
En entreprenad jurist kan hjälpa er, Hempularen har gett dig bra råd!Mrghost skrev:I vårt fall nu så händer det absolut ingenting...kan inte få tag på Bygg&Montage(entreprenören) och delar av huset(kupan, burspråk m.m) står med bara utegips sedan i maj. Man kan se att dom är fuktskadade...
Ta även kort på allt !!
De har fått betalt för jobbet de har gjort fram till nu. Det som återstår är: Plåtarbete utvändigt, inklädning av kupa, burspråk och gavelhörn, lägga takpannor runt kupan, ytputsa huset och lite el-arbete invändigt. Känns inte som om det är många dagars arbete kvar... men de vill tydligen inte... och nu i detta väder är det ju inte så lätt(bra) att putsa ett hus... Men huset har stått så här från Septså det har funnits tid att färdigställa det men ingen av Bygg & Montage har synts till.. Har hört att de har tagit på sig för mycket jobb och inte hinner med, men det är ingen ursäkt tycker jag för att inte kunna kommunicera med kunden och istället bara strunta i det.Var får man tag på en entreprenad jurist? Ska först kolla med villaägarna.. Tack för alla tips.