Vi har en gammal glaskeramikhäll i vårt hus som ligger i planen att byta ut om ett år i samband med total köksrenovering.
Men idag lyckades dottern lägga en stekspade på en varm platta. Denna smälte sedan fast och inte hade jag en tanke på att glaset skulle följa med när jag drog bort stekspaden
så- vågar man använda plattan eller är det bara att köpa ny spis?
Området är väl ca 2x2 cm men med kanske halva ytan som är skadad.
Men idag lyckades dottern lägga en stekspade på en varm platta. Denna smälte sedan fast och inte hade jag en tanke på att glaset skulle följa med när jag drog bort stekspaden
Risken är att skadan förvärras och eller vätska kan läcka igenomL Linda_j_andersson76 skrev:Vi har en gammal glaskeramikhäll i vårt hus som ligger i planen att byta ut om ett år i samband med total köksrenovering.
Ok, tack för svar. Det var väl vad vi misstänkte men det är ju värt att fråga runt med tanke på att vi helst hade velat vänta ett år med att byta spisen.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Om det ser ut sådär, så skulle jag nog prova att använda plattan. OM den fungerar så är det troligen OK. RIsken för förvärrad skada är väl mest om den totalhavererar just när du har halva släkten hemma på kalas. Sedan vill man givetvis inte ha det så någon längre tid. Svårt att göra rent.
Om det kommer in vatten i hällen (ser inte ut att vara hål hela vägen igenom) Så finns nog en liiiten risk att man skulle kunna få en stöt om man tar i kastrullen. Men den risken är extremt liten, även om det faktiskt är hål rakt igenom. Jag skulle möjligen kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar i centralen (använd testknappen, kolla att hällen blir strömlös), då riskerar man iallafall ingen dödlig olycka.
Om det kommer in vatten i hällen (ser inte ut att vara hål hela vägen igenom) Så finns nog en liiiten risk att man skulle kunna få en stöt om man tar i kastrullen. Men den risken är extremt liten, även om det faktiskt är hål rakt igenom. Jag skulle möjligen kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar i centralen (använd testknappen, kolla att hällen blir strömlös), då riskerar man iallafall ingen dödlig olycka.
Man vet ju inte vad som händer om du använder denna, men glasen spricker gärna om det blir en anvisning som dennaL Linda_j_andersson76 skrev:
Jag skulle testa under noggrann övervakning, men risken är ju att man blir mer nonchalant och slarvig ju längre tiden går. och man negligerar en utökad spricka.
Det ser ut som om strålelementet ligger rakt under, får du ner vätska där så blir det kortslutning en poff och säkringen går, svårt att dö av om man inte blir rädd för poffen
Klicka här för att svara