Vad tycker ni?

Tyresö
Var det inte det företaget som hade kursat ett tiotal ggr? Tror man gör bäst i att inte ha med såna företag att göra.

Vi skulle aldrig välja Borohus igen ..... och vi rekommenderar inte att andra gör det heller med tanke på hur mycket vi måste nu kämpa för att få ett hus vi kan leva i.
Och ja, det var entreprenören som byggde huset MEN det var Borohus som sa till oss och kommunen att byggaren var den som skulle göra alla Borohusen i länet. Borohus har inte gjort mycket för att hjälpa oss,så med andra ord går något fel så kan du inte räkna med hjälp från Borohus + att de låter sina säljare göra vad de vill,verkar inte ha moraliska regler alls.

Isabel76 skrev:
Vi skulle aldrig välja Borohus igen ..... och vi rekommenderar inte att andra gör det heller med tanke på hur mycket vi måste nu kämpa för att få ett hus vi kan leva i.
Och ja, det var entreprenören som byggde huset MEN det var Borohus som sa till oss och kommunen att byggaren var den som skulle göra alla Borohusen i länet. Borohus har inte gjort mycket för att hjälpa oss,så med andra ord går något fel så kan du inte räkna med hjälp från Borohus + att de låter sina säljare göra vad de vill,verkar inte ha moraliska regler alls.
Med facit i handen.
Vilket företag hade ni satsat på idag?

kamilenski skrev:
Med facit i handen.
Vilket företag hade ni satsat på idag?
Vet inte, vi litar inte längre på något husföretag eller hantverkare.... tyvärr.

Vad var det för typ av problem? Har du mer info om detta?

http://www.byggahus.se/forum/refere...kimstad-och-borohus-orebro-2.html#post1196278

Är en av trådarna som beskriver Isabel's problem.

Även om huvudproblemet i hennes fall är att de fått tag på en kriminell byggare, så är det en byggare som Borohus har prackat på dem, och inte tar ngt. ansvar för (vilket de strikt formellt inte heller behöver ta ansvar för), men vem vill bygga med en hustillverkare som beter sig så?

hempularen skrev:
[länk]

Är en av trådarna som beskriver Isabel's problem.

Även om huvudproblemet i hennes fall är att de fått tag på en kriminell byggare, så är det en byggare som Borohus har prackat på dem, och inte tar ngt. ansvar för (vilket de strikt formellt inte heller behöver ta ansvar för), men vem vill bygga med en hustillverkare som beter sig så?
Helt rätt, fast efter ytterliggare en särskild besiktning har det framkommit mer fel (som om det var möjligt) och vissa av felen är Borohus direkt skyldiga till. Och ett eventuellt kontraktsbrott från Borohus sida, men innan jag kan säga mer måste vi prata med våra jurister om hur vi ska gå vidare med detta.

Och jag som trodde att det är bara Älvsbyhus som klantar till det...
Vem ska man för hel...e lita på?
Utbilda sig till snickare o bygga själv???

Alla kan ju klanta sig,men problemet ligger i att vissa husföretag inte vill ta sitt ansvar efter att ha gjort det.
Om du kom hem till oss skulle du se att VI hade gjort ett bättre jobb än vad byggaren och hans övriga klåpare gjort.
De besiktningsmän som varit i vårt hus kan inte tro att ett husföretag kunde ta in en sådan person som byggare.
Klåparen har använt gipsbruk på fasaden,vilket säger mycket om hans kunskap. T om jag vet att man inte kan använda gipsbruk utomhus !

Redigerat:
Vi håller på att bygga med Borohus i Skåne. Entreprenören är Bygg & Montage AB från Örkelljunga. Vi blev rekommenderade av Borohus att anlita dessa eftersom de är bra och de bygger upp alla Borohus i skåne. Vi gick på Borohus rekommendationer och måste säga att jag verkligen ångrar mig. Bygg & montage känns inte som ett seriöst företag, är bara ute efter pengar och bryr sig varken om hur huset mår eller familjen som väntar på sitt hus. Enl kontraktet skulle huset vara klart i början på Sept, nu idag är att vi har haft 4 inställda besiktningar... och inget nytt datum om slutbesiktning. Man får inte tag på personerna och när man väl får så lovar det att återkomma vilket de aldrig gör.. och Borohus gör inget. Ska Ni bygga med Borohus, så tänk igenom både en och två gånger innan Ni skriver på.

Mrghost skrev:
Vi håller på att bygga med Borohus i Skåne. Entreprenören är Bygg & Montage AB från Örkelljunga. Vi blev rekommenderade av Borohus att anlita dessa eftersom de är bra och de bygger upp alla Borohus i skåne. Vi gick på Borohus rekommendationer och måste säga att jag verkligen ångrar mig. Bygg & montage känns inte som ett seriöst företag, är bara ute efter pengar och bryr sig varken om hur huset mår eller familjen som väntar på sitt hus. Enl kontraktet skulle huset vara klart i början på Sept, nu idag är att vi har haft 4 inställda besiktningar... och inget nytt datum om slutbesiktning. Man får inte tag på personerna och när man väl får så lovar det att återkomma vilket de aldrig gör.. och Borohus gör inget. Ska Ni bygga med Borohus, så tänk igenom både en och två gånger innan Ni skriver på.
Men suck!!!
Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!
Vi har hållit på och kämpat i över ett år nu och Borohus struntar också i oss.
Inför besiktningen råder jag er att vara petiga med allt och få även elen och vvs besiktat på en gång.
Vi har flera trådar här om hur det varit med vårt hus och efter 2 särskilda besiktningar hittas det bara fler saker hela tiden, sådant som är både Borohus fel och den entreprenör de prackade på oss som ska ha byggt flera av deras hus enligt återförsäljaren.

När du skriver att Borohus har rekomenderat byggaren, så antar jag att du menar att deras säljare har rekomenderat byggaren?

Nu har jag ingen aning om hur deras försäljning i Skåne är upplagd, men det är vanligt för många husföretag att deras säljare har egna företag som säljer på provision åt husföretaget, de har då ofta också provision från entrepenörsföretagen när de säljer in ett monteringsuppdrag åt entrepenören. Dvs. det finns ekonomiska intressen för att rekomendera en viss entrepenör.

Och nivån på provisionen smäller ofta högre än kvalitet när det gäller val av entrepenör.

hempularen skrev:
När du skriver att Borohus har rekomenderat byggaren, så antar jag att du menar att deras säljare har rekomenderat byggaren?

Nu har jag ingen aning om hur deras försäljning i Skåne är upplagd, men det är vanligt för många husföretag att deras säljare har egna företag som säljer på provision åt husföretaget, de har då ofta också provision från entrepenörsföretagen när de säljer in ett monteringsuppdrag åt entrepenören. Dvs. det finns ekonomiska intressen för att rekomendera en viss entrepenör.

Och nivån på provisionen smäller ofta högre än kvalitet när det gäller val av entrepenör.
Men alltså du är ju bäst!!
Tack, detta har vi faktiskt diskuterat hemma om varför återförsäljaren håller byggaren i ryggen och motarbetar oss hela tiden. Vi tyckte att det lät lite magstarkt att återförsäljaren även fick pengar från entreprenören,men nu vet vi att chansen finns att det är så.

Observera, jag vet bara att det är en inte helt ovanlig företeelse, det betyder inte att det ligger till så i det här fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.