Jag tänkte fixa mina vindskivor men vet inte om jag vågar komma för nära min el ledning som är i luften och in i husväggen. Är det någon fara att jobba runt ledningen? Tanken är ju att gräva ner den i marken men det blir nog ett projekt längre fram.
Är det en "vanlig" isolerad jordkabel som hänger på vajer, och den ser oskadad ut, skall det inte vara något problem. Jag hängde i princip i våran när jag målade om för några år sedan.
Om det ser ut så här, däremot, skulle jag själv bryta strömmen i skåpet innan jag körde igång...:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ser ut så här, däremot, skulle jag själv bryta strömmen i skåpet innan jag körde igång...:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som på första bilden. Ja det bör ju rimligtvis vara ofarligt men jag tänkte höra först.
Nej inte exakt som bilden. Jag ska ta en bild ifall det fortfarande är ljust ute när jag kommer hem.
Lite förenklat kan man nog säga att om det är en och samma kabel som kommer i luften och sedan går vidare in i huset bör det vara harmlöst. Byter kabeln skepnad i samband med att den "ansluter" till husväggen kan det vara farligt.
Det är en ALUS/hängspiralkabel. Ser ut som den ersatt tidigare blanktråd, de gamla isolatorerna sitter kvar.
En ALUS är, som bax skrev längre upp, enkel isolerad.Om det inte är en ALUS-D, men så nytt tror jag inte det är.
Den är att betrakta som en friledning/blanktråd rent isolationsmässigt och man får inte komma i kontakt med den i vanliga fall, den ska hänga högt på stolpe.
Är kabeln bara hel, vilket är svårt att se, så är det ingen fara att vara i närheten. Men att röra den ska man inte göra normalt i och med att den är att betrakta som en friledning.
Är isoleringen skadad, då finns risk att tex göra en stege strömförande om man kommer i kontakt.
Så mitt svar rent personligt är: kom inte i kontakt med den med dig själv/verktyg/stegar etc. så är man på den säkra sidan. Då går det bra att jobba med vindskivor etc.
Mitt svar rent professionellt är: Klättra inte upp där utan att ha slagit av spänningen först, det är en friledning.
/PO, elkraftingenjör
En ALUS är, som bax skrev längre upp, enkel isolerad.Om det inte är en ALUS-D, men så nytt tror jag inte det är.
Den är att betrakta som en friledning/blanktråd rent isolationsmässigt och man får inte komma i kontakt med den i vanliga fall, den ska hänga högt på stolpe.
Är kabeln bara hel, vilket är svårt att se, så är det ingen fara att vara i närheten. Men att röra den ska man inte göra normalt i och med att den är att betrakta som en friledning.
Är isoleringen skadad, då finns risk att tex göra en stege strömförande om man kommer i kontakt.
Så mitt svar rent personligt är: kom inte i kontakt med den med dig själv/verktyg/stegar etc. så är man på den säkra sidan. Då går det bra att jobba med vindskivor etc.
Mitt svar rent professionellt är: Klättra inte upp där utan att ha slagit av spänningen först, det är en friledning.
/PO, elkraftingenjör
Skulle vilja säga att man är försiktig oavsett kabeltyp, vi har en ädre typ av "påsakabel" där vajern vid flera tillfällen blivit spänningsförande, ALUSEN är enbart enkelisolerad men iaf märkt till 1kV. Sen är det ju vanligt inom industrin och även gatubelysning exempelvis att man buntar upp installationskabel på stålwire, det bör ju vara ganska safe men man kan ju ta sig en funderare innan man rör den om den är jordad eller ej.Alfredo skrev:
Ok. Tack för svaren. Eon har sagt att dom lägger ner kabeln till mig om jag gräver. Men då får jag oxå stå för ett fasadskåp och elektriker. Eller kan man dra upp kabeln längs väggen sålänge. Fast det är nog att va lite dumsnål.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Byt till mark kabel och dit med ett fasadmätare skåp. Bör ta en dag på sin höjd lite beroende hur din installation ser ut på insidan.
Sen kan du försiktigt plocka ner porslinshuvarna och "negerkuken" så tar jag gärna hand om dessa.
Förövrigt så ska man ej vara närma luftledningar oavsett om de är isolerade eller inte. Detta är inget som du normalt kan bryta häller utan måste göras av personal från Energibolaget etc.
Fin fastsättningen runt kroken dessutom. hehe
Sen kan du försiktigt plocka ner porslinshuvarna och "negerkuken" så tar jag gärna hand om dessa.
Förövrigt så ska man ej vara närma luftledningar oavsett om de är isolerade eller inte. Detta är inget som du normalt kan bryta häller utan måste göras av personal från Energibolaget etc.
Fin fastsättningen runt kroken dessutom. hehe
Vissa elbolag står för elektrikerarbetet det innebär att flytta ut mätaren till ett skåp utanför huset. Tex. Vattenfall gjorde det gratis för ett par år sedan när jag skulle riva ett hus som hade mätaren i källaren.Demmpa skrev:
Ta kontakt med nättekniker hos din nätägare och kolla vad de kan stå för, skulle tro TS får ta grävningen, fasadskåp och huvudledning. Nätägare drar kabel, skarvar/kopplar på befintlig samt kopplar in i skåp, eventuellt kan grovskydd mot överspänningar ingå.
Precis som Slugge säger kommer E.on stå för serviskabel, ev. skarv samt inkoppling av den nya serviskabeln i ditt nya fasadmätarskåp.Slugge skrev:
Elektrikern, skåpet och förläggning av rör inom tomt får du stå för.