Jag kan inget om el, och kommer INTE försöka dra el själv...men vill fråga er om jag vågar köpa hem den här spisen (vill ha induktion med riktiga vred och det är inte ofta de finns till bra pris!) och kan koppla in den hemma hos mig med hjälp av elektriker: https://www.cylinda.se/sib7162kv-p-5998
Enligt spec är den 230v 3+N 3x16A med Periflex uttag. Min befintliga spis är kopplad enligt bilderna på spisen och uttaget.
Har jag rätt förutsättningar så att en elektriker kan koppla in min nya spis?
Enligt spec är den 230v 3+N 3x16A med Periflex uttag. Min befintliga spis är kopplad enligt bilderna på spisen och uttaget.
Det ser ut att vara tre faser, nolla och skyddsjord i dosan. Den befintliga spisen går på 230 Volt, vilket bekräftar att det finns nolla och alla spisar går att koppla in varje sig de går på 230 eller 400 Volt.
Har svårt att se ledningarna i dosan. Använd fotoblixt eller inbyggda lampan när du tar bilder så blir det säkert bättre. Ser ut att bara vara 4 skruvplintar och kanske nollan saknas???bruse99 skrev:
Jag kan inget om el, och kommer INTE försöka dra el själv...men vill fråga er om jag vågar köpa hem den här spisen (vill ha induktion med riktiga vred och det är inte ofta de finns till bra pris!) och kan koppla in den hemma hos mig med hjälp av elektriker: [länk]
Ok, nu ser en liten skymt av den femte plinten! Varför bara 3×10 A i elcentralen kan man undra? Spisen vill ju helst ha 3×16 A för att man ska slippa tänka på säkringarna mest hela tiden. Är ledningarna till elcentralen och spisdosan bara 1,5 mm2 ? Ser ut som de kan vara 2,5 mm2 ?
T TommyC skrev:
Är en sommarstuga från 1975 så gissar att de snålat kanske? Det finns ett 3x16A kraftuttag som monterats i ett uthus i modernare tid.J Josth skrev:
Kablarna är tjockare "än normal" så verkar troligt med 2,5mm2 utan att kunnat mäta
Låter liter konstigt om det är byggt -75. 3×16 A till spisen var standard redan på 60-talet. Kolla färgen på passdelen i botten på säkringshållarna. Är den grå går det bra med upp till 16 A, är den röd är max 10 A. Kan ju varit att någon bara haft fel säkringar hemma och bytt??
J Josth skrev:
Passdelarna är röda i de 3 säkringarna till spisen, liksom alla de andra säkringarna i centralenJ Josth skrev:
Kablarna som kommer in från vänster antar jag är matning. Svårt att avgöra diameter men tycker de ser ut som 1,5mm2.
Elektrikern lär ju kunna avgöra diametern och svara på om det skulle vara safe att säkra upp till 16A. Men det finns säkert en inställningsbar effektvakt I spishällen som du kan ställa in för att funka med 3x10A, vilket förmodligen kommer funka bra det med.
EDIT: hittar inget i manualen om effektbegränsning vilket är mycket märkligt. Utan det så måste du ha 3x16A framdraget.
Elektrikern lär ju kunna avgöra diametern och svara på om det skulle vara safe att säkra upp till 16A. Men det finns säkert en inställningsbar effektvakt I spishällen som du kan ställa in för att funka med 3x10A, vilket förmodligen kommer funka bra det med.
EDIT: hittar inget i manualen om effektbegränsning vilket är mycket märkligt. Utan det så måste du ha 3x16A framdraget.
Redigerat:
Det är långt ifrån säkert att det finns effektvakt inbyggt i spisen. Många spisar saknar det, framförallt enklare modeller man brukar ha i sommarstugan. Bra om elektrikern undersöker om det går bra att säkra upp till 16 A. 10 A kan säkert fungera för det mesta men när man använder ugnen är det verkligen precis på håret att det fungerar.
Ja det ser rätt ut, det finns 5 ledare och nollan sitter upp till vänster.bruse99 skrev:
Jag kan inget om el, och kommer INTE försöka dra el själv...men vill fråga er om jag vågar köpa hem den här spisen (vill ha induktion med riktiga vred och det är inte ofta de finns till bra pris!) och kan koppla in den hemma hos mig med hjälp av elektriker: [länk]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker takrengörning var kan man köpa den här?
Trädgård allmänt -
Vågar man köpa arbetsbord av outl1 eller vidaXL?
Inredning -
Booli, tittar verkligen alla husköpare på den sajten?
Köpa & Sälja hus -
Vad heter denna typen av bricka och vart kan jag köpa fler? - Lätt akut.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är det här svartmögel och vitmögel? ( vinden) Vågar vi köpa huset?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur