I samband med att jag försöker reda ut andra elmysterier så upptäckte jag att det är 0.2 Amperé på drift.

Mäter jag runt inkommande servis och lastar en fas med 11 A så visar tången konsekvent 0.2 A oavsett var jag mäter längs kabeln längd från bonigshuset, via några uthus och till stolpen. Från stolpen till ladugården som har en egen kabel är det helt normalt, dvs 0.0 A.

Ca 5% av strömmen är allså på vift och hittar givetvis sin egen väg ut till transformatorn.

Frågan är dock var?

Helt klart inte efter jordfelsbrytarna, så det måste läcka via PU eller PE.

Har kollat kablarna till vattenpumparna, jordvärmepumpen, TM, DM, och PU-skenan. Även inkommande vattenrör. Inget läcker dom vägarna.

Vad sjutton? :x

Men det är kanske inte så orimligt. Någonstans har du något med äkta jordförbindelse. Där slinker en del av strömmen ut. Nu har du visserligen kollat inkommande vatten, men om du ex. har centralen i kontakt med armering via en skruv så... Så någon, eller flera samverkande vägar till jord har en impedans som är 5% (eller, jag behöver nog fundera över den kalkylen, men ungefär så) större än impedansen via PEN ledaren.

Ifall du mäter med en vanlig tångamperemätare så kommer den att visa fel. Den är inte gjord för att upptäcka läckströmmar.

Du skall använda en läckströmstånamperemätare typ en sån här:
1886_24ada57fa6ceb1e50ee33eb4ca429557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en läckströmstångamperemätare du använder, så kan det vara övertoner som gör det. Övertoner uppstår ofta av elektroniska transformatorer, och annan elektroninsk utrustning. Strömmen är då förskjuten 90 grader vilket ställer till det endel. Normalt sett ifall man har en balstning på t.ex. 1 ampere på varje fas så tar strömmarna ut varandra och strömmen i noll-ledaren blir 0 mätar man då med läcktången klämd runt L1, L2, L3 och Nollan så skall denna visa 0 förutsatt att det inte är ett jordfel.

Men består lasten av elektronisk belastning så tar strömmarna inte ut varandra utan det kommer att flyta ström i nollan också.

Ett scenario där detta är vanlig är i ex kontorslandskap. I den matande kabel till centralen är det inte ovanligt att det kan se ut så här L1 = 10A, L2 = 10A, L3 = 10A och N=15A. Detta är ett problem som blir allt vanligare och har man inte en uppdimensionerad nolla så kan det bli till följd att den brinner av och då ryker all utrustning sönder.
Ofta tendera kinatillverkade billighetsprodukter/kopior bidra kraftigt till dessa övertoner. Men även kvalitetsprodukter kan orsaka övertoner. Men inte lika kraftiga, då vi har har gränsvärden vad som är godkänt.

Mäter du med läcktången i detta fallet så visar den inte 0 utan istället 5A. Har du en JFB så löser den troligtvis för detta. Även om 5A är mer än 30mA. Det beror på att övertonerna ligger på en annan frekvens.

de vanligaste sättet att komma till bukt med övertoner och vagabonderande strömmar är ex att montera en sugtransformator runt inkommande serviceledning.

Hittade denna sida som verkar beskriva övertoner endel. (Har inte orkat läa allt) Länk

Redigerat:
Och dessutom mäter du väl även över PEN. Det är ström som går ned i jorden som mäts här, och det är kanske ett naturligt värde? Om du kan koppla ur alla maskiner och apparater som har kontakt med sann jord kanske läckaget upphör. Men det kan säkert också vara mätfel, dvs att tången visar fel pga övertoner etc.

Ja, jag har inte grävt så djupt i det. Letade efter ett misstänkt nollsläpp när jag upptäckte fenomenet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.